Zagreb – izložba fotografija: HRVOJE MAHOVIĆ i VERA JURIĆ

Arhitektura je oduvijek bila zanimljiv motiv fotografima. Najčešće su se fotografijom isticale karakteristike, ljepota ili funkcionalnost građevine savršenim odabirom kadra ili se dokumentirao protok vremena koje je ostavilo svoj trag na njima. Danas, digitalna fotografija otvara mogućnost eksperimentalnog istraživanja grada i kreiranja vlastitog doživljaja arhitekture.

Svoju prvu samostalnu izložbu u Galeriji Fotokuba Zagreb, Hrvoje Mahović posvetio je upravo arhitekturi. Putujući svijetom, Hrvoje ne fotografira razglednice, ne dokumentira viđeno samo za album uspomena. Svoju percepciju arhitekture koju susreće na putovanjima, usmjerava traženju novih geometrijskih formi unutar postojećeg volumena i tako fotografijom transformira arhitekturu u figure koje leže u ravnini. Pomno promatra i izdvaja detalje koje kompozicijski slaže u nove oblike, objektivom bilježi neobične odnose zidova i konstrukcija, punog i praznog prostora, svjetla, boje i teksture. Na taj način poznate građevine postaju neprepoznatljive, drugačije, privlačnije i zanimljivije. Čvrsta forma postaje apstraktno šarenilo ili čista geometrijska iluzija.

Najčešće mu je pogled usmjeren u visine ali i ono što je u razini očiju ili čak pod nogama, svjetiljke ili odrazi u vodi, imaju svoju apstraktnu komponentu i pretvaraju grad u novo magično tkanje.
U većini od tridesetak fotografija veliku ulogu ima boja koja naglašava drugačiju dimenziju bilo svoda crkve, spiralnog stubišta, stropa aerodroma ili podzemne željeznice, ostavljajući gledatelju da prepozna građevinu ili da u svojoj imaginaciji izgradi novu.

No, Hrvoje ipak ne može bez čovjeka i crno bijele fotografije. U vrtlogu boja i linija, provlači se nekoliko fotografija koje sjetno, gotovo poetski prikazuju ulicu u gustom hladu, tek sa sunčanim tragom na pločniku i sjenom prolaznika. Konačno, čovjek je graditelj i prolaznik u vremenu, a ono što je izgradio ostaje i opstaje puno duže od njegova vijeka.

Hrvoje uspješno vlada kadriranjem kako interijera tako i eksterijera i potpuno je nevažno gdje je fotografija nastala: u Europi, Australiji ili Aziji. Njezina je vrijednost u autorskom umjetničkom i kreativnom smislu.
Zadnjih godina u klubu nije bilo slične izložbe i zato je odabir i prezentacija teme pravo osvježenje u izlagačkoj djelatnosti Fotokluba Zagreb.

Neda Rački, EFIAP/p

LIKOVNOST PRIJE SVEGA

Izložba Vere Jurić pruža prigodu da uz njena dosadašnja fotografska djela upoznamo i njen novi opus i novi fotografski izričaj. Njen dosadašnji fotografski izričaj i njenu poetiku imali smo prigodu upoznati na njenoj prvoj samostalnoj izložbi pod nazivom ”Moja Kuba” (2015. godine) i na skupnim i žiriranim izložbama fotografije, kao i kroz fotografije koje objavljivljuje na osobnoj stranici Facebooka. Njen izričaj sastoji se u činjenici da u svom stvaralaštvu daje prioritet sadržaju fotografske slike dok se forma nalazi u drugom planu.

Na ovoj, pak, izložbi uz fotografije spomenuta fotografskog izričaja, autorica pokazuje i nove autorske fotografije u kojima prepoznajemo njene nove pristupe. U kojima, pak, daje prioritet formi pa tako otkrivamo fotografije njene nove stvarnosti u obliku vizualnih iluzija i enigmi.

Izložbu čine trideset fotografija koje je autorica odabrala iz svoga šireg opusa i razvrstala ih u tri tematske cjeline: »Kako vrijeme prolazi«, »Žuta invazija« i »Vizualne enigme«, koje naslovom izložbe »Vizualne iluzije i enigme« povezuje u jednu konzistentnu cjelinu.

U prvoj tematskoj cjelini, u svojim stvaralačkim postupcima autorica daje težište sadržaju pa tako fotografije iz te cjeline po svojoj prirodi i značenju teže dokumentarnoj i reporterskoj fotografiji, a u drugim dvjema tematskim cjelinama – težište je dala formi i apstraktnom likovnom izražaju.

Prva tematska serija pod naslovom » Kako vrijeme prolazi« sadrži fotografije koje je autorica snimila iz svog stana sa 16. kata. Skoro svakodnevno s balkona svog stana snimala je park i prostor igrališta za odrasle, razne prizore i događanja na njima. Igralište je postalo vizualno zanimljivije nakon uređenja 2016.godine pa je tako ponekad s visine izgledalo kao bazen s vodom privlačan za fotografiranje.

Ovom serijom fotografija (kao uostalom i fotografijama s njenih objava na osobnoj stranici Facebooka) autorica pokazuje izvaredan smisao za »Life«, dokumentarnu i reportersku fotografiju visokih likovnnih vrijednosti, autentičnih i metaforičkih značenja..

U drugim dvjema tematskima cjelinama, autorica primjenjuje nove fotografske pristupe i postupke pa tako iz jedne autentične stvarnosti stvara nova djela, novih vrijednosti, značenja i tumačenja. Njene stvaralačke pristupe i postupke tu možemo shvatiti i kao njenu svojevrsnu igru, istraživanje i eksperimentiranje kroz fotografiranje s raznih stojnih točaka, raznih kutova, malih fokusnih dubina i oštrina vizualnih elemenata, smjelom kompozicijom boja, njihovom harmonijom ili kontrastima i slično.

Tako u stvaranju druge tematske serije fotografija »Žuta invazija« autorica se u intimi balkona svog doma poigrava plavim bocama na žutoj podlozi stola, pretvarajući svojom kamerom oblike i boju boca u zanimljive fotografije igre plavih krugova na žutom fonu.

Fotografije u trećoj tematskoj cjelini »Vizualne enigme« zaista su estetski posebne, dopadljive, smjele, zagonetne i provokativne, kako zbog studioznog izbora motiva, tako i zbog raspjevanog kolorita, brižljive likovne obrade, kompozicijske dovršenosti i poetskih metafora slojevitih značenja.

I na kraju, valja istaknuti da Vera Jurić u svom stvaralačkom činu ne upotrebljava neke unaprijed izabrane sheme i obrasce, a Photoshop u obradi fotografija koristi samo u izuzetnim slučajevima s njihovom minimalnom obradom.

Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP

Više…