Zagreb – izložba fotografija: Sanja Iveković – ‘The Disobedient (Neposlušni/e)

U četvrtak, 15. studenog, u 20 sati, u zagrebačkoj Galeriji SC, otvara se izložba Sanje Iveković – ‘The Disobedient (Neposlušni/e), 2012.’. Izložba ostaje otvorena do 10. prosinca.

Glasine kažu da je većina umjetnika koji su pozvani na sudjelovanje na Documenti 13 bilo ujedno pozvano posjetiti određene politički ‘kontaminirane’ lokalitete u blizini Kassela povezane s njihovim umjetničkim djelima. Od posebne važnosti bilo je putovanje u Breitenau, nacistički edukacijski i radni kamp. Smješten otprilike 15 kilometara južno od Kassela i osnovan 1933. kao ustanova za preodgoj, ovaj kamp je bio najočitiji izbor odredišta za većinu umjetnika.

U ovom tekstu osvrnut ću se posebice na dvodijelni istraživački projekt Sanje Iveković, nazvan Neposlušan. Prvi dio projekta Neposlušan (Revolucionari) sastojao se od instalacije koja je bila izložena u Neue Galerie, a drugi dio Neposlušan (Razlozi za privođenje) sastojao se od postera koji su bili izloženi na raznim javnim mjestima Documente 13, nastali kao rezultat posjeta Breitenau i istraživanja raznih arhiva povezanih s tim kampom.

Istraživačke strategije Sanje Iveković, ključne u radu koji se bavi slikama preuzetima iz nacional-socijalističkog razdoblja razvijene su na dubok i kompleksan način. Neposlušan (Revolucionari) prikazan je kao instalacija. Iako se bavi ranim nacional-socijalističkim razdobljem i iako je riječ o izravnom rezultatu istraživanja lokalnih arhiva ovaj rad nudi ujedno i korak naprijed. Umjetnica je razvila svoj umjetnički proces oko jedne fotografije koju je otkrila u arhivima. Fotografija koja je inspirirala jedan dio Neposlušnog (izdana je u Hessiche Volkswacht u travnju 1933.) prikazuje nacističkog časnika i magarca okružene bodljikavom žicom na prepoznatljivoj lokaciji. Fotografija je snimljena na Opernplatzu u Kasselu, preko puta Friedrichplatza, glavne lokacije Documente. Ova scena ukazuje na jednostavnu metaforu, kako je koncentracijski kamp bio namijenjen tvrdoglavim građanima (tvrdoglavi kao magarci) i kako se tražilo od građana da ne kupuju kod Židova.

Uz fotografiju i tekst objašnjenja instalacija Sanje Iveković u Neue Galerie uključuje muzejske vitrine pune igračaka u obliku magarca koje povezuje s imenima osoba koje su se suprotstavile nacističkom režimu i opresivnim zakonima protiv Židova. Uz njih su navedena i imena drugih “neposlušnih” osoba koje su se tijekom dvadesetog i dvadesetprvog stoljeća suprotstavile nepravdi diljem svijeta.

Drugi dio projekta nosi naslov Neposlušni (Razlozi za privođenje) 2012. Rad se sastoji od 6 postera (od kojih je svaki ispisan u 100 kopija) koji su izloženi na reklamnim stupovima javnih prostora diljem Kassela, kao i u raznim ustanovama (Kulturzentrum Schlachthof, Basement Neue Galerie, Hotel Hessenland, Kulturbahnhof, Universität Kassel, Martin Luther King Schule, Paul Julius von Reuter Schule, Landesgericht, Paritätischer Wohlfahrtsverband, Kunstuniversität).

Tekst postera navodi ‘legitimne’ razloge koji su mogli dovesti do zatočenja individua i grupa. Primjerice, navodi ‘slušanje radija na radnom mjestu’ ili ‘odbijanje rada u noćnoj smjeni’ kao neke od razloga privođenja. Rad iznosi i radikalnije otkriće, na dnu postera navedena su imena sedam velikih njemačkih i svjetskih tvrtki koje su profitirale zbog anti-semitizma i holokausta. Prema riječima umjetnice trebalo je promijeniti izgled loga ovih tvrtki kako bi se izbjeglo kršenje autorskih prava i tužbe. Osmi logo trebao je otkriti informacije o glavnom krivcu, jednom od glavnih sponzora Documente 13 – Volkswagenu, no umjesto loga na posteru je ostavljena praznina. Ova odluka je stvorila platformu za improvizirane aktivističke akcije. Za otvorenja izložbe ovi prazni krugovi postali su provokacija za ‘participativne grafite’ publike. Na nekim lokacijama posterima je pridodan logo Volkswagena od strane dobro informiranih lokalnih aktivista kojima je bilo jasno tko nedostaje u popisu najmoćnijih marki. Suzana Milevska