Susret s fotografom Josefom Koudelkom u Splitu

Kao najava 2. međunarodnog festivala arheološkog filma, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika Split, u suradnji s Francuskim institutom u Zagrebu, poziva na susret s fotografom Josefom Koudelkom, uz projekciju tri serije fotografija ‘Invazija – Romi – Kaos’, u petak, 12. listopada, u 18 sati, u Muzeju hrvatskih arheoloških spomenika u Splitu.

Prošavši više od deset zemalja na Sredozemlju, Josef Koudelka, francusko-češki-fotograf svjetskog glasa, član Magnum Photos-a, stiže u Split kako bi nastavio svoj zadatak i snimao antičke arheološke lokalitete. Ove fotografije bit će prikazane na velikoj izložbi Arheološki ostaci : fotografije 1993-2012, u Vieille Charité, jednom od najuglednijih izložbenih prostora u Marseille-u, u sklopu projekta ‘Marseille-Provence – europska prijestolnica kulture 2013′. Povodom dolaska Josefa Koudelke u Split, Muzej hrvatskih arheoloških spomenika Split u suradnji s Francuskim institutom u Zagrebu, organizira susret s autorom uz projekciju tri znakovite serije fotografija: Invazija (8 ‘09), Romi (11’28) i Kaos (17’40). Moderator: Jasen Boko.

Invazija

Godine 1968., u dobi od 30 godina Josef Koudelka nalazi se u Pragu, s fotoaparatom i oštrinom pogleda, koji su ga prometnuli u jednog od najvećih svjetskih fotografa. Bilježi nezavisnost koju su tenkovi došli pregaziti, te živahan i sveprisutan, snima sliku za slikom usprkos opasnostima i osobito usprkos neizmjernoj gluposti opet vraćenoj pomoću tenkova. U središtu propasti, u polumraku labirinta koji se zatvara, svaki Koudelkin snimak odaje tračak svjetla, trenutke skeptične ali neophodne lucidnosti. Onakve kakvih nikad nemamo dovoljno.

Romi
Kraj putovanja rezultira dugotrajnim traganjem ostvarenim šezdesetih godina. Josef Koudelka posjeduje taj žar za gledanjem, uočljiv, taj način sučeljavanja, otkriven, lišen arogancije i ljubaznosti. To čini na njemu svojstven način time da se izlaže onima koje je odabrao: plijen za plijen, do istinske razmjene. U mirnom prostoru ravnoteže, tako strpljivo osvojenom, nalaze se ljudi ukrućenih pokreta s ozbiljnošću uzvraćenog pitanja. Očima tražeći onoliko koliko su traženi. Svatko uzima. Nitko nije uzet.

Kaos
Kaos predstavlja izbor panoramskih slika koje karakteriziraju Koudelkin pogled zadnjih desetak godina. Te su slike začuđujuće paradoksalne, virtualna konstatacija anarhije koju čovjek nameće prirodi i sebi samom; one prokazuju apsurdnost svijeta koji rat, zagađenje i nebrigu vlasti pretvaraju u polje ruševina. No, oni nadilaze svaku polemiku.
Josef Koudelka stvara oniričan prostor, jedno napušteno ‘drugdje’, bezvremensko, u gotovo nestvarnom prostoru , u kojem na vrlo brutalan način – što i jest paradoksalno – smješta hrpe kamenja, neupotrebljivu mehaniku, ostatke jednog netom završenog vremena.

Josef Koudelka rođen 1938. Čeh s francuskim državljanstvom. Živi u Parizu i Pragu. Pridružio se agenciji Magnum 1971. Nakon studija na Tehničkom fakultetu u Pragu (1956-1961), radi kao inženjer aeronautike, istovremeno snimajući kazalište i Rome u Čehoslovačkoj. Reportaža o ruskoj invaziji na Prag 1968. donijela mu je naredne godine nagradu, koja od 1984. nosi ime Robert Capa Gold Medal. Godine 1970. pronašao je azil u Velikoj Britaniji i ostaje bez vlastite domovine. Muzej moderne umjetnosti (MOMA) u New Yorku priređuje njemu u čast izložbu 1975., kada je objavljena njegova knjiga ‘Gypsies’, koju 1988. slijedi ‘Exiles’ . God. 1986. sudjeluje u fotografskom projektu o francuskom pejzažu. Po prvi put koristi panoramski fotoaparat. Vraća se u Čehoslovačku 1990. gdje snima, i dalje panoramskim fotoaparatom, najopustošeniji krajolik u Europi, ‘Crni trokut’. Njegova razmišljanja o promjenama okoliša završavaju radom ‘Chaos’ (1990). Josef Koudelka dobitnik je brojnih nagrada među kojima su Grand Prix National de la Photogaphie en France (1987), nagrada Henri CartierBresson (1991) i ICP InfinityAward (2004). Član je agencije Magnum od 1974.