Vodič pri kupnji fotoaparata

..ili ‘Koji fotoparat kupiti ?’ Elementarno i najčešće postavljano pitanje svakog početnika amatera je “A koji fotić da si kupim?“. U slijedećem članku pokušat ćemo Vam pomoći pri izboru pravog fotoaparata.

Kompaktni fotoaparati

Kompakt predstavlja, kao što samo ime kaže, maleni, praktični, prijenosni fotoparat, s fiksnim objektivom. Rukovanje istim je krajnje pojednostavljeno i automatizirano, tako da je u 99,99% slučajeva dovoljno uperiti u objekt snimanja i pritisnuti okidač. Automatika radi sve ostalo tako da se vi ne morate zamarati izrazima poput otvora blende, brzine zatvarača, ISO osjetljivosti ili balansom bijele boje i sličnim. Međutim njegove mogućnosti su također ograničene. Dobar je za rođendane, zabave i slične prigode. Ni za krajolike nije loš. Ako to zadovoljava Vaše potrebe možete prestati čitati ostatak članka. Međutim, za kvalitetne portrete ćete se već morati pomučiti. Sport, akcija, brzina, noćna fotografija ? Ne preporuča se, ukoliko želite ozbiljne rezultate.
U redu, odlučili ste, kompakt je sve što vam treba. Koji model kupiti ? Odgovor nije ni najmanje jednostavan jer proizvođača, tipova, podtipova i modela ima “mali milijun”. Ali razlike među njima su stvarno minimalne, i često se razlikuju po stavkama koje najvjerojatnije nećete ni koristiti. Naš savjet glasi: noviji modeli rade bolje fotografije nego stariji. Neki modeli iz prijašnjih generacija su danas poboljšani i smješteni u mobitele. Pa vi vidite :)
Neki od primjera ove kategorije su Olympus mju 1010, Nikon Coolpix s710,

altalt

“Prosumer” fotoaparati

Prosumer je sklepana riječ od “professional consumer” ili, prevedeno i prilagođeno – za napredne amatere. Termin predstavlja klasu fotoaparata, naprednijih i većih od kompaktnih, a opet ne dovoljno dobrih kao DSLR. Ti fotoparati omogućuju rad u manualnom modu, više kreativnosti i slobode pri fotografiranju, međutim fotoaprati su ograničeni budući im se nemogu mijenjati objektivi. U zadnjih par godina su izašle inačice sa objektivom velikog raspona žarišnjih duljina, no oni su nažalost svjetlosno slabi tj. imaju mali otvor blende. Modeli iz kategorije Fuji Finepix F100S, Sony Cybershot serija, Panasonic Lumix DMC-FZ50, Canon Powershot serija, …

alt alt alt

Dobrodošli u DSLR svijet

Pretpostavljamo, ako ste nastavili čitati da vas kompakti ne zanimaju. Čestitamo na “ispravnoj” odluci. Odvažno ste odlučili uhvatiti se ukoštac sa “zvijerima” od fotoaparata imajući na pameti da ćete se za dobru fotku morati dobrano pomučiti, budući da “zvijer” treba pripitomiti da bi radila što vi želite. Drugim riječima, trebat ćete puno isprobavati dok ne upoznate sve mogućnosti Vašeg fotoaparata i dok ne dobijete rezultate kojima ćete biti zadovoljni. Niste se predomislili ? Odlično.
DSLR je kratica za Digital Single Lense Reflex ili digitalni zrcalno-refleksni fotoparat. Laički rečeno, to je  fotoparat kojemu se daju izmjenjivati objektivi.
Neki od modela ove kategorije su Nikon D90, Canon EOS 400D, Sony Alfa 350, Pentax K100, Nikon D5000...

altalt

? Kad kupujete DSLR aparat, ne odlučujete se samo za tijelo, već za sistem

Imajte na umu da DSLR ima izmjenjive objektive od kojih kvalitetniji koštaju i više od samog tijela. Sad je pitanje dobavljivosti istih.Primjera radi, na današnje Nikonove fotoparate moguće je staviti objektive od 1959. naovamo. Jer priključak nije mijenjan od Nikonovog prvog SLR fotoaparata. Kod Canona je bitno napomenuti da ima posebno razvijene objektive za analogna, posebno za digitalna tijela. Tako da nije moguće međusobno mijenjati objektive , jer su drugačiji prihvati u igri. Kod Sony-a treba obratiti pažnju da se na tijela mogu stavljati stariji Minoltini objektivi, budući da je Sony kupio Konicu-Minoltu i nastavio razvoj njihovih tijela pod svojim imenom. Preporučamo kupnju tijela koja mogu prihvatiti starije objektive. Kao primjer napomenut ćemo da je prijatelj uredništva kupio nedavno preko ebay-a stari, nekorišteni!, objektiv za svoj Nikon za cijelih 3,50 ? ( slovima : tri i pol eura). Riječ je o manualnoj Exacti 28mm/f2.8 !

? Fotoaparat samo bilježi fotografiju koju “riše” objektiv

Htjeli bi vas upozoriti na početničku grešku pri kupnji. Ne obraćajte pažnju na megapiksele i slične megapodatke. Umjesto u tijelo, investirajte u objektive. Tijela zastarijevaju, i često se nakon par godina zamijenjuju novima. Objektiv ne zastaruje. Istina, izdaju se novije inačice sa stabilizacijom slike i bržim sustavom izoštravanja, ali često su stariji objektivi kvalitetniji od novijih.

? Staro ili novo

Ako Vas ne muči to da li je fotoparat korišten, preporučamo Vam da preko oglasnika, aukcija.hr, ili ebay-a potražite rabljene fotoparate. Možete naći malo rabljene, ali svejedno u dobrom stanju i po povoljnoj cijeni. Autor članka svu fotoopremu koju posjeduje je kupio rabljenu, bez ikakvih negativnih iskustava. Pritom je za budžet koji je predvidio za novu opremu, kupio rabljenu, ali klasu do dvije jaču. Ako ste skeptični što se rabljene robe tiče, i po svaku cijenu želite kupiti nešto novo razmislite o ovome : umjesto da kupite najnoviji, najrazvikaniji  svježe izašli model, raspitajte se o modelu prethodniku, da li ga ima još na zalihama.Tako ćete imati novi fotoparat, a opet prištedjeti koju kunu za kupnju boljih objektiva. Razlike između starijeg i novog modela često kod početnika ne dolaze do izražaja.

? Isprobajte prije kupnje

Budite strpljivi, raspitajte se i savjetujte se kod prijatelja ili lokalnog fotokluba što kupiti. Mjerkajte. Isprobavajte. Šteta bi bilo da se zbog brzopletosti kasnijekajete. Budite praktični. Nabavite sistem koji imaju vaši znanci tako da možete razmjenjivati objektive.

Još ste u nedoumici ? Slobodno se obratite nama na e-mail, ili postavite pitanje na našem forumu.