Zagreb – Željko Jelenski – promocija fotomonografije “Drevnost u sadašnjosti – Lubenice”

Izložba fotografija i promocija fotomonografije autora Željka Jelenskog „Drevnost u sadašnjosti – Lubenice“ otvara se u Studiju Moderne galerije "Josip Račić", (Margaretska 3, Zagreb) u četvrtak, 21. listopada 2010. u 19.00 sati.

Izložba fotografija i promocija fotomonografije autora Željka Jelenskog „Drevnost u sadašnjosti – Lubenice“ otvara se u Studiju Moderne galerije “Josip Račić” (Margaretska 3, Zagreb), u četvrtak, 21. listopada 2010. u 19.00 sati.

Uz objavljivanje i promociju umjetničke likovne foto monografije “Past in Present / Drevnost u sadašnjosti – Lubenice” biti će i održana izložba u statusnoj galeriji Studija „Josip Račić“ Moderne galerije, sa otvorenjem 21. listopada 2010. godine. u 19 sati. Izložba za javnost ostaje otvorena do 02. studenog 2010. godine.

Na izložbi će biti izloženo 18 umjetničkih fotografija, a na samom otvorenju biti će prikazan i zajednički video projekt „Past in Present“, od autora fotografija Željka Jelenskog i autora glazbe Jeffrey Krvopića – Jeff-a. Posjetiocima izložbe djeliti će se  katalog izložbe, formata 21 x 29 cm na 16 stranica, a prvih 50 posjetitelja otvorenja izložbe uz katalog će dobiti na poklon i promotivni CD „Past in Present“.

Monografija “Past in Present / Drevnost u sadašnjosti – Lubenice”

Monografija “Past in Present / Drevnost u sadašnjosti – Lubenice” monumentalna je foto monografija posvećena jednom otočkom kvarnerskom gradiću sa otoka Cresa.

Ovo vrhunsko umjetničko fotografsko ostvarenje potpisuje fotograf koji od krajolika redovito stvara metafizičke studije, jedan od rijetkih kojemu je kamera oruđe spoznaje, a ne tek puki registrator prirodnih ljepota od kojih zastaje dah. Promatrajući, studirajući, prateći satima i danima čudesne prirodne pojave, slijedeći putanje svjetla i sjena na  kamenim zidovima Lubenica, umjetnički fotograf Željko Jelenski uspio je zabilježiti cjelokupan misterij ovoga gradića stvorivši antologijski ciklus fotografija!

Tekst za monografiju napisala je likovna kritičarka Vjesnika – Marina Tenžera, a putopisno-povijesni tekst napisan je od samog autora foto monografije. Dizajn potpisuje dizajnerica Marija Sever.

Monografija na 164 stranice u velikom formatu od 30 x 40 cm, u tvrdom uvezu, donosi dosad neviđeni prikaz prirodnih ljepota malog creskog gradića. To je romantična bajka u slikama u kojoj se isprepliću prošlost i sadašnjost, mašta i stvarnost, sjeta i snovi. U toj smo bajci glavni likovi mi sami, skriveni duboko u kamenu i oblaku. Šetnjom kroz maleni creski gradić Lubenice spoznajemo što znači biti osamljen i biti sretan. Biti na mjestu koje je stvarno kao i naša mašta. Mjesto na kojemu je najbolje biti. Jednostavno biti…

Riječ je o fotografijama ugođaja, atmosfere i mistike koje nam oslikavaju  Lubenice kroz različita godišnja doba, predstavljajući neodoljivi šarm i ljepotu tog malog mjesta.

Na jedinstven i neponovljiv način monografija prikazuje temeljitu studiju fotografa o gradiću Lubenice kao nepresušno bogatstvo različitosti i suprotnosti, rušeći stereotipe i otkrivajući skriveno.

Uz Željka Jelenskog, fotografa, i Mariju Sever, dizajnericu, foto monografija nam daje jedinstvenu slikovitu priču i jedan novi pogled na prezentiranje umjetničkih fotografija u tiskovnom izdanju.

U prodaji je hrvatsko-englesko izdanje ove foto monografije velikog formata, na 164 stranice sa 111 fotografija vrhunske umjetničke i grafičke kvalitete. Ova je knjiga odličan poklon Vašim prijateljima i poslovnim partnerima. Kupnjom ove foto monografije i sami sudjelujete u promicanju hrvatske kulture i baštine diljem svijeta.

Legenda o Lubenicama

Jarčeva lubanja na vratima kamene kuće nalik na opasni poganski simbol dočekuje šetača poput putokaza u nepoznatu zemlju!

Kakva li samo iznenađenja kada promatrač otkrije kako nije riječ o onim slavnim lubanjama zamrznutima na nebesima Georgije O’ Keeffe koje su simbolizirale samu bit meksičke pustinje u kojoj caruju sunce i smrt, niti kakvoj kolibi vikinga u fjordu, već portalnom ukrasu jedne kućice u creskim Lubenicama koju je svojom kamerom neponovljivo zabilježio Željko Jelenski.

Fotograf je to koji od krajolika redovito stvara metafizičke studije, jedan od rijetkih kojemu je kamera oruđe spoznaje, a ne tek puki registrator prirodnih ljepota od kojih zastaje dah. Promatrajući, studirajući, prateći satima i danima čudesne prirodne pojave, slijedeći putanje svjetla i sjena na  kamenim zidovima Lubenica, Jelenski je uspio zabilježiti cjelokupan misterij ovoga gradića stvorivši antologijski ciklus fotografija!

Rabeći fotoaparat kao sredstvo otkrića, uspio je ne samo snimiti jedinstveno, već ga učiniti besmrtnim.

Snimajući Lubenice zimi – poništio je vječnu sliku Mediterana i sunca, otkrivši mnogo dublju i složeniju prirodu ovog drevnog krajolika i gradića čija se povijest ispisuje kroz četiri tisuće godina! I to kakva! Lubenice, smještene posve samotno poput surog orla na vrhu stijene, pod udarima bure, ispod kojih se proteže divlja ljepota uvale sv. Ivana s velikim šljunčanim žalom, koje su ostale mimo povijesnih udara. Malo je toga doticalo san ovoga gradića sa starim kaštelom, koji je dva puta cvao u povijesti, krajem XVII. i XIX. stoljeća.

Ni rimske legije koje bijahu stacionirane pedesetak kilometara dalje, ni pomorske bitke, mješavine jezika i rasa, Venecija i Bizant nisu potresale mali gradić. Jest, kronike bilježe da je za vrijeme Kandijskoga rata između Venecije i Turske osiromašeni Osor prodavao vlastito plemstvo za 300 libara pa se među farmacistima i ranarnicima javio i jedan Vodarić iz Lubenica  kojega su odbili jer je kopao zemlju, što je zgrozilo “stare i krezube osorske vijećnike”, kako piše u svojim nezaboravnim istraživanjima Branko Fučić. Carstva su propadala, molilo se poganskim, pa grčkim i rimskim bogovima, ranjenom i uskrslom Kristu, molilo se sv. Gaudenciju, u Valunu se pisalo oblom glagoljicom (starijom i od Bašćanske ploče!), creski gradovi su mijenjali gospodare, blistali i propadali, upisujući samo vrijeme u svoje zidove, ali Lubenice su vječno snivale na stijeni i same nalik na priviđenje u magli. I danas tek petnaestak ljudi živi u ovome samotnom utočištu.

Vjerojatno je i u rimsko doba kakav dobar zemljoradnik okapao parcelu pored grada, pijući na večer mirisno vino i jedući kruh i vjerojatno je kakva starica u srednjemu vijeku, baš kao i danas, tiho prebirala krunicu moleći se Kristu i Majci Božjoj, misleći na svoje mrtve… Jelenskijeva kamera otkriva upravo to sneno i zauvijek zaustavljeno stanje grada. Dražesna crkva i meki obrisi kuća sa starim škurama i škripavim vratnicama, neravnih linija koje kao da je oblikovao sam vjetar i kiša, a ne ljudska ruka, nose na fotografijama onu nezaboravnu patinu stoljeća koja svaki gradski prostor na Kvarneru čini intimnim.

Čovjek je u Lubenicama sam, ali u susretu s vječnošću i praelementima. Bliže su mu kiša, vjetar, orao  i jarac što brsti travu, no drugo ljudsko biće. Fotografije bez ljudi otkrivaju carstvo apsolutne tišine. Kamera bilježi atmosferske mijene koje će gradu svaki put dati novu mitsku prirodu. Pod snijegom će postati čarobno mjesto nalik na bajku. Ledom okovani prozor i vrata emaniraju nestvarni sjaj. Obrisi se gube u mliječnoj izmaglici kao na krajobrazima talijanskih vedutista koji su na slikama venecijanskih laguna doveli u pitanje prirodu stvarnog.

Upravo će snijeg učiniti ove fotografije univerzalnim umjetničkim zapisima. One su istovremeno slikovna poezija mjesta Lubenica, njegove apsolutne jedinstvenosti na zemljovidu svijeta, ali i univerzalna slika morskih gradića u beskrajnim krajolicima od nazubljenih stijena iz kojih je jednonogi Ahab krenuo u potragu za bijelim kitom, do divlje ljepote irskih obala po kojima šibaju morski valovi.

Doista Jelenskijev creski suhozid optočen ledom i krajobraz stisnut snijegom poistovjećuje Cres i Irsku, odnosno, postaje univerzalan otočki krajolik koji skriva tajnu postanja. Fotografije Lubenica u cijelosti odgovaraju onom slavnom Joyceovom opisu Irske: “Ponovno je počeo padati snijeg. Sanjivo je promatrao pahuljice, srebrne i mrke, kako koso padaju u svijetlu lampe… Padao je nad tamnom središnjom ravnicom, nad neumornim bregovima, padao je tiho nad allenskim Bogom i dalje na zapad, tiho na tamne buntovne bregove Shannona, na osamljeno groblje na brdu gdje je Michael Furey bio zakopan… duša mu se polagano topila kada je čuo kako snijeg slabašno pada kroz svemir kao silazak njihovog posljednjeg kraja, na sve žive i mrtve…”

Drugim riječima, fotograf je baš kao Joyce ušao u srž one tajnovite atmosfere Lubenica koja ih čini bezvremenim. I Lubeničani su ostali poput Michaela Fureyja snivati u mirisnoj creskoj zemlji svoj vječni i nadajmo se nepomućeni san. Snimajući pravu dramu oblaka nad gradom kakve ne može stvoriti ni najveći barokni majstor, fotograf nije samo uhvatio neobičnu vremensku promjenu karakterističnu za Lubenice, već im dao (opet) nadstvarnu i nestvarnu dimenziju.

Zakrivljene stepenice i sitne škure uličica pripadaju isto toliko Lubenicama kao i nekoj vizuri s tuniske obale ili Aleksandrije!

Pod kapima kiše, snimci će opet dati gradiću nešto biblijsko, poput utočišta čiji vlažni zidovi štite zadnja ljudska bića prije dolaska Noine arke. Vrata ispucala od vjetra i soli pripadaju vremenima mnogo starijima no što traje ljudsko pamćenje. Pun mjesec nad dimnjakom također je arhetipska slika. Od snimke lubeničke crkve u dubokoj sjeni s križem fotograf je, pak, načinio simbol čitave kršćanske civilizacije!

Gradić je “uhvaćen” i iz  posve neobičnih kutaka poput okna pa imamo dojam kao da ga je načinio gušter ili ptica sakrivena u kamenoj duplji. Zasebni snimci otkrit će sjaj svih onih malih stvari koje tvore kućevni život – od šarenih kvačica koje vise na konopu, do starinske vješalice i tanjura na zidu. Ta to je i tako onaj najprisniji imaginarij domaćih stvari za kojega uvijek prekasno u životu shvatimo da nam je jedino i najbitnije utočište. Fotografije iz kuće s križem na zidu i mirisnim biljem, gotovo odišu mirisima smokava, pršuta i vina nepromijenjenima od pamtivijeka.

Ukratko, Željko Jelenski je stvorio jedinstven i neponovljiv spomenar Lubenica ili fotografsku legendu posve istu onoj pravoj legendi o gradiću u kojemu si je nekoć davno, mladi zaljubljeni par oduzeo život, skočivši s hridina.

Osorski kralj, prema toj legendi, nije dopustio vezu između svoje kćeri  i mladića s brda, pa je kćer istjerao iz kraljevskog Osora. Ona se sa svojim voljenim naselila i smrtno stradala u mjestu koje će po njoj dobiti ime Ljubica/Ljubenice, da bi kasnije pod talijanskom upravom postalo Lubenice.

Stara i tužna priča tako je sada nadopunjena umjetničkim fotografskim ciklusom koji je od ovog creskog gradića, jedinstvenog po svemu,  načinio legendu!

Marina Tenžera

O autoru

Željko Jelenski, umjetnički fotograf, rođen je 23.11.1961. u Zagrebu, Hrvatska.

Jelenski je eminentan fotograf koji stvara već dvadeset tri godine i pripada naraštaju koji je rastao s buntovnim duhom zagrebačkog Novog vala kojemu umjetnost nije bila samo posao ili pozerstvo nego doista i način življena. Vrhunski je stilist i do danas je održao 33 samostalne izložbe. Sudjelovao je i na 14 skupnih žiriranih izložbi.

U Galeriji Nova u Zagrebu, 1993. godine, realizirao je jedinstvenu izložbu u Hrvatskoj i svijetu pod nazivom“Howling Horns”, gdje je prikazao spoj fotografije i grafike u svojim djelima i uveo novi pojam pod nazivom foto-grafika. Jelenski odabire troje glazbenika, muškarce odijeva u klasična odijela, ženu u blago erotizirani kostim, naoružava ih saksofonom, bas-klarinetom, flautom i trubom. Takva atribucija naviješta kako je riječ o džez-fotografijama kao umjetničkom ostvarenju autora.U kompozicijskom smislu uistinu vrijedi paradoks Less is more, jer autor svoje ikone postavlja u minimalan prostor, definiran jedino dvama rekvizitima – ljestvama i stolcem.

Od samih početaka bavljenja fotografijom Jelenski se specijalizirao za portretnu koncertnu fotografiju, a do danas u njegovom portfoliju možemo naći mnoge svjetske glazbenike.

Prije desetak godina Jelenski se počinje sve više zanimati za fotografiranje krajobraza i specifičnih detalja prirode, gdje na svojim fotografijama daje vlastiti pogled na prirodne ljepote Hrvatske.

Jelenski je fotograf koji na svojim fotografijama prirode redovito stvara metafizičke studije, jedan je od rijetkih kojemu je kamera oruđe spoznaje, a ne tek puki registrator prirodnih ljepota od kojih zastaje dah.

Riječ je o svestranu fotografu kojemu je svaki snimak umjetnički unikat, kojemu je priroda najuzbudljiviji izazov. Jelenski ima japansko poštovanje prema prirodi u kojemu motiv postaje najraskošnija vizura”, Marina Tenžera, Vjesnik.

Godine 2006. izdaje samostalnu fotomonografiju pod nazivom “Buđenja/Awakening”. Iste godine nagrađen je za najbolju na temu Priroda, – FUJIFILM – Euro Press Proffesional Awards 2006.

Godine 2009. izdao je knjigu fotografija jazz glazbenika koji su u zadnjih dvadesetak godina nastupili u Zagrebu (Croatia), pod nazivom “Jazz Me Up By Jelenski”.

Ove godine izdavanjem fotomonografije o gradu Lubenica s otoka Cresa, pod nazivom “Drevnost u sadašnjosti – Lubenice”, Jelenski je stvorio jedinstven i neponovljiv spomenar Lubenica ili fotografsku legendu.

Član je ULUPUH-a, HZSU-a i HND-a. Od 2005. godine radi kao stalni fotograf poslovnog tjednika “Lider”.

Trenutno radi na foto-monografiji otoka Paga koja će obuhvaćati strukturalne kamene detalje koji su jedinstveni za taj otok. Fotomonografija Paga pod nazivom “Structures / Strukture“ bit će realizirana 2011. godine.

IZDANE PUBLIKACIJE:

2010. Fotomonografija: “Drevnost u sadašnjosti – Lubenice” (autor Željko Jelenski)

2009. Knjiga fotografija jazz glazbenika: “Jazz Me Up By Jelenski” (autor – Željko Jelenski)

2008. Fotomonografija: “Ćićarija – Ponosna udovica” (autori – Lapić, Mavar, Kalogjera & Jelenski)

2007. Fotomonografija: “Pažani su možda/vjerojatno/sigurno Marsovci” (autori – Lapić, Škunca, Kalogjera & Jelenski)

2006. Fotomonografija: “Buđenja/Awakening” (autor – Željko Jelenski)

2005. Fotomonografija: “Lonjsko polje -Voda u oblacima” (autori – Lapić, Rastić, Walter & Jelenski)

2004. CD ROM: “A u Lubenicama Lubenice” – autor CD ROM-a – Željko Jelenski – (autori fotografija na CD ROM-u – Lapić, Rastić, Walter & Jelenski) – autor glazbe -Vjeran Šalamon

2004. CD ROM: “Buđenja/Awakening” – autor CD ROM-a – Željko Jelenski – autor glazbe – Vjeran Šalamon

2004. Fotomonografija: “A u Lubenicama Lubenice” (autori – Lapić, Rastić, Walter & Jelenski)

PUBLIKACIJE U PRIPREMI:

2010. CD ROM: “Drevnost u sadašnjosti” – autor CD ROM-a – Željko Jelenski – autor glazbe – Jefry Krvopić

2011. Fotomonografija: “Structures / Strukture” (autor Željko Jelenski)

2011. CD ROM: „Structures / Strukture“ – autor CD ROM-a – Željko Jelenski – autor glazbe – Jefry Krvopić

NAGRADE:

2010. Pohvaljen na Photodays 2010. za fotografije na temu “Ljudi” i “Slobodna tema” i za publikaciju “Jazz Me Up By Jelenski”, Rovinj, Hrvatska.

2006. Nagrada za najbolju fotografiju na temu Priroda, Hrvatska fotografija 2006., Zagreb, Hrvatska.

, (Margaretska 3, Zagreb) u četvrtak, 21. listopada 2010. u 19.00 sati." />