Tehnike – Light painting

Svjetlo u fotografiji ima ogromnu ulogu, ali i zadatak. Kontrolom istog znatno pridonosimo kvaliteti fotografija. Kontrola svjetla zadatak je svakog fotografa. Light painting (slikanje svjetlom) osniva se upravo na kontroli svjelta i ono čini kompoziciju. Ova tehnika je iznimno kreativna, rezultira neobičnim fotografijama, velikim kontrastom, dinamikom, linijama, bojama itd.

Light painting tehnika je kod koje se podrazumjeva korištenje duže ekspozicije, a korištenjem statičnih ili pomičnih predmeta koji isijavaju određenu svjetlost dobivaju se interesantni oblici i linije.

Duža ekspozicija podrazumijeva korištenje tzv. sporog zatvarača i eksponiranje od 10 sekundi i više.

Fotografiranje ovom tehnikom iznimno je atraktivno noću, gdje zbog tamne okoline u prvi plan dolazi nađeno svjelo.

Što nam je potrebno?

  • Fotoaparat (koji posjeduje manualni mod „M“ i/ili bulb način)
  • Tronožac – ukoliko ga nemate treba potražiti neku čvrstu statičnu podlogu
  • Daljinski okidač (nije obavezno) ili korištenje samookidača (preporuka)
  • Napunjene baterije (duge ekspozicije brzo jedu baterije) ili set rezervnih baterija

1. Fotoaparat

Potreban nam je fotoaparat koji ima „M“ – manualni način. To može biti DSLR ili kompaktni fotoaparat. Kod kompaktnih fotoaparata trebate provjeriti posjeduju li tražene postavke.

  • Osnovna postavka je „M“ manualni način.
  • Postavite ISO vrijednost na najnižu; iso 50, 100 ili 200 – ovisno o tipu senzora.

Važno je ići na manju ISO osjetljivost zbog količine šuma. Većina današnjih uređaja omogućava korekciju šuma (noise reduction) prilikom dužih ekspozicija, pa je svakako koristite. Korištenje ove opcije produžuje vrijeme obrade fotografije. Ukoliko je ekspozicija 10 sekundi, potrebno je još 10 sekundi da fotoaparat „snimi“ šum i  da ga odbije od “zdravih” piksela.

Slijedeći korak je odabiranje vrijednosti blende. Provjerite najveću/najmanju vrijednost blende vašeg fotoaparata. Ako nemate iskustva sa “light paintingom“, dovoljno je uzeti neku sredinu (recimo da imate vrijednosti f:4 – f:32 ) uzmite sredinu (f11 ili f16). Kod kompaktnih fotoaparata vrijednosti će biti drugačije (npr f:2.8 – f:8.0) tu također za početak odaberite sredinu (f:4.0 ili f:5.6). Cilj je fotografirati sa što manjom blendom, kako bi dobili na dubinskoj oštrini.

Nakon blende ostaje nam odabir brzine zatvarača. Provjerite kolika vam je najsporija vrijednost, obično je to (15 – 30 sekundi) a slijedeća instanca je bulb postavka (zatvarač je otvoren kada pritisnemo okidač i zatvaara se kada otpustimo okidač). Ukoliko nemate bulb postavku, odaberite najsporiju vrijednost. Kada ste namjestili sve potrebne opcije na vašem fotoaparatu, vrijeme je za kadriranje.

Kadriranje na dslr-u znatno je lakše nego na kompaktu. Zajedničko im je da se preporučava korištenje manualnog fokusa. Zamolite nekoga za pomoć, ta osoba neka vam stane u kadar, izoštrite na nju i spremni ste. Autofokus će vjerovatno pogriješiti, posebice ako su vam u kadru pokretni predmeti npr. automobili u prolasku. Autofokus će funkcionirati ako fotografirate statične predmete, npr. ulicu osvjetljenu rasvjetom. Ako se nalazite u potpunom mraku koristite mobitel, upaljač sa diodom, odnosno neki predmet koji daje svjetlo, na način da ga stavite na željenu udaljenost vašeg kadra i izoštrite na taj predmet. Isto tako na objektivu imamo i metričke oznake fokusa npr. 2m, 3m… – svakako koristite i taj način.

Cijela stvar zahtjeva malo vježbe, ali nakon nekoliko pokušaja to vam neće predstavljati nikakav problem.

Postoje dvije osnovne kombinacije koje možete fotografirati ovom tehnikom:

1.Ovo je kombinacija statičnog fotoaparata, a pokretnog svjetla.

2. Druga kombinacija se zasniva na “crtanju” izvorom svjetla tijekom duge ekspozicije; fotoaparat je statičan, dok mi osobno određujemo što će biti osvijetljeno, kao npr. neki oblik (npr. slova):

Postoji još mnogo verzija light paintinga. Moguće je kombinirati puno vrsta rasvjete, zatim statična i pokretna rasvjetna tijela, osvjetljavanje samo određenih dijelova itd. Primjerice – i vatromet je određena podvrsta light paintinga, gdje ne možemo uvjetovati oblik, ali on svojom eksplozijom „crta“ na tamnom nebu.

2. Tronožac

Obvezan dio opreme koji nam je potreban prilikom korištenja ove tehnike. Čvrsta i statična podloga dobar je izbor ukoliko ne želita “vući” tronožac ili ste u situaciji da ga nemate uza sebe (meni često puta krov automobila dobro posluži kao oslonac) .

3. Daljinski okidač i/ili samookidač

Kod većine fotoaparata sa ekspozicijama do 30 sekundi možete raditi bez daljinskog okidača. Pritom svakako koristite samookidač kako nebi pomaknuli aparat pritiskom na okidač. Ako želimo koristiti BULB postavku, pretpostavka je da želimo ekspoziciju dužu od 30 sekundi, a držanje prsta na okidaču nekoliko minuta isto nije sretno rješenje, ovdje u uporabu dolazi daljinski okidač na kojemu „zaglavimo“ tipku okidača i ostavimo željeno vrijeme, isto tako i prekinemo ekspoziciju bez straha od pomicanja aparata.

4. Napunjene baterije / rezervni set

Duge ekspozicije poprilično jedu baterije, tj. lako vam se može dogoditi da nakon 5-10 ekspozicija od 30 sekundi imate prazne baterije. Potrošnja uvelike ovisi o broju i dužini okidanja, fotoaparatu, baterijama koje koristite, i  kapacitetu tih baterija. Za planirani odlazak u „lov“ ovom tehnikom velika preporuka je umetanje napunjene baterije, a ukoliko imate rezervne ponijeti i njih.

Niste spomenuli koje objektive koristiti?

Ovom tehnikom se mogu rabiti gotovo  svi objektivi (uskokutnici, ssrednji, širokokutnici…). Ovdje nam nije potreban brzi objektiv s velikim otvorom zaslona (blendom) – zaslon ionako postavljamo na manji otvor. Tu će i kit objektivi biti sasvim prihvatljivi jer većina objektiva na blendama manjim od f:8 (osim kod kompaktnih fotoaparata) ima dobru oštrinu.

ZAKLJUČAK:

  • iznimno kreativna tehnika.
  • ne zahtjeva zadnji krik tehnike.
  • potrebno je nešto iskustva s ovom tehnikom kako bi rezultati bili kakve vi želite.
  • zahtjeva više vremena, pažnje i strpljena.
  • kombinacija je bezbroj, na vama je da kombinirate rasvjetu.
  • nedostatke popravite u photoshopu ili nekom drugom programu za obradu.
  • ne zahtjeva objektive sa fiksnom blendom.
  • moguće je ulaganje u daljinski okidač, rezervne baterije, improviziranje rasvjete.
  • za „crtanje“ po zraku poslužit će svaka baterijska svjetiljka, a većinu toga imamo kod kuće.