Tutorijal – Višestruko klonirano ja

Unatrag par tjedana objavio sam blog s fotkama na kojima sam prikazan ja. Višestruko. Dobio sam puno upita kako radim takve fotke, pa sam odlučio podijeliti s vama “tajnu velike moći” :)

Kako nemam četiri istojajčana blizanca, ( čisto sumnjam da ih i vi imate) logično je bilo za pretpostaviti da se radi o više snimaka spojene u jednu fotografiju. Odlučio sam ovaj tutorijal podijeliti na dva dijela: jedan će govoriti o snimanju, drugi o obradi (spajanju) na računalu.

Sama ideja o višestrukom ja pala mi je još u sedmom razredu osnovne škole, kad smo se u foto grupi igrali Zenitom i crno-bijelim filmom. Taj Zenit je imao jednu simpatičnu mogućnost, da se pri “bulb” postavci zatvarača, film može višekratno osvjetljavati bez namatanja na novu sličicu filma. To smo bili i iskoristili te smo dobivali zabavne fotografije sa svojim “blizancima”. Međutim, to još nije bilo to, budući da je pri višestrukom osvjetljavanju iste sličice filma došlo do preklapanja kadrova: svjetli dijelovi prve snimke su uvijek nadjačali tamni dio kadra druge snimke pa blizanci nisu bili pravi blizanci već prozirni kao duhovi.

Srećom od mog sedmog razreda prošlo je već dosta vremena. ( U međuvremenu su poslali i čovjeka u svemir, čak i na Mjesec :)) Danas smo u mogućnosti digitalnim fotoaparatima i upotrebom softwarea napraviti nepojmljive stvari poput ove. Pa krenimo redom.

12.Petar_Kovac-Multipla-In_the_office

In the office – fotka s kojom je sve počelo

Snimanje

Da bi si olakšali posao u obradi na računalu, bitno je da snimanje izvedemo čim pedantnije. Osobno sam lijen puno prčkati po fotkama nakon snimanja, tako da sam i ovaj puta poduzeo sve da obrada bude brza i bezbolna.
Kod snimanja treba paziti na dvije stvari: na kadar i svjetlo.

11.Petar_Kovac-Multipla-At_the_pitstop_1024

At the pitstop – snimano po oblačnom vremenu zbog ujednačenih svjetlosnih uvjeta

Kadar mora biti isti, to jest svih X snimaka koje mislite spajati mora biti snimnjeno iz istog kuta i iste udaljenosti, da pozadina i okoliš ostanu iste. Srećom, za ovaj problem postoji jednostavno i elegantno rješenje: stativ. Postavite fotoparat na stativ i riješili ste pola problema. Pritom preporučam okidanje fotoparata preko daljniskog upravljača ili pomoću vremenskog odbrojavanja (timer). Iz jednostavnog razloga: pritiskom prsta na fotoparat pri okidanju, ma kako god pazili, dolazi i do malih pomaka fotoparata, a to želimo svakako izbjeći.

Što se svjetla tiče, treba paziti da svjetlost treba biti ujednačena na svih X snimaka tj. da se svjetlosni uvjeti ne mijenjanju. Tako se dobivaju snimke istih (sličnih) boja i tonova tj njihovo naknadno izjednačavanje neće biti veliki problem. Svoja snimanja sam radio ili u zatvorenim prostorima sa umjetnom rasvjetom, ili na otvorenom kad je bilo oblačno. Kod sunčanog vremena je taj problem da morate biti jako brzi. U prosjeku za snimanje jednog kadra trebalo mi je dvadesetak minuta. Zamislite sad razlike u sjenama i bojama prve i zadnje fotke, kada bi bile snimane u npr zalazak sunca.

08

Fotka nastala istom tehnikom spajanja više fotografija u jednu / Foto: Stan

Od fotoopreme koju sam koristio je Nikon D300, no u ovom slučaju dostatan je i kompakt, budući se snimanje odvija na stativu u kontroliranim uvjetima. Najbitnije je da fotoaparat ima mogućnost manualnog postavljanja blende i brzine zatvarača. Zašto ? Upravo zbog svjetlosti. Ako pri istom otvoru blende, pri istim uvjetima rasvjete dođe do okidanja s različitim brzinama zatvarača, već i pri maloj razlici u brzinama dolazi do razlike u nijansama. Ali, fotoparati danas mogu automatski mjeriti svjetlo. Budući da je isti kadar bude uvijek i isto izmjerio ? Može, ali ne mora. Budući da ne budete na istom mjestu u kadru, mala odstupanja u mjerenju su moguća. Izbjegnite to. Okinite probni kadar na automatici, očitajte dobivene vrijednosti za blednu i brzinu zatvarača, prebacite na M i postavite te vrijednosti da vam budu stalne. Vertrauen ist gut, Kontrolle ist besser, kako kažu Nijemci.

Od ostalih postavki, ISO osjetljivost stavite na minimalnu vrijednost da smanjite šum, balans bijele podesite ispravno, ukoliko snimate u JPEG-u. Ako koristite RAW zapis, balans bijele možete podestiti i naknadno bez muke. No dobro, možete i u JPEG-u, ali s malo više posla. (vidi Mimijev video tutorijal) .

12

Objektiv koji sam koristio je širokokutnik, Sigma 10-20 mm / f4 – 5.6., iz jednostavnog razloga, da čim više sebe strpam u kadar. Teleobjektivi nisu isključeni, ali morat ćete fotoparat postaviti kojih stotinjak metara dalje :) Blendu postavite na 8, 11 ili 16 kako bi vam dubinska oštrina bila čim veća, tj. da vam se ne dogodi da prednji plan bude oštar, a stražnji zamućen. Opet, nemojte pretjerivati, da ne morate stajati u istoj pozi 5 minuta zbog duge ekspozicije :)

Bljeskalicu nisam koristio, jer bi njenom upotrebom dobio pregršt nekontroliranih sjena i razlika u osvjetljenosti, koje bih kasnije teško spojio u Photoshopu. Što se izoštravanja tiče, prilikom svakog snimka, probajte izoštriti na lice dotičnog “blizanca”.

DSC_0761

DSC_0762

DSC_0763

DSC_0764

DSC_0766

Pojedinačne snimke sa snimanja “Grozni and the Grozni’s”

Sad kad je priprema gotova, možemo na snimanje. Pretpostavka je da ideju i model imate. Sve što preostaje je da sve lijepo posložite u kadar. Vremena imate, okidajte i probajte različite položaje (ovo kao da je citat nekog sex-terapeuta), igrajte se s facijalnom ekspresijom i gestikulacijom. Da uradak bude vjerodostojniji, igrajte se sa različitim planovima, neka dio “blizanaca” bude malo ispred, neki skroz straga. Probajte napraviti neku interakciju među “blizancima”. Napravite tu i tamo nekakvo preklapanje, da jedan “blizanac” prekriva drugog, da uradak dobije i na kompleksnosti. No na jednu stvar svakako pripazite. Pazite da sjena “blizanca” ne padne na drugog ” blizanca” tj, da se jedan od “blizanaca” ne nađe na mjestu sjene drugog “blizanca”, jer ćete tu sjenu morati “namontirati” na nj. A to već nije tako jednostavan posao. Ako je baš neophodno da se taj “blizanac” tu nađe, zamolite nekog od prijatelja da vam na tom snimku radi sjenu. Na kraju krajeva, na sjeni ne piše, čija je :)

13

Rezultat nakon spajanja

Nastavak slijedi…

Vezani članci: Ja, ja, ja, ja i samo ja