Zagreb – izložba fotografija: János Eifert – „Ars Poetica“ – opširnije

U utorak 29. siječnja u Galeriji Fotokluba  otvarena je izložba fotografija Jánosa Eiferta (1943) jednog od znamenitih mađarskih fotografa, najviše poznatim po svojim nadrealističkim fotografskim ostvarenjima, fotografijama plesa i akt fotografijama. Spada u sam vrh mađarske i svjetske fotografske umjetničke scene.

Izložba je otvorena do 11. veljače, a može se pogledati svakog radnog dana do 17 sati.

Iako smo o izložbu pisali i prije njenog otvaranja, o Eifertu i njegovom djelu te s obzirom na njegovo mjesto, značaj i ulogu na međunarodnoj fotografskoj sceni, potrebno je reći znatno više, nego što je to dato u kratkoj najavi izložbe.

 

János Eifert : Važno je znati, umjeti i kršiti fotografska pravila

 János Eifert (1943) jedan od znamenitih mađarskih fotografa, najviše poznat po svojim nadrealističkim fotografskim ostvarenjima, fotografijama plesa i akt fotografijama, izlaže u Galeriji Fotokluba Zagreb. Spada u sam vrh mađarske fotografske umjetničke scene, prije svega svojom prepoznatljivošću, vrsnoćom i dosegom umjetničkog opusa. Svojim radom i umjetničkim djelom nametnuo se je kao značajna figura ne samo mađarske, već i svjetske fotografije.

 

Black Dance
Black Dance

 

Na ovoj zagrebačkoj izložbi znakovitog naziva  „Ars Poetica“  izložio je 37 fotografija  velikog i manjeg formata u formi pojedinačnih fotografija, triptiha, fotomontaža i kolaža nastalih u posljednjih desetak godina. Neka od novijih fotografskih djela imaju u svojoj osnovi fotografije, koje su snimljene prije dvadeset i više godina, pa je tako donio u Zagreb nešto novo i posebno u svijetu fotografske umjetnosti. Radoznalost, inventivnost i likovna oraganizacija njegovih fotografija, koje  vidimo na ovoj izložbi, zahtjevaju da se kaže nešto više o autoru, njegovom stvaralaštvu i djelu.

 

Fodor József festőművész, Hódmezővásárhely, 2004
Fodor József festőművész, Hódmezővásárhely, 2004

Jánosa Eiferta, majstora fotografije svjetske razine, organizatora fotografskih manifestacija, voditelja fotografskih udruga i asocijacija, fotografskog stručnjaka, promotora i učitelja iz oblasti fotografije i fotografske umjetnosti poznajem već preko 15 godina. Upoznali smo i družili na izložbama i forumu tijekom Mjeseca suvremene mađarske fotografije u Pečuhu u rujnu 1997. godine. Bio je jedan od organizatora ove značajne i sadržajem bogate kulturne manifestacije i njen domaćin u funkciji predsjednika mađarske fotografske federacije. Tada smo razgovarali i dogovorili suradnju našeg kluba s mađarskom fotografijom. Nakon ovog susreta međusobno smo kontaktirali i surađivali u nekim  programima našeg kluba i programima naše međunarodne kulturne suradnje, od kojih ću izdvojiti najznačajnije. Gospodin Eifert sudjelovao je kao predsjednik međunarodnog stručnog žirija u ocjenjivanju i odabiru fotografija na naša dva Zagreb salona- međunarodnih izložbi fotografija i to na -28. Zagreb salonu (2000.) i na 33. Zagreb salonu (2010.). Tijekom ovog našeg zadnjeg susreta pozvao me da sudjelujem, kao predstavnik Fotokluba Zagreb, sa svojom samostalnom izložbom u Budimpešti. Tada sam pripremio  svoju samostalnu izložbe simboličnog naziva Pay It Forward (Küldd tovább- Šalji dalje), koja je priređena u siječnju 2011. godine u Kerengő galeriji Nacionalnog plesnog kazališta u Budimpešti, koje je János Eifert voditelj. Sada se on, preko programa međunarodne kulturne suradnje Fotokluba Zagreb predstavlja zagrebačkoj publici, a u kolovozu ove godine Fotoklub Zagreb će gostovati u Kerengő galeriji u Budimpešti sa skupnom izložbom recentne fotografije članova kluba.

 

Hommage á Dienes Gedeon
Hommage á Dienes Gedeon

Svaki susret s Jánosem Eifertom za mene je bio nova lekcija i novo značajno iskustvo iz fotografske struke i umjetnosti, ali i novo saznanje o njegovim veoma poučnim iskustvima u obrazovnoj fotografskoj praksi i organizaciji života i rada fotografskih udruga. Na fotografskoj umjetničkoj sceni prisutan je punih 45 godina. Počeo je još u najranijoj mladosti i to najprije u plesnoj a ubrzo zatim i u fotografskoj umjetnosti, kojoj je posvetio cijeli svoj radni i stvaralački život.  Iako je u svom  dugogodišnjem bogatom fotografskom umjetničkom stvaralaštvu  birao teme i sadržaje iz širokog područja fotografske umjetnosti, njegova povezanost sa plesnom umjetnošću posebno se reflektira u njegovom fotografskom stvaralaštvu. Ono što ga posebno izdvaja od ostalih umjetnika fotografije je njegova originalnost, njegova zaigranost fotografskim stvaralaštvom, vrsnoća i visoki  tehnički dosezi  njegovih umjetničkih ostvarenja, što je vidljivo i na ovoj izložbi.

 

Kezek, vágyak. Sebesvíz-Ruke želja
Kezek, vágyak. Sebesvíz-Ruke želja

Njegovo umjetničko stvaralaštvo teško je kategorizirati prema  nekom ustaljenom modelu. U njegovim djelima miješaju se i prepliću  realno i nadrealno, stvarnost  i fikcija, san i java. Svoju umjetnost  neprestano  nadograđuje i mijenja uz jednu zadivljujuću konstantu, a to je njegova izuzetna sposobnost  izdvajanja onog  bitnog, esencijalnog iz stvarnosti, iz života i svijeta koji nas okružuje i njegovo umijeće da tu realnost transformira u nove fotografije pri čemu tema ili motiv nisu uzeti samo zbog njihove vlastite vrijednosti, već kao element jednog novog umjetničkog djela.

 

Láthatatlan esemény, Sebesvíz-Tajanstveni
Láthatatlan esemény, Sebesvíz-Tajanstveni

Reći će: „Nikada se u svojoj fotografskoj praksi ne držim previše fotografskih pravila i konvencionalnih rješenja. Fotografija nije sport. Međutim ta pravila se moraju dobro poznavati, da bi ih se znalo i umijelo kršiti,  kako  tijekom fotografiranja  tako i kasnije u digitalnoj obradi. Računalo je postalo dio foto laboratorije i ja ga dosta koristim u svom radu, ali osnova svega je dobra fotografija, koju računalnom obradom napravim  još boljom, ispravim  ono, što me je kod snimanja smetalo, a često radim i razne manipulacije fotografskim slikama, kombiniram više fotografija u jednu i slično. Sjetimo se „analognih snova“ Jerry Uelsmana i foto kolaža Florisa M. Neusüssa iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Isto tako snažni efekti fotografija američkog fotografa Williama Kleina, poznatog  po ironičnom pristupu fotografskim pravilima i korištenju neuobičajenih fotografskih tehnika u kontekstu modne i novinske fotografije, rezultat su njegove osobne laboratorijske obrade i njegove želje da naglasi ono što je najznačajnije na fotografiji. Valja reći i to da je on u life fotografiji postupio obrnuto, pa je tako  “obrnutom idejom intervencije” izbjegavao naknadne  intervencija u  obradi fotografije, djelovao je kao “skrivena kamera” i ignorirao  šablone tradicionalne ulične fotografije. Da spomenem još i moj pristup portretu,  jednom od  mojih važnijih  motiva u stvaralaštvu. Snimajući portret neke osobe, fotograf  preko originalnog fizičkog oblika lica donosi i originalan psihološki lik pojedinca.  On,  likovnim izražajnim sredstvima pronalazi  u licu osobe  vizualnu originalnost kojom se jedna osoba razlikuje od druge.  Portret uhvaćen u nekom prolaznom trenutku može biti dopadljiv i fotogeničan, ali neće imati prave umjetničke vrijednosti. Dobar portret mora biti slikan ili fotografiran tako da ima najvjerostojniju sličnost s modelom, da kao prorok kaže njegovu budućnost, ali isto tako da kaže nešto i o njegovoj prošlosti. Mislim, da su gledajući povijest umjetnosti najbolji majstori portreta  bili  Pablo Picasso kao slikar i Man Ray kao fotograf“.

 

Akt lehetetlen helyzetben -U neobičnoj pozici
Akt lehetetlen helyzetben -U neobičnoj pozici

U Eifertovom bogatom, raznovrsnom i složenom  fotografskom opusu,  primjetno je više raznovrsnih motiva, žanrova, koncepata i pristupa, od konvencionalnih do avangardnih.  Na ovoj izložbi su  najiraženije i najimpresivnije fotografije plesa i akt fotografije. Riječ je zapravo o introspekciji  u kojoj prepoznamo njegovu  tradicionalnu tehniku i likovni pristup produbljeni sa nekim novim suvremenim rješenjima. Reći će: „Za mnoge je akt prikazivanje lijepih golih devojaka, akt je međutim mnogo više od toga. Od grčkog i rimskog kiparstva na ovamo, jasno je da akt nije samo žena, nego i muškarac, žena, dijete, mlado i staro. Kroz akt umjetnik izražava njihovu bol, ljubav, patnju, čežnju, pa čak i tako apstraktne stvari kao što su rođenje ili smrt. Umjetnik stvara svoj sistem simbola i vrednosti koji kroz akt –ali i ostale fotografije predočava konzumentima svojih djela“.  

 

Dance-Body-Study 2009
Dance-Body-Study 2009

Na ovoj Eifertovoj izložbi, svaka njegova fotografija prikazuje ga kao vrhunskog i posebnog autora, koji fotografski proces potpuno nadzire, bilo da je riječ o fotografiranju ili obradi, nalazeći za svaki motiv poseban i adekvatan način fotografskog izričaja. Do sada je imao 190 samostalnih izložbi, sudjelovao je na 700 skupnih i žiriranih izložbi fotografije. Primio je 170 nagrada i pohvala, među kojima i značajne nagrade za izvanredan doprinos  fotografiji, koje predstavljaju potvrdu ogromne vrijednosti njegova opusa, nevjerojatne raznovrsnosti, originalnosti i  individualnosti. Dao je izniman doprinos u djelovanju, razvijanju i promicanju fotografije kao tehničke i umjetničke discipline, posebice kroz obnašanja dužnosti  čelnog čovjeka u fotografskim udrugama i njihovim asocijacijama, priređujući predavanja, radionice, tečajeve, kroz vođenje fotogalerije, sudjelovanjem stručnim prilozima u stručnim časopisima, stručnim knjigama i foto-monografijama. Mnoge njegove fotografije  se koriste u raznim scenama u kazalištima, filmovima i televizijskim programima.  Napisao je recenzije za mnoge fotografske izložbe, za kataloge i stručnu publicistiku.

 

Neobičan par - Furcsa pár, Sebesvíz
Neobičan par – Furcsa pár, Sebesvíz

 

Na kraju valja spomenuti i to da Eifert spada u krug umjetnika, koji posjeduju zadivljujuće bogatstvo ideja, maštovitosti, likovne kulture, tehničke savršenosti i time mnoštvo novih i zadivljujućih inovacija. Za njega  je fotografija, istovremeno, umijeće, tehnika i velika, ali ozbiljna igra.  Za njega, fotografirati znači – stvarati kroz igru, pokazati ono što on, odnosno njegovo oko, njegove emocije vide i otkrivaju iza slojeva svakodnevnog i stvarnog. Ona je za njega ljubav i strast, stalno učenje i vježbanje, prenošenje znanja i svog iskustva na druge, hobi i profesija.

 

Recycled Picturs - Reciklirana slika
Recycled Picturs – Reciklirana slika
At the End of the World - Na kraju svijeta
At the End of the World – Na kraju svijeta

  

Vinko Šebrek, AFIAP

počasni predsjednik Fotokluba Zagreb

 

U nastavku Vam donosimo i nekoliko fotografija sa pripreme i otvaranja izložbe J. Eiferta.