Što čini dobrog fotografa – uvod u eŠkolu fotografije

Poznajem mnogo fotografa amatera koji su doista zavrijedili puniti izložbene salone diljem Hrvatske

Kao početni “materijal” eŠkole fotografije sam odabrao jednu kratku i britku temu s kojom se susrećem skoro pa svakodnevno.

Ona je vezana uz tehniku i tehnologiju koju koristimo pri fotografiranju, pri tom osobnom i emotivnom kreativnom procesu.

Nerijetko će se vlasnik, primjerice, novog Nikona D800 (cijenjenoga ranga 20 000 kuna i senzora punog formata) pohvaliti kako je on super kvalitetan fotograf te vam ostavljati dojam manje vrijednosti jer ste vlasnik starog Nikona D80 ili D70 (stariji fotoaparat, senzora DX formata i cijenjenoga ranga oko 3 000 kuna).

Činjenica je u tome što za izradu dobre fotografije doista nije bitna oprema koju koristite već vrijeme koje posvetite izradi fotografije, vaša kreativnost i predanost tom radu.

Poznajem mnogo fotografa amatera koji su doista zavrijedili puniti izložbene salone diljem Hrvatske jer su njihovi radovi u dosta čestim slučajevima bolji od onih koje znam viđati po izložbama.

Slijedeća od takozvanih nepisanih pravila koja baš i ne drže vodu se odnose na tezu koju marku fotoaparata koristiti – Nikon, Olympus, Canon, Pentax, Sony, Samsung, … odgovor je vrlo jednostavan – svejedno. Dakle, ako se naviknete na jednu marku, recimo Sony, onda nema smisla da vaš slijedeći fotoaparat bude Canon. Za to postoji nekoliko razloga:

  1. upoznati ste sa radom Sony fotoaparata
  2. posjedujete objektive za Sony tijela
  3. prelazak na drugu marku će vam oduzeti ponešto vremena oko prilagodbe

Dakle, samo ako baš morate mijenjati marku onda to i činite. Ako vam je svejedno ili ako vam je neki prijateljrekao da je vaš Olympus tak-tak i da je bolje da uzmete Canon tijelo, onda ostanite dosljedni Olympusu i recite tom prijatelju – nije kvaliteta u fotoaparatu već u fotografu.

Osobno posjedujem nekoliko digitalnih SLR fotoaparata, jedan analogni SLR i nekoliko mala kompakta/prosumera – tri različite marke. Sa svima sam više nego zadovoljan.

Neki dan me prijatelj pitao za savjet koji fotoaparat iz prosumer (napredniji kompaktni fotoaparat) serije kupiti – Sony, Canon ili Nikon. Moj odgovor je glasio – Koji želiš, ako budeš više snimao HD video uratke, a manje statičnu fotografiju onda neka ti na prvom mjestu ipak bude Sony ili Canon – Nikon na tom području mrvicu kaska iza konkurencije, da budem točniji – kaskao je.

Dakle, model fotoaparata je sasvim proizvoljna stvar, meni osobno je puno draži Nikon D3200 jer je to SLR kompaktnog dizajna, manji je i lakši od primjerice starijeg brata Nikon D7000 – kvaliteta slike i videa – ista, razlike su u nekim postavkama, opcijama fotoaparata koje ionako u amaterskoj foto i video produkciji ne igraju preveliku ulogu, odnosno lako ih je riješiti zaobilaznim koracima.

Odabir i posjedovanje foto opreme je usko vezana uz same navike fotografa – putujete li “lagani” ili sa “punom ratnom spremom”, odnosno nosite li sa sobom na fotkanje tijelo i neki zoom objektiv ili nosite apsolutno cijeli inventar, a sve uz premisu – zlu ne trebalo ili ne daj Bože da nešto zatreba.

Ako smatrate da bi mogli biti dobar fotograf, odnosno da imate tu neku crtu, ali niste baš na čisto s činjenicom da bi trebali investirati nekoliko tisuća kuna u opremu, savjet je da se nekoliko tjedana, mjeseci okušate s onim što imate, a to je mobilni uređaj koji posjeduje fotoaparat. Kvaliteta slike na mobitelu je znatno niža od one koju nudi kvalitetan fotoaparat (iako će vas vlasnici iPhone uređaja uvjeravati da njihov mezimac daje kvalitetnu fotku pa čak i bolju od fotoaparata).

Krenite fotografirati mobitelom i analizirajte te fotografije, vidite da li vam se sviđaju, vidite da li doista obuhvaćaju ideju koju ste imali prilikom snimanja. Da li ste uspjeli zaustaviti trenutak, situaciju upravo onakvom kakvu ste imali u glavi. Ako su vaši odgovori pretežno da, onda razmislite da umjesto investicije u novi mobitel ili usisavač, što god, razmislite o investiciji u fotoaparat.

Oko samog odabira fotoaparata ću se malo više posvetiti u jednom od slijedećih članaka.