Zagreb – izložba fotografija: Ivan Posavec – “Panorame”

Academia Moderna poziva vas na otvorenje izložbe Ivana Posavca “Panorame” u utorak, 30. listopada 2012. u 19 sati.

Panorame
O njima Posavec kaže – to su vizure koje me uzbuđuju…i … neću da su slatke, neću da su lijepe.

Kut pogleda ovih panoramskih snimaka je širi od onoga dohvatljivog našem oku. I tek u nizu snimljenih Posavčevih panorama shvaćamo da on, zapravo, snima sam kut pogleda, tu širinu, pomak objektiva po nevidljivoj liniji horizonta na koji je usmjeren. Ono što je zahvaćeno toliko je različito da jasno upućuje na vlastitu nevažnost. Dvije fotografije koje su ovdje odabrane sadrže svu kontradiktornost mogućeg odabira panoramskog kadra. Jedan prizor širokog gradskog trga s fontanama i uniformnim pročeljima te prorijeđenim prolaznicima omogućava nam da zaronimo u njega ne otkrivajući baš ništa specifično. Kao da je sva narativnost, sve događanje ostalo u nekoj amputiranoj dimenziji. Grad je tih, kretanje je jednolično kontinuirano, igra svjetla i sjene ne donosi baš nikakvu dramatiku samo artikulira prostornu dubinu. To je Trg Burze!

Drugi prizor je situacija snažnog pozadinskog sunčevog svjetla u nekom javnom vrtu s moćnim stablima velikih krošnji u čijoj se sjeni odvija prednji plan ovog panoramskog izreza stvarnosti. Stara kuhinjska stolica u prvom planu čini fokus prizora i skreće pažnju s ljudskog lika koji postoji u pozadini. Tišina prizora kao da upućuje na odsustvo ljudi. Mi znamo da je to vrt ludnice u Vrapču. Ali to nije ono što stvara začudnost prizora, štoviše u usporedbi s Trgom Burze poimamo da se pomak dogodio negdje drugdje.  Dva prizora gotovo oprečne provenijencije nose srodan sadržaj. Prizor obilježen mirnoćom, ritmom, glasnim brujanjem postojanja.

Fotografija koja najčešće zbija događanje ovdje ga razuđujuje. Kao da rasteže ono famozno „tkanje života“ dajući mu sasvim drugačije, ali unatoč Posavcu, vrlo lijepo značenje.

Upečatljivo je kako izduženi format, pogled širi od pogleda ljudskog oka, eksplicitno otvara problematiku registra. Naime zbog specifičnosti formata postaje jasno vidljiv namjerni odabir između prizemnog, srednjeg i nebeskog registra promatranja.

Marina Viculin

 

Ivan Posavec rođen je 1951. u Dužici pokraj Siska. Godine 1969. dolazi na studij veterine u Zagreb, koji prekida 1974. kao apsolvent, da bi se posvetio fotografiji. Diplomira 1980. filmsko snimanje u klasi prof. Nikole Tanhofera na Akademiji za kazalište, film i televiziju u Zagrebu, a 1984. magistrira fotografiju kod prof. Dragoljuba Kažića na Akademiji primenjenih umetnosti u Beogradu.
Radove su mu otkupili Muzej suvremene umjetnosti i Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu te Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci. Dobitnik je nagrade «Tošo Dabac» 1992., a 2003. Nagrade grada Zagreba te još pedesetak drugih nagrada. S kolegom Mijom Vesovićem 1979. osniva grupu MO. Član je ULUPUH-a, a već trideset godina bavi se novinskom fotografijom.

 

Ova izložba je u organizaciji Academie Moderne,a realizirana je sredstvima Gradskog ureda za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba.

Galerija Academia Moderna
Augusta Šenoe 11 (dvorište)
Zagreb 10000