Zagreb: izložba fotografija – Petar Sabol “Sharpeye” – Butterflies/Leptiri

U nedelju, 23. studenog u Galeriji Cro Art Photo Cluba, Gajeva 25, Zagreb otvorena je samostalna izložba fotografija čakovečkog i međunarodnog majstora fotografije Petra Sabola “Sharpeye, pod nazivom ”Butterflies/Leptiri”. Riječ je o fotografijama iz njegova ciklusa ” Butterflies ” sa kojima je u posljednje tri godine sudjelovao i osvajao prestižne nagrade i priznanja na mnogim međunarodnim natječajima i izložbama širom svijeta.

 

Samostalna izložba fotografija čakovečkog i međunarodnog majstora fotografije Petra Sabola “Sharpeye, pod nazivom ”Butterflies/Leptiri” otvorena je u nedelju, 23. studenog u Galeriji Cro Art Photo Cluba, Gajeva 25, Zagreb. Riječ je o fotografijama u boji većeg formata iz njegova tematski širokog ciklusa ” Butterflies “. Sa njima je ovaj uvaženi poznavatelj prirode i medija fotografije i istaknuti hrvatski fotoumjetnik u posljednje tri godine sudjelovao i osvajao prestižne nagrade i priznanja na mnogim međunarodnim natječajima i izložbama širom svijeta pod visokim pokroviteljstvom  Međunarodne federacije fotografskih umjetnosti – FIAP i Američkog udruženje fotografa – PSA.

 

Swallowtail beauty contest
Swallowtail beauty contest

Iako se fotografijom bavi tek sedam godina (od 2007.), Sabol je u veoma kratkom vremenu postao poznati i priznati međunarodni majstor fotografije. Najbolji su iskaz vrijednosti njegove fotografije njegovi uspjesi (nagrade i priznanja) na međunarodnim izložbama natječajne (žirirane) fotografije. Za nepune tri godine – od 2012., otkada datira njegovo redovito slanje fotografija na natječaje i time i sudjelovanje na međunarodnim izložbama pod pokroviteljstvom FIAP-a (Međunarodne federacije fotografske umjetnosti) i PSA (Američke fotografske asocijacije), ostvario je ogroman uspjeh, vjerujem najbolji i najveći na hrvatskoj fotografskoj sceni. Dosad je sudjelovao na 175 FIAP salona, radovi su mu prihvaćeni više od 1500 puta, pa je tako u 29 zemalja svijeta osvojio ukupno 135 vrijednih nagrada – medalja i pohvala. Na PSA izložbama sudjelovao je 25 puta i osvojio 45 nagrada; medalja i pohvala.  Između svih ovih vrijednih nagrada valja izdvojiti najznačajniju – FIAP-ovu zlatnu medalju na 7th Emirates Photography Competition 2012/116, odnosno na sedmom Fotografskom natjecanju Emirata pod nazivom ‘Cultural reflections’ koje slovi za jedno od najvećih fotografskih natjecanja pod FIAP patronatom na kojem se, osim trofeja i priznanja, dodjeljuju i vrijedne novčane nagrade. Riječ je o nagradi koju je dobio kao pobjednik u makro kategoriji s fotografijom ‘Natural abstract’, s kojom je pobjeđivao na mnogim natječajima. Osim golemog uspjeha na FIAP međunarodnim salonima fotografije, valja spomenuti da je ova njegova fotografija pod rečenim nazivom ‘Natural abstract’ bila među finalistima na SONY World Photography Awards u Londonu  i na francuskom Grand Prix De Decouvertu. Trajno je primljena u Nacionalnu biblioteku u Parizu 2012. godine. Popis autorovih nagrada se može vidjeti na njegovim stranicama: http://www.sharpeyephoto.com/awarded-photos/ i http://www.sharpeyephoto.com/.

Međunarodna federacija fotografskih umjetnosti FIAP, 2013. godine dodijelila je Petru Sabolu počasno umjetničko zvanje AFIAP (Artiste FIAP), a 2014. godine, počasno zvanje EFIAP (Excellence FIAP).

 

Objašnjavajući svoju tajnu uspjeha Sabol ističe da ona leži prije svega u njegovoj predanosti, stalnom učenju, kontunuiranom radu i stalnom  stručnom usavršavanju. Parafrizirajući Aristotela, rekao je da njegov cilj nije bio biti bolji od drugih već biti bolji od predhodnog sebe.  Naime još je Aristotel govorio da je najveća vrijednost u svakom čoveku njegova mogućnost i sposobnost biti bolji od prethodnog sebe, a to znači takmičiti se sam sa sobom i da nije primarno biti bolji od drugih, što je kratkotrajna motivacija i kratkotrajni uspjeh.  Otuda je moto biti bolji od predhodnog sebe, Sabolov životni cilj i generator njegovog, entuzijazma  i motivacije u otkrivanju svijeta prirode i svijeta fotografije. Sabolov fotografski pristup od samog bavljenja fotografijom je ozbiljan i sistematičan. On proučava i odkriva svijet, stvarnost i prirodu oko sebe, ali istovremeno i svijet i medij fotografije. U fotografiji je  odabrao svoja težišta i svoj pristup, pa je tako istrajnim radom i učenjem formirao svoj osebujni i prepoznatljiv likovni izričaj.

 

Future and past
Future and past

U središtu njegova zanimanja su teme i motivi iz živog svijeta prirode; vretenaca i leptira (koje vidimo na ovoj izložbi) i drugih kukaca, a zatim slijede motivi i teme iz svijeta ptica, krajolika i portreta. Sabol njeguje izvornu vrijednost fotografije – dokumentarnost. Njegove fotografije interpretiraju stvarnost, onakvu kakova ona jest, realna, egzaktna, iskrena. Međutim, valja reći i to, da on nije tvrdi sljedbenik tzv. čiste (straight) fotografije, koja se pojavila između 20-ih i 30-ih godina prošlog stoljeća i koja ne dozvoljava nikakve obrade u postprodukciji. Tako je jedan od najuglednijih predstavnika ovog pristupa u fotografiji, Ansel Adams, isticao: „Dobra fotografija mora biti puni izraz onog što čovjek u najdubljem smislu osjeća u tome što fotografira i time istinski izraz onoga što čovjek osjeća o životu u cjelini.” Sabol prihvaća dokumentarnost kao primarnu vrijednost u svojim fotografijama, ali im daje i nadograđuje mnoge estetske i emotivne vrijednosti bilo to u samom procesu fotografiranja ili naknadnoj obradi na računalu.

 

Na taj način Sabol koristi (ali ne zloupotrebljava) mnoge (ali ne sve) mogućnosti koje nudi suvremena tehnologija, umjetnost i fotografija, o čemu govori i Susan Sontag, poznata američka esejistica i književnica u svom poznatom djelu „Esejima o fotografiji“, u kojem nas podučava o novom vizualnom kodu digitalne fotografije, koji mijenja i proširuje naša shvaćanja o vrijednostima gledanja i viđenja. Ona ističe da su bitna izvorna dokumentarna i estetska načela, a još su važnija etička viđenja. „Fotografija stvara ili povećava osam različitih vrsta viđenja: točno, brzo, sporo, pojačano, prodorno, istovremeno, apstraktno i iskrivljeno. Fotografirati znači prisvojiti fotografirani predmet, staviti se u određeni odnos prema svijetu koji daje osjećaj znanja, te stoga i moći”, kaže Susan Sontag.

 

Complementary colors
Complementary colors

Za Sabola u fotografskom stvaralaštvu  bitna je ideja i vizija. Sabol zna što želi i zna kako ostvariti to što želi. On još prije pritiska na okidač foto-kamere zna kako će izgledati konačna slika i što želi njome postići. Posebnu pažnju posvećuje važnosti svakog pa i najmanjeg detalja i tehničkoj perfekciji fotografske slike. U snimanju  leptira i vretenaca Sabol često koristi detalj i krupni plan, pa je tako makro postao njegov zaštitni znak u fotografiji kukaca, posebno vretenaca i leptira.

 

Sabol je pravi majstor u kreiranju svjetla, boje i atmosfere. U fotografiranju uvijek koristi postojeće svijetlo. Da bi postigao dramaturgiju svjetla i svjetlosnih fenomena čarobnim bokehom, razvio  je  svoj osebujni stil. Najčešće fotografira u protusvjetlu, nastojeći zadržati sve detalje u sjenama. Pri tome daje kompoziciji slike manji značaj, tako da se dobiva dojam da na slici nema točke interesa i da sve na njoj ima jednaku važnost i značaj. Time se mijenja način našeg gledanja, stvaraju se nove dimenzije viđenja i nove percepcije.

 

Butterfly magic 4
Butterfly magic 4

I na kraju, ne ulazeći u detaljniju likovnu deskripciju njegove fotografije na ovoj izložbi  valja podvući da je Sabolov fotografski stvaralački pristup spontan, jednostavan i iskren. Svoju kreativnost definira kao želju za vlastitom ekspresijom koja se ne može naučiti, ali se može, kada se otkrije, nadograditi i proširiti, što on i čini. Ne voli nadrealnost i sve češće manipulacije u digitalnoj fotografiji, ali voli ljepotu koju on tako zdušno otkriva u svijetu oko nas i tako vješto je prezentira na svojim fotografijama. Njegove fotografije su pune čari, ljepote i istine. U njima nema spektakularnosti, nema posebne simbolike koje bi postavio u prvi plan, u njima nema naknadno unesene umjetničke dramatizacije. Svaka fotografija ima svoju priču o trenutnom motivu, događanju ili prizoru, ali i o osobnom autorovom intimnom odazivu na fotografirani motiv odnosno prizor. To su prave čarolije zaustavljenog trenutka u prirodnoj zbilji, pri čemu autor otkriva i najsitnije detalje, bogatstvo boja i začudne zanimljivosti te zbilje.

Član je Fotokluba Čakovec i Fotokluba Danube. Živi i radi u Čakovcu.

Izložba je otvorena do 20. prosinca 2014. godine.

 

Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP

počasni predsjednik Fotokluba Zagreb