Zagreb – izložba fotografija: Biljana Knebl – San Francisco

U petak 6. rujna, u Caffe baru LP, Račkoga 11, u Zagrebu, u organizaciji Udruge za promicanje likovnog, dramskog i glazbenog amaterizma – Fijaker, otvara se izložba fotografija Biljane Knebl, članice Fotokluba Zagreb, pod nazivom – “San Francisco “.

 

Biljanu Knebl, znamo kao svestranu i veoma angažiranu fotografsku umjetnicu, koja nam se ovaj puta predstavlja malim dijelom svoje fotografske priče o gradu s onu stranu Antlantika i američkoga kontinenta – San Franciscu, koji je svojom ljepotom, šarmom i duhovnim bogatstvom nije ostavio ravnodušnom. San Francisco je grad pun života i mladosti, unatoč jednom katastrofalnom potresu s početka 20. stoljeća, to je grad nabijen punoćom brojnih tradicija njegovih stanovnika, prilagodljiv, otvoren i demokratičan.

San Francisco je izmaštani grad za brojne turiste, umjetnike, pisce, slikare, filmske stvaratelje, fotografe, a jednim je dijelom, kao i Kalifornija, vezan za naše krajeve. Naime do našeg kartografa, putnika i istraživača, isusovca Ferdinanda Konšćaka (1703.-1759.), rođenog Varaždinca, držalo se da je Kalifornija otok, i tek njegova zemljopisna karta otkriva svijetu da je riječ o poluotoku. San Francisco je kraj svijeta. Dalje je Tihi ocean i ništa više nova na Zapadu, jer tamo negdje daleko počinje Istok.

Frisco, kako ga njegovi stanovnici zovu od milja, grad je novih izazova i poticaj fotografskom stvaralaštvu Biljane Knebl, koja je u njemu boravila proljetnih mjeseci, kad je, kažu, Frisco najljepši i najživlji, između 2010. i 2013. godine. U tom su razdoblju nastale i izložene fotografije. Moglo bi se reći da su izložene fotografije pretežito reporterskog karaktera, dnevnički zapisi kamerom, puni topline i promišljene i istraživačke studije osobnog stvaralačkog čina, propitivanja od sadržajnih elemenata slike preko njene kompozicije, do tehničke, odnosno digitalne obrade fotografske slike.

Biljanu Knebl znamo kao autoricu koja veoma vješto kamerom izražava spoj svog umjetničkog bića sa životom i svijetom oko sebe. Njezin je fotografski rukopis izgrađen i prepoznatljiv, likovna kultura izražena i ona uporno i dalje gradi taj rukopis, njeguje tu likovnost svojih fotografija. Kad pomislite da se dalje ne može, ona učini novi uspješan korak u svome umjetničkom istraživanju i mi dobijemo, rekao bih – novu Biljanu Knebl.

Biljana ne bježi od svojih emocija, budući da svoju umjetnost, osim u likovnosti, gradi i naglašenim emocijama. Svojom kamerom traži, nalazi, otkriva, filtrira i bilježi pretežito estetske momente stvarnosti. To se vidi i po ovoj izložbi. Kaže:

„Ovo je samo kroki, naznake mojih emocija, mojih doživljaja, naznake jednog lijepog sklada, na prvi pogled nespojivih karakteristika jednog grada. Frisco je grad kojeg valja vidjeti i osobno doživjeti, pješačiti danima i tjednima po njegovim ulicama, brdima, uz ocean i zaljev, ulaziti u muzeje, galerije, ići na koncerte i predstave s fotoaparatom u ruci i nastojati uhvatiti život, dušu grada i otkucaje srca ljudi, njihove emocije i svakim sljedećim posjetom otkrivati opet nešto novo…“

Iako na prvi pogled izgleda da je Biljana slike napravila u prolazu, onako intuitivno, ipak pažljivom promatraču ne može promaći da su one plod njenog razmišljanja i promišljanja. U praksi to izgleda ovako – po povratku iz grada Biljana bi pregledala snimljen materijal, pa ako otkrije nešto zanimljivo i posebno, drugi dan kao lovac oboružan kamerom kreće po svoju likovnu lovinu; ona kao na “čeki” prati zbivanja, kako bi odabrala pravi prizor ili motiv i pritisnula okidač kamere u onom pravom, odlučujućem trenutku.

Ovog puta odlučila je pokazati nam fotografije baš onakve kako su nastajale tijekom snimanja. Kompjuterske obrade i dorade gotovo da i nema. Daje prvenstvo sadržaju u odnosu na formu, pa tako daje važnost cjelini slike, a ne pojedinim njenim likovnim elementima. Smatra da dodavanje više točaka interesa u kadar – povećava složenost strukture fotografske slike, koja zahitjeva veću pozornost promatrača kod gledanja fotografije i ostavlja mogućnost drugih likovnih rješenja. Time potiče razgovor posjetitelja o njenim radovima, njihovu međusobnu komunikaciju i dijalog.

Otuda možemo zaključiti da je autorica radove izložene na ovoj izložbi približila stvarnom životu, ali stvaralačkom pristupu i praksi svojih umjetničkih uzora – velikana ulične fotografije: Henri Cartier-Bressona, Roberta Franka, Lee Friedlandera, a napose Gary Winogranda, čiju je veliku retrospektivnu izložbu vidjela prigodom njene ovogodišnje posjete San Franciscu. Čini se, da Winogradova poznata rečenica: “Too Much is Enough” (Previše je dovoljno), koja je bila ujedno i moto izložbe, najbolje odražava i ovu izložbu Biljane Knebl.

 

 Vinko Šebrek, AFIAP, ESFIAP

Počasni predsjednik Fotokluba Zagreb