Zagreb – izložba fotografija: Čedomil Gros – Plinske lanterne

 

U petak 15. ožujka, u 19 sati, u prostoru Caffe bara LP u zagrebačkoj ulici F. Račkoga 11, otvara se izložba fotografija Čedomila Grosa, člana Foto kluba Zagreb pod nazivom: Plinske lanterne.

 

Riječ je o 31. samostalnoj izložbi, ovog vrsnog zagrebačkog foto-kroničara, ovaj puta u  organizaciji zagrebačke udruge Fijaker, udruge za promicanje likovnog, dramskog i glazbenog amaterizma. Grosova izložba Plinske Lanterne imala je  već svoju premijeru 2002. godine u izložbenom prostoru kultne zagrebačke gostionice  ”Pod starim krovovima” u Basaričekovoj  9 na Gornjem gradu, od kada i datira Grosovo zanimanje i fotografsko bilježenje zagrebačkih gornjogradskih veduta i plinskih lanterni.

To je bilo u vrijeme njegovog početka intenzivnijeg  bavljenja kreativnom, izražajnom fotografijom u kojoj urbani pejzaž stroge forme i impresionistički uhvaćeni detalji iz zagrebačkih kvartova i ulica   zauzimaju posebno mjesto. Kasnije, prelaskom na digitalnu tehnologiju, impresije i  ekspresije njegovih novih radova  nadilaziti će okvire dokumentarnosti, pa tako neki njegovi zapaženi i nagrađeni radovi sa brojnih izložbi fotografije anticipiraju njegov naredni stvaralački pristup i poetiku.

Dio fotografija sa svoje prve izložbe, Gros je uzeo kao osnovu, kao potku za ovu svoju najnoviju izložbu. Isto tako koristio je i dio teksta kataloga  te izložbe. Tada je profesor Zdenko Kuzmić u katalogu izložbe zapisao: „Čedomil Gros ovom se izložbom otkriva ne samo kao dobar fotograf, već što više i kao aktivni stanovnik,  čineći kao jedinka grada jednu od njegovih osnovnih komponenti. Čovjek može biti i pasivni promatrač, ali naš autor svojim aktivnim učešćem, krećući se njegovim prostorima na isti ih način doživljava. Shvaćajući grad i njegove prostore kao određeni kompleksan, multidimenzionalan sklop zgrada i prostora, prepoznaje i prenosi svoj vlastiti interes. Njegova kamera ponaša se u cijelosti poput pješaka, onog koji se polako kreće, počesto i zastaje, a u fokusu se javljaju one pojedinosti i elementi izoštreni njegovim znanjem, senzibilitetom i interesom. Sve što bilježi doživljava osobno i neposredno. Meni se susret sa njegovim fotografijama čini doista posebnim. Doživljaj je to u kojem nalazim mnoge poruke, a ponajviše estetsku vrijednost, koja se u tom trenutku pretvara u neponovljivi užitak i želju za njegovim trajanjem i onda kada napustim prostor u kojem sam ga dosegnuo. Grosove fotografije osjećam prije svega kao jednu lijepu i nadahnutu priču, sadržajno vezanu uz druge nam povijesne prostore grada. Prostori su to prepuni detalja – gornjogradske lanterne, a njegove fotografije kao da nam ponovo govore kako se ljepota jednog grada u mnogome potvrđuje njegovim detaljima – oni ga oplemenjuju, čine ga humanijim, pa tako i ugodnijim za život njegovih stanovnika“.

Iako je značajan vremenski odmak od ove izložbe, zapisima poznatog zagrebačkog povjesničara umjetnosti nema se mnogo dodati. Ipak valja reći da se Gros nakon ove izložbe često vraćao zagrebačkim motivima, posebno Gornjem gradu i lanternama, pa je tako stvarajući nova djela njegovao svoj likovni izričaj, svoj umjetnički rukopis, izoštravao i usvajao novu tehniku i tehnologiju i  usvajao nove stvaralačke pristupe. Iako se oprobao u širokoj paleti fotografskih žanrova i pristupa, Gros je ostao vjeran dokumentarnom i informativnom fotografskom bilježenju stvarnosti i  svijeta. Na izloženim radovima lako prepoznajemo taj njegov stvaralački štih i njegov likovni pristup.  Iako voli  strogi red,  lako se uočavaju  elementi likovnosti i lirika njegovih uradaka u kojima se prepliću retro ugođaji i nostalgija, pa tako u njima otkrivamo i neke pristupe koje je Gros rado koristio u svojim narednim radovima.

Od tada do danas Gros je snimio na tisuće fotografija, kojima je velikim koracima ušao u  svijet kreativne fotografije, posebno izložbene i izlagačke. Sudjelovao je na 39 skupnih i 183 natječajnih izložbi u Hrvatskoj i svijetu. Do sada mu je na žirirane izložbe primljeno 378 fotografija, od kojih je 32 nagrađeno. Priredio je 31 samostalnu izložbu u raznim izložbenim prostorima i galerijama u Hrvatskoj i Austriji.  Pokazao je da nije samo majstor kamere i računala, već  zaljubljenik i poznavatelj svoga voljenoga grada i pripadnik značajnog korpusa fotografa koji neumorno i znalački bilježe našu bogatu kulturnu baštinu i zanimljivosti urbanog prostora.

I još nešto, ovom izložbom Gros se, bez obzira što veoma dobro poznaje i u praksi koristi tajne digitalne fotografije, povremeno vraća klasičnoj fotografiji. Vraćajući se svojim ranijim opusima on sa distance analizira i vrednuje svoje stvaralaštvo, svoj  likovni izraz i stečena iskustva i koristi ih u svojoj novijoj praksi. O tome će reći.  „Mogućnosti suvremene  fotografske tehnike,  digitalne tehnologije i novih vizualnih umjetnosti su velike. Svakim danom se povećavaju, ali dolaskom digitalne tehnologije, došlo je do velike demokratizacije medija, stvara se novi govor fotografije, a nestaju čari klasične fotografije, nestaje ona neizvjesnost i iščekivanje što je klikom na okidač fotoaparata započeto. Zato se rado povremeno vraćam filmu i klasičnoj fotografiji“.

Ova  izložba i njegov prateći katalog nastoje predstaviti jedan manji, ali zanimljiv dio Grosovog stvaralačkog opusa, njegov likovni rukopis i njegov fotografski svjetonazor. Dakle, radi se o fotografiji urbanog pejzaža stroge dokumentarističke forme i impresionistički uhvaćenih detalja veduta gornjeg grada, kojom autor šalje svoju poruku i poziv na čuvanje, njegovanje i promociju bogate kulturne i povijesne baštine našega glavnoga grada.

Izložba se može pogledati svakoga dana do 4. travnja 2013. godine

 

Vinko Šebrek,  AFIAP

Počasni predsjednik Fotokluba Zagreb