Zagreb – izložbe fotografija: Vinko Šebrek i Biljana Knebl

U Galeriji Fotokluba Zagreb, Ilica 29/3 Zagreb, u utorak,  29. listopada 2013. u 19.30, održat će se otvorenje dviju samostalnih izložbi u organizaciji Fotokluba Zagreb, i to izložba Biljane Knebl  i izložba Vinka Šebreka

Izložbe su priređene povodom njihovog dobivanja počasnih zvanja AFIAP – Međunarodne federacije fotografske umjetnosti (AFIAP – umjetnik FIAP-a, Artist the International Federation of Photographic Art). Ova značajna fotografska asocijacija  istovremeno dodjelila je Vinko Šebreku i  počasno zvanje  ESFIAP – Odličnik FIAP-a za posebne zasluge – Excellence FIAP for Services Rendered.

 

Pozivnica-Vinko_Layout 1

 

Vinko Šebrek – izbornik svjetlosnih zapisa

Vinko Šebrek već godinama svojim okom i kamerama luta i pomno svjetlom odabire najzamamnije motive koje nudi život. Odabire ih, posprema, oprema, kolekcionira i – izlaže.

Ova izložba pred nama definitivno ga potvrđuje kao jednog od najnadarenijih autora naše fotografije. A to, vjerujte, nije mali kompliment!

U kulturi jednog Toše Dapca, pa Janjetovića i inih meštara iz međuraća, te potom “novoklasika” poput Pere Dapca, Marije Braut, Zlate Vucelić (i mnogih, mnogih…), sve do Trbuljakovih “poletovaca”, ali i bulumente darovitih “digitalaca”, Vinko se Šebrek marom i darom izborio za časno mjesto u društvu uz jednog Tudora i Šurjaka, Pervana i Novkovića, Mjedu i Gattina, Vranića i Bavoljaka i drugih. Njegove fotografije oko nas to zorno potvrđuju.

Mudro odabrani motivi i foto-vrste, tematski sadržaji unutar fleksibilnih ciklusa, uravnotežen omjer crno-bijelih i kolornih uradaka čine ovu izložbu rijetko promišljenom i osmišljenim artističkim činom, u kojem “detalji” (pojedini eksponati) ne gube na efektu i moći, već naprotiv, još izravnije i snažnije zrače sami sobom. Vinko je Šebrek svoj izbor, podijelio u sedam autorskih ciklusa. Ponudio ih na procjenu, ali i na odabir po ukusu. Ukratko ću se opredijeliti za ovo potonje.

Na vodeće bih mjesto smjestio “Krajolike”, koje sam naziva “usputnima”. Tim mini ciklusom dominira pejzaž s rijekom  Koranom uz koju su postrojena poslušna stabla između kojih je samo jedno posebno, izborivši se svojom razbarušenom individualnošću za kutak i trenutak vječno žuđene slobode. Ostatak ciklusa pak čine crno-bijele vinske gorice koje daju naslutiti raskošan kolorit, da bi im na njima mogli pozavidjeti i majstori fotografije u boji.

Impresivan tematski kontrapunkt “Krajolicima” su tematske cjeline “Ocean”, a pogotovo “Berlin” iz autorskog ciklusa “Putovanja”, u kojem Šebrek intimistički portretira otuđenost velegrada, poigravajući se gornjim rakursima snimajući građane, a donjim kada “lovi” svemirske kupole iznad njihovih glava.

Posebno mjesto u Šebrekovu opusu zauzima portretna fotografija.  U ciklusu “Obiteljski portreti” vrlo su sugestivni (ali i nježni) portreti autorove unuke sa zagonetnim osmijehom. Njima autor potvrđuje svoj afinitet i nepobitan senzibilitet i za tu vrstu fotografije.

Blok koji je nazvao “Ultima forma” kreće se prema finom crno-bijelom grafizmu, ali i prema svojevrsnoj arabeski. No, mene intimno ponajviše uzbuđuje ciklus “Odrazi odraza” u kojem se autor uspio približiti slikarskim efektima začudnosti pritom obilno rabeći mogućnosti proizašlih iz sraza tehnike kolora, ali i “dijaloga” motiva sa svojim odrazom u vodi, staklu…

I da rezimiram, držim da je ova izložba značajan korak naprijed u umjetničkoj karijeri Vinka Šebreka.  Stoga, od srca čestitam.                                                                            

                                                                                                                                          Tahir Mujičić

pozivniceBoje_pozivnicaLP

Biljana Knebl – Boje, ljudi, gradovi

Fotografirajući slikarskim umijećem

 

Biljana Knebl svestrana je umjetnica koja se uz grafički dizajn, ilustraciju, slikarstvo, dugi niz godina bavi fotografijom, a od 2008. godine aktivna je članica Fotokluba Zagreb. Ono što je specifično kod ove autorice jest da je to kreativno iskustvo, koje zahtijeva preciznost i maštu, uspješno utkala u sve svoje fotografske slike, bez obzira jesu li su one umjetničkog ili dokumentarističkog karaktera.

Zao što i sam naziv izložbe govori, „Boje, ljudi, gradovi“samo su inicijalni likovni elementi preko kojih autorica razvija priču jednog pažljivo odabranog trenutka. Upravo je fotografija kao medij neodvojiva od klasičnih umjetnosti, jer je od druge polovice 19. stoljeća pomoglo slikarstvu da evoluira u nove mogućnosti ili čak krajnosti, postavši svjesna imitacija fotografske slike.

Pojedine scene u Biljaninom radu, bez obzira da li se radi o jednostavnim ili složenim interijerima ili eksterijerima, postaju namjerni fragmenti neke veće priče u kojima autorica izražava svoju osjećajnost pomoću naglašenih jarkih boja koje postaju njezin zaštitni znak.

U ciklusu od tridesetak radova, većina kojih su bili pojedinačno izlagani na međunarodnim žiriranim izložbama, autorica stvara novu prepoznatljivu estetiku u kojoj snimljeni likovi stoje poput statista ispred bogate, dinamične kulise. Upravo ono što je u pozadini jest glavna tema fotografije, kao što su jureći tramvaji, ulice prekrivene snijegom, jumbo plakati, šareni zidni graffiti, telefonske govornice, restorani…

Sve je živo i ubrzano kao što i očekujemo od današnjih megapolisa, a opet s druge strane i statično. Suvremenog čovjeka kao da je progutala ta blještava okolina i nametnula mu nov, ali distancirani način života od vlastite prirode. Čovjek tako besciljno luta u prostoru i vremenu, vrteći se stalno u krug, pokušavajući otkriti smisao vlastite individualnosti.

Kontrastirajući ta dva elementa, fotografske slike Biljane Knebl uvlače nas u središte zbivanja, tako da i gledatelji postaju sudionici te paradoksalne igre s ironičnim predznakom. Igre koja nikada neće utihnuti, na njezinim „kirurški“ dorađenim radovima, tjerajući nas na neprestano promišljanje.

                                                                                                       Svebor Vidmar