Zašto kupiti digitalni SLR? (2)

Veličina senzora slike

Iako postoje male varijacije veličine, gotovo svi DSLR senzori slike (dostupni običnim smrtnicima) mogu se grupirati u jednu od tri kategorije veličina (počevši od najveće):

  • puni 35 mm format (eng. Full Frame) s dimenzijama 24×36 mm (ime je dobio prema širini filma (35 mm) koji se koristio kod analognih fotoaparata);
  • APS (ovdje nalazimo različite potkategorije,  kao što su APS-C, APS-H, DX… Dimenzije im variraju od 20.7×13.8 mm do 28.7×19.1 mm;
  • 4/3 (eng. Four-Thirds).
    .
    2-3-0_5

Slika 1: Ova ilustracija prikazuje koliki dio slike (koju projecira objektiv) zahvaća pojedina dimenzija senzora slike, tj. veličina senzora slike utjecat će na izrez slike pri istoj žarišnoj duljini objektiva, što zovemo faktor izreza (eng. Crop Factor).

Kad usporedimo slike koje smo dobili istim objektivom postaje jasno kako će manji senzor slike (2 i 3) pogodovati fotografiranju pri kojem nam je potreban objektiv veće žarišne duljine (uskokutnik ili teleobjektiv). Budući da su kvalitetni uskokutnici s većim otvorima zaslona skupi, ta karakteristika smanjenja vidnog kuta bit će jako povoljna za fotografiranje divljine, sportskih aktivnosti itd. (oko 50% uže vidno polje kod APS-C senzora slike naspram senzora slike punog 135 formata). No taj će manji senzor slike zabilježiti manju površinu slike te time smanjiti i vidno polje širokokutnog objektiva. Zbog toga će i veći senzor slike (1) dati veći vidni kut pri fotografiranju širokokutnikom, ali manji za fotografiranje uskokutnikom.

.
2-3-0_6

Slika 2: Danas se na tržištu mogu naći objektivi posebno dizajnirani za manje senzore slike (manjih su dimenzija, jer su leće manje), no imajte na umu da ti objektivi često neće moći pokriti površinu većeg senzora slike pa će se pojaviti vinjetiranje (osim možda kod najveće žarišne duljine).

Dakle, što je pravo rješenje za vas?

Svaki fotografski sustav ima svoje prednosti i svaki ima svoja ograničenja, a ako ste započeli formiranje DSLR fotografskog sustava od nule, velika je vjerojatnost da će cijena biti faktor koji će prevagnuti u korist jednog od njih.

Fotoaparati s većim senzorima slike imaju veće i svjetlije tražilo, pa će biti olakšana kontrola detalja pri fotografiranju širokokutnikom. Ti fotoaparati će također dati veću tehničku kvalitetu fotografije pri slabom svjetlu (visoki ISO faktor osjetljivosti, manja razina šuma…), što znači da ćete moći iskoristiti i ambijentalno svjetlo slabijeg intenziteta. Veći senzor može dati i bolji dinamički raspon, pa će fotoaparat moći snimati scene s većim kontrastom (bez bojazni od gubitka detalja u svjetlim dijelovima prizora i u sjeni).

Slika 3: Veći senzor slike dat će za istu žarišnu duljinu objektiva i manju dubinsku oštrinu, što će dati lijepo zamućenu pozadinu. Želimo li fotografirati objekte koji moraju biti oštri po dubini, morat ćemo smanjiti otvor zaslona, primjeniti neke složenije tehnike ili fotografirati objektivima za posebnu namjenu (tilt/shift).

Posjedujete li APS-C fotografski sustav, prijelaz na puni 35 mm format (Full-frame)  sustav koštat će vas mnogo, jer ćete morati nabaviti objektive za puni format, koji su poprilično skupi.

Namjeravate li “graditi” APS ili 4/3 fotografski sustav s faktorom izreza 1,5× ili 2× bit ćete u prednosti što se tiče uporabe teleobjektiva, no kod širokokutnika ćete morati za istu širinu vidnog polja kao što je kod fotoaparata s punim formatom birati manje žarišne duljine objektiva prilagođene tim formatima (no ti objektivi su znatno jeftiniji). S APS ili 4/3 fotoaparatima u paketu možete dobiti i neki jeftiniji zum objektiv (tipično 18 – 55 mm, što je ekvivalent 28 – 80 mm na senzoru slike punog 35 mm formata). To su i dobri objektivi za početak. Kad ćete se isprofilirati (čitaj: specijalizirati za neko područje. kao što je primjerice pejzažna, sportska ili portretna fotografija) možete početi nabavljati kvalitetniju optiku.

2-3-0_7

Slika 4: Razlika u veličini i težini između APS ili 4/3 DSLR i fotoaparata s punim 35mm formatom profesionalne razine je znatna. No, sve je to prilagođeno stupnju zahtjevnosti pri uporabi (profesionalni fotoaparati su robusniji, prilagođeni su većem broju okidanja, imaju veći međuspremnik, pa time omogućuju uzastopno snimanje većeg broja fotografija najviše tehničke kakvoće, imaju više dodatnih mogućnosti itd.).

Više u nastavku…