Što nam skriva RAW

RAW ili tzv. digitalni negativ može imati neke informacije o snimljenoj slici koje je sustav za pretvorbu u JPEG vašeg fotoaparata odlučio zanemariti. Sustavi za generiranje slike u digitalnim fotoaparatima naginju k povećanom kontrastu u svjetlini i u boji. Svemu tome cilj je dopadljiva fotografija. Pri kontrastnim uvjetima svjetla fotoaparat ne zna do koje mjere posvjetliti sjene ili potamniti preeksponirane dijelove prizora. Stoga je potrebno zasukati rukave i pogledati jesu li možda u RAW datoteci skriveni neki podaci. Želite li izvući više zabilježenih informacija iz svjetla ili sjene dobro će vam doći ovih nekoliko savjeta. (Napomena: ove zahvate ne možete primjenjivati na JPEG datotekama).

Podeksponirane fotografije

raw-fotografija-01

Sl. 1: Postavke kod korekcije podeksponirane fotografije su sljedeće: klizač za dosvjetljivanje sjena Fill Light (1) postavljen je na 65, čime su se dosvijetlile duboke sjene i fotografija je izgubila kontrast pa je to nadomješteno klizačem Blacks (2). Kompenzacijom podekspozicije klizačem Exposure (3) od +1,15 u svijetlim dijelovima dvorca Trakošćan izgubili su se detalji u najsvjetlijim zonama. To je kompenzirano klizačem Recovery (4) pa su detalji u svjetlu vraćeni. Na panelu Detail (5) podešena je oštrina, a na panelu Lens Corrections (6) popravljena su kromatske aberacije (rubna obojenja) koja je proizveo objektiv (Fringe). Kod ovih podešavanja dobro će nam doći pritisak na tipku ALT. što će olakšati kontrolu pomicanja klizača.

Nadeksponirane fotografije

raw-fotografija-02

Sl. 2: Korekcijama u ACR-u kod ove nadeksponirane fotografije pojavili su se detalji u “izgorenim” područjima (oblaci). Prvi korak bio je kompenzacija ekspozicije (1) za -1,25. Potom su još dodatno klizačem Recovery (2) popravljena preostala nadeksponirana područja, a klizačem Fill Light (3) izvučeni su detalji u sjeni koji su zbog kompenzacije ekspozicije postali pretamni. Nakon toga su klizačem Brightness (4) dosvijetljena srednjotonska područja, a klizačem Contrast (5) podešen je opći kontrast koji je oslabio pri primjeni prethodnih postupaka. Zatim je podešen i lokalni kontrast (Clarity (6)) za bolju definiciju detalja. Pogreške objektiva kompenzirane su uključivanjem korekcija samo na zonama velike svjetline (Highlight Edges (7)) i na kraju je podešena oštrina velikog intenziteta i malog radijusa, a maskiranjem su primijenjeni parametri izoštravanja samo na rubna područja kako se ne bi pojavio šum na velikim jednoličnim plohama (nebo) (8).  Kod ovih podešavanja također će nam dobro doći tipka ALT, što će olakšati kontrolu pomicanja klizača.