Đuro Janeković

Biti fotoreporter, rekao bih, temeljni je fotografski poziv i fotografski žanr. Rezultat tog rada je svjedočanstvo o jednom vremenu, o svim aspektima života. Među fotografima tog žanra pronalazimo one koji žele objektivno snimati socijalnu tematiku, ali i one koji istražuju svijet oko sebe prikazivanjem detalja, igrom svjetla i sjene, te drugim fotografskim izražajnim sredstvima. Hrvatski fotoreporter Đuro Janeković (1912-1989) objedinjuje oba pristupa.

Đuro Janeković, iako mnogima manje poznat, stoji uz bok slavnom Toši Dapcu. Smatramo ga jednim od prvih fotoreportera u Hrvatskoj. I on je snimao ljude sa margine, socijalne teme, ali je i istraživao, za ono vrijeme, tehničke načine snimanja noćnih snimaka Zagreba. Janeković nije zapostavljao ni izražavanje svjetlom, snimanje detalja i drugo. Zanimala ga je međutim i športska fotografija, te modna, odnosno snimanje kulturnih događanja. Zanimljiv je njegov stav po kojem praktički ne postoji motiv (on kaže predmet) koji nije vrijedan fotografske zabilježbe. Smatra se da su najvrijednije njegove snimke iz 30-ih godina prošlog stoljeća koje prikazuju Zagreb.

Nažalost nije sačuvan snimak, portret majstora, pa ga stoga ne objavljujemo.

janekovic1_01

Dinamika, pokret, snimak iz donjeg rakursa u stilu kadrova njemačke redateljice Riefenstahl koji slavi šport i ljudsko tijelo. Iako možda malo prenamješteno, fotografija nalazi podršku u dinamici oblaka.

janekovic_2

Dama sa psom. Ljepotica tog vremena Melanija Lowi šeta sa hrtom. Dobra kompozicija, odlično uklopljena sjena na podu, mjesto unutar kadra, muškarca, te neoštrina u drugom planu, čime se dama maksimalno uočava.

janekovic-3

Dobro odabrana ekspozicija čime je postignuta ugođajnost zagrebačke ulice u predvečerje. Odsjaj na pločniku stvara dodatno likovno bogatstvo.

janekovi-4a

Zimski motiv, pri čemu se naglašava prednji plan, dok je pozadina u Janekovićevoj fotografiji kao neka neoštra kulisa. Možda bi dobrodošla mala kompozicijska korekcija, time da se malo smanji prednji plan – snijeg.

janekovi-5

Neobičan kut snimanja. Osobe su dobro uklopljene u okvir prolaza. Zanimljive su sjene na podu, te dobra odvojenost pozadine (drugog plana) zbog neoštrine. Fotografija je inače neobična formatom, ali koji se dobro uklapa obzirom na fotografiranu situaciju.

odabrao: Krešimir Mikić