Završna obrada i opremanje fotografija

Nakon zabilježbe na nekom fotoosjetljivom mediju, fotografiju je potrebno obraditi kako bi postala vidljiva slika (primjerice na papiru, zaslonu računala, itd.). Postupci koje primjenjujemo na putu ka tom cilju zovu se završna obrada fotografije.

Završna obrada sastoji se od tehničke i kreativne obrade. Tehnička obrada zahtijeva vještinu i mora se sprovesti po određenoj proceduri koja je zadana samom tehnologijom medija (primjerice film se mora čuvati u mraku do razvijanja, mora se razviti po točno određenom postupku, a zatim fiksirati kako više ne bi reagirao na svjetlost itd. Kod digitalne fotografije također je nužno poznavati zakonitosti medija za tehnički korektne rezultate). Kreativni dio obrade zavisan je od mnogo parametara, a ponajviše o iskustvu, osjećaju za mjeru i vizualnoj kulturi tehničara i/ili autora fotografije.

1-4-1_41

Slika 1: U završnoj obradi kemijskim putem biramo metodu razvijanja, a zatim biramo način izrade pozitiva što može imati mnoštvo varijanti. Razvijač može biti brzi i razviti crnobijeli film s naglašenim kontrastom ili spori pa će nakon razvijanja biti vidljive i finije tonske promjene. Isto tako pri izradi povećanja odabirom gradacije fotopapira možemo prilagođavati kontrast fotografije ovisno o željenom izgledu. Tu su još i tehnike maskiranja i dosvjetljivanja odabranih dijelova fotografije kojima se mogu usklađivati tonske vrijednosti krajnjeg rezultata. Lijevo je fotografija Ansela Adamsa koju je autor obradio naglašujući sjenu odnosno svjetlinu nekih područja kako bi dobio rezultat koji plijeni pažnju. Desno je ista fotografija obrađena na način koji je plošan i ničim ne privlači pozornost. Bez obzira na prizor koji je veoma atraktivan u prirodi, na ovakav način obrade nisu se istaknuli potencijali snimljenog materijala.

1-4-1_42
Slika 2: Kod fotografija na filmu u boji još je više parametara koji utječu na krajnji rezultat (različite emulzije filmova u boji, kao što je vidljivo na gornjim fotografijama, bilježe boje na specifičan način stavljajući naglasak na određeno područje spektra boja. Tto može dati i vrlo različite rezultate (stoga je važno pri fotografiranju nekog projekta imati dovoljno filmova istog tipa. Filmovi za profesionalnu uporabu imaju i oznaku šarže kako bi se postigla što bolja ujednačenost krajnjeg rezultata). Digitalne tehnike obrade fotografija pružaju nam mogućnost da odaberemo tip emulzije filma što će različito tretirati kolorit fotografije te time pridonijeti promjeni ugođaja (DxO Film Pack jedan je od softvera koji briljantno kontrolira zrnatost, tip emulzije i druge parametre završnog izgleda fotografije).

Digitalna tehnologija završne obrade fotografija dala nam je mnogo vremena za promišljanje pri obradi i omogućila nam je neograničeno eksperimentiranje i mijenjanje, dotjerivanje krajnjeg rezultata. Mnoštvo postupaka koji su se provodili u tamnoj komori dobilo je svoje pandane u digitalnoj obradi. Digitalna tehnologija obrade slike i prateća industrija (papiri, fotopapiri, pisači, elektronički uređaji za prikazivanje slike visoke kakvoće, itd.) daje nam sve profinjenije alate kojima možemo našu kreativnost vinuti u neslućene visine, no za to je prije svega nužno što više gledati i učiti od majstora fotografije i drugih likovnih disciplina.

Uz sve velike mogućnosti, neprimjerena obrada digitalnim metodama može u potpunosti upropastiti sav trud i napor fotografa da snimi što bolju fotografiju. Stoga imajte na umu da pomicanje softverskih kontrola za podešavanje različitih parametara nije samo sebi cilj, već zahtijeva period učenja i uvježbavanja (i oka i ruke i uma), kao i razumijevanje svih parametara koje možemo prilagođavati ili mijenjati.

1-4-1_43

Slika 3: Ove četiri varijante obrade istog digitalnog negativa pružaju potpuno različite načine prezentacije motiva. Neki su bliže uobičajenom doživljaju zbilje, a neki u potpunosti odmaknuti do apstrakcije, čisto likovnog rješenja. Između ove dvije krajnosti beskonačno je mnogo varijanti. Koju ćemo odabrati odredit će mnoštvo faktora. Ponekad će cilj biti postignut kroz igru i isprobavanje različitih efekata, a želimo li zrelo umjetničko rješenje morat ćemo osvjestiti i promisliti svaki detalj našeg izraza.

Nasatavit će se…