Vinko Šebrek – Moje optičke uspomene 1997 – 2010

Otvorenje izložbe fotografija Vinka Šebreka „Moje optičke uspomene 1997 – 2010“ biti će 30. siječnja 2012. godine u 19 sati u predvorju Galerije Vladimir Filakovac (Dubrava 51 a,. Zagreb).

Danas, (30. siječnja 2012.)  s početkom u 19 sati u predvorju Galerije Vladimir Filakovac, Dubrava 51 a. Zagreb, otvara se izložba fotografija „Moje optičke uspomene 1997 – 2010“ Vinka Šebreka, počasnog predsjednika Fotokluba Zagreb. Izložbu će otvoriti akademski slikar Vatroslav Kuliš.U programu otvorenja sudjelovati će: Ivica Rubić ravnatelj Narodnog sveučilišta Dubrava, Svebor Vidmar, voditelj Galerije -Vladimir Filakovac, glazbenik Dražen Franolić na arapskoj lutnji i autor izložbe. Izložba ostaje otvorena do 16. veljače.

Homo volans

 

 

Izložbu čine odabrane fotografije iz širokog opusa koje je autor ostvario u svom najznačajnijem i najbogatijem razdoblju fotografskog stvaralaštva, odnosno u doba djelovanja u Fotoklubu Zagreb, kojega je bio predsjednik od 1997. do 2010., a nakon predsjednikovanja proglašen je za počasnog predsjednika kluba. Na izložbi je izloženo 40 fotografija iz više tematskih cjelina: Ljudi, fotografski portreti; Life, ulična i dokumentarna fotografija; Urbani i prirodni krajolici (pejzaži); Fotografije arhitekture; Fotografije putovanja; Zagreb – slike vremena; Eksperimentalna fotografija i Akt fotografija.

 

Poznavajući  Vinka Šebreka još iz Domovinskog rata gdje mi je bio zapovjednik u Satniji hrvatskih umjetnika, mogao sam zamijetiti njegovu jednostavnost, blagu narav i ljubav prema ljudima i svakodnevici koja nas okružuje. Takav način divljenja i svjetonazor može u čovjeku potaknuti ono najbolje, plemenito i etično, što nas tako udaljuje od destruktivnog i negativnog pogleda na život, kako god on ponekad zna biti obojen tamnom paletom. Svojim umjetničkim djelovanjem Šebrek podcrtava onu osobinu koja ozbiljno nedostaje velikoj većini svijeta kreativnosti. Zahvaljujući njoj, mogu se zbiti idealistička sjedinjenja čovjeka i prirode u duhu whitmanovske vizije, koju sam prepoznao u delti Neretve i Nokturnu, kao uzbuđene poruke sentimentalnog promatrača.

Zimska šaputanja (2009)

 

 

Ova se izložba sastoji od više tematskih cjelina, stvaranih tijekom dugogodišnjeg Šebrekova fotografskog puta, pa je samim tim prerasla u monografsku, odnosno retrospektivnu kategoriju.  Premalo je prostora za opsežniju analizu, neću govoriti o izričajnim karakteristikama fotografija, kompoziciji, svjetlosti itd. Odlučio sam gledati njegove fotografske odabire kroz samog Šebreka, njegovog umjetničkog i estetskog impulsa i sa zadovoljstvom ustanovio da je osnovna motivacija njegove fotografije, koja ga pokreće kao  kreativca pozitivan odnos prema svijetu. Tada nam se pojasnjuje zašto fotografirati znači odabrati i prisvojiti motiv i prikazati taj vizualni trenutak lovca na ljepotu. Šebrek rado i sa zahvalnošću spominje ljude iz Fotokluba s kojima je radio, koji su utjecali na njega, spominje domaće i strane velikane fotografije, ali valja naglasiti da je Šebrek nešto vratio prirodi fotografije, stanovito fotografsko ponašanje i promišljanje iskrenog i predanog zaljubljenika“….Vatroslav Kuliš, akademski slikar u Predgovoru kataloga izložbe.

Već od rane mladosti, zainteresiran za fotografiju, Vinko Šebrek je upornošću i strašću

kontinuirano usavršavao fotografski zanat uz pomoć ljubavi, obrazovanja i samoobrazovanja.

Strpljivošću i dugogodišnjom praksom svoje je oduševljenje i senzacije morao krotiti strogošću zanata uspijevajući tehničkim umijećem uokviriti, kadrirati i fiksirati vlastite osjećaje i darovitost. Prepuštajući se trenutku i intuiciji, u ranoj fazi nije birao određene teme nego je demokratski objektiv birao njih! U tom je razdoblju bilo najvažnije FOTOGRAFIRATI!

Stasajući Šebrek je počeo dijeliti tematske cjeline, svjesno im se posvećivati, premda nikad nije htio uspostavljati hijerarhiju ikonografije! Naprosto – u najboljem smislu – Šebreku je cijeli svijet prirastao Objektivu! Ne opterećujući se pojedinostima, vezao se uz bazični impuls,   uzgon njegova fotografiranja: Divljenje! Divljenje kao odgovor Thomasa Manna na postavljeno mu pitanje koja mu se ljudska osobina čini najvrijednijom!

Četiri petine informacija o svijetu u kojem živimo primamo posredstvom oka. Čulo vida unosi nam u zalihe iskustva najveći dio podataka. Porast interesa za fotografijom je golem, digitalna fotografija i snimanje mobitelom potpuno ju je omasovilo. Istodobno se, međutim, govori o krizi fotografije, a u općoj poplavi fotografskih uradaka teško je prepoznati kvalitetu. Fotograf – autor ove izložbe od onih je hrabrih koji su fotografiju doživjeli kao duboku i stalnu  mjenu, a ne izraz spomenute krize.

Poznavajući  Vinka Šebreka još iz Domovinskog rata gdje mi je bio zapovjednik u Satniji hrvatskih umjetnika, mogao sam zamijetiti njegovu jednostavnost, blagu narav i ljubav prema ljudima i svakodnevici koja nas okružuje. Takav način divljenja i svjetonazor može u čovjeku potaknuti ono najbolje, plemenito i etično, što nas tako udaljuje od destruktivnog i negativnog pogleda na život, kako god on ponekad zna biti obojen tamnom paletom. Svojim umjetničkim djelovanjem Šebrek podcrtava onu osobinu koja ozbiljno nedostaje velikoj većini svijeta kreativnosti. Zahvaljujući njoj, mogu se zbiti idealistička sjedinjenja čovjeka i prirode u duhu whitmanovske vizije, koju sam prepoznao u delti Neretve i Nokturnu, kao uzbuđene poruke sentimentalnog promatrača.

Ova se izložba sastoji od više tematskih cjelina, stvaranih tijekom dugogodišnjeg Šebrekova fotografskog puta, pa je samim tim prerasla u monografsku, odnosno retrospektivnu kategoriju.  Premalo je prostora za opsežniju analizu, neću govoriti o izričajnim karakteristikama fotografija, kompoziciji, svjetlosti itd. Odlučio sam gledati njegove fotografske odabire kroz samog Šebreka, njegovog umjetničkog i estetskog impulsa i sa zadovoljstvom ustanovio da je osnovna motivacija njegove fotografije, koja ga pokreće kao  kreativca pozitivan odnos prema svijetu. Tada nam se pojasnjuje zašto fotografirati znači odabrati i prisvojiti motiv i prikazati taj vizualni trenutak lovca na ljepotu.

Šebrek rado i sa zahvalnošću spominje ljude iz Fotokluba s kojima je radio, koji su utjecali na njega, spominje domaće i strane velikane fotografije, ali valja naglasiti da je Šebrek nešto vratio prirodi fotografije, stanovito fotografsko ponašanje i promišljanje iskrenog i predanog zaljubljenika.                    

 

Vatroslav Kuliš

akademski slikar