Ukoliko ste propustili – Promišljati fotografski – 2.dio

Povijesni pregled razvoja fotografije

Završetkom industrijske ere 19. stoljeća i naglim zamahom razvoja tehnike i tehničke kulture nakon Drugog svjetskog rata poklopile su se sve prilike za razvoj moderne fotografije (pogotovo izumom maloformatnog 35 mm fotoaparata). 20. stoljeće u pravom je smislu riječi doba moderne i postmoderne fotografije u kojoj tehnička, informacijska, medijska, umjetnička istraživanja mogućnosti stvaranja fotografijom rezultiraju mnogim pravcima i individualnim poetikama fotografa. Modernu je fotografiju vrlo teško sustavno sistematizirati po umjetničkim pravcima i s pravom ovdje možemo govoriti o mnogim povijestima fotografije – nacionalnim, umjetničkim, tehničkim. Fotografija je preplavila svijet i doživjela svoj puni procvat.

Postindustrijsko društvo s kraja 20. i početka 21. st. nakon izuma i početka masovne digitalizacije okreće novu stranicu u povijesti fotografije. U suvremenoj fotografiji teško je razlučiti stilove, trendove i poetike. Fotografija sve više koketira s drugim umjetnostima, postaje dio instalacija, koncepata, njena estetika jest sve drugo samo ne klasična. Kao i uvijek, postoje trendovi i pomodarstvo, no s druge se strane vrtoglavom brzinom istražuju tehničke, medijske i umjetničke mogućnosti fotografije koje je vrlo teško pratiti.

Glavno obilježje digitalnog doba fotografije jest svijest sve većeg broja ljudi da je najveća vrijednost fotografije njena informativnost – fotografska slika je naprosto značenjska površina. Ako nije informativna (tj. ako ne nosi za čovjeka neko novo značenje, ako je redundantna i ponavljajuća) ona postaje dosadna.

Sam papir (zaslon) sa slikom u svijesti ljudi postaje bezvrijedna stvar, ali informacija koju nosi fotografska slika postaje vrijednost. Tu ključnu ulogu igra fotografska kultura i vizualna pismenost, a paradoks je time veći što fotografirati nikad nije bilo lakše no danas i što svaki čovjek suvremenog svijeta fotografira pa je produkcija nevjerojatno golema i često prepuna beskorisnih informacija.

Digitalna manipulacija (montaža, redefiniranje) u postprodukciji, fotografiranje mobitelom, naočalama, skenerima i ostalim priručnim sredstvima u koje se ugrađuju mogućnosti fotoaparata neke fotografe navodi na „povratak korijenima“ i korištenje starih fotografskih metoda pa se mnogi fotografi vraćaju tehničkim kamerama, srednjeformatnim i maloformatnim filmskim aparatima, Polaroidima, Cameri obscuri, pa čak i danas već zaboravljenoj dagerotipiji i kalotipiji.

Navedeni tekst ulomak je poglavlja „2. Povijesni pregled razvoja fotografije“ iz knjige „Promišljati fotografski“ autora Davora Žerjava. U 2. poglavlju obrađuju se teme: Otkriće i razvoj fotografije, Fotoamaterski pokret, fotografske udruge i njihove asocijacije i Suvremena fotografija.

Impresum, sadržaj kao i neke od stranica knjige možete pogledati ovdje.

Specifikacije:

Cijena: 150 kn
Format: 21 x 20 cm
ISBN: 978-953-56785-0-2
Broj stranica: 224, boja
Uvez: meki
Godina izdanja: 2011.
Izdavač: Fotoklub Čakovec