Split – Nick Veasey: X-Ray Photos

U četvrtak 8. rujna u 20h u Galeriji Fotokluba Split, Marmontova 5, otvara se izložba svjetski poznatog britanskog umjetnika Nicka Veaseya: X-Ray Photos.

Autor u svom stvaranju umjesto klasičnog fotografskog aparata koristi RTG uređaj čijem djelovanju izlaže razne subjekte – žive i nežive. Ovu neobičnu izložbu će otvoriti britanski veleposlanik u Hrvatskoj David Blunt, a otvorenju će biti nazočan autor Nick Veasey. Izložba je prodajnog karaktera i biti će otvorena do 21. rujna 2011.

Britanski umjetnik Nick Veasey (1962.) netipičan je fotografski autor. On u svom radu ne koristi klasični fotoaparat koji “hvata” slike pomoću svjetla, već koristi x-zrake tj rendgensku tehnologiju. Dok se ova tehnologija danas uglavnom koristi u sigurnosne ili u medicinske svrhe, Nick je vrlo vješto upotrebljava za umjetnički govor te njene produkte prevodi u jezik umjetnosti. Njegove fotografije su zastupljene u važnim umjetničkim zbirkama, a nalaze se u muzejima kao što su Victoria i Albert muzej u Londonu i u Muzeju suvremene umjetnosti u Taipeiu. Nick Veasey sa svojim fotografijama zaviruje i vidi što je običnom oku nedostupno. To su prizori koji govore o onome što je iza. To je slika koja tako dobro potvrđuje naš voajerizam, te budi i zadovoljava našu znatiželju.

Bronica-6x6-Camera

IZJAVA UMJETNIKA

Živimo u svijetu opsjednutom pojavnošću. Kako izgledamo, kako izgleda naša odjeća, kuće, automobili,… Volim se suprotstaviti ovoj opsjednutosti vanjskim izgledom koristeći rendgenske zrake kojima ljuštim slojeve i prikazujem ono što je ispod površine. Unutarnja ljepota često čini još zagonetnijim ono što nam je poznato. Svi mi donosimo pretpostavke na temelju vanjskih, vizualnih značajki onog što nas okružuje, i privlače nas osobe i oblici prijatnog izgleda. Volim provocirati ovaj automatizam kojim reagiramo na puki fizički izgled isticanjem, često neočekivane, unutarnje ljepote.

Ovo naše društvo, iscrpljeno pojavnošću, istovremeno se sve više potčinjava sigurnosti i kontroli. Putujete li avionom ili ulazite u glasovitu sudnicu, vaše osobne stvari bit će snimljene rendgenom. Pošta za velike tvrtke i za tijela državne uprave većinom prolazi kroz rendgen. Sigurnosne kamere snimaju svaki naš pokret. Signali naših mobitela u svako doba nas mogu locirati. Informacija je ključna u borbi protiv čega god bi se trebali boriti. Stvarati umjetnost uz pomoć opreme i tehnologije namijenjene da pomogne Velikom bratu da kopa još dublje, koristiti neke od tih kompliciranih spravica koje pomažu odstranjivanju slobode i individualnosti iz naših života, služiti se tim uređajima kako bih stvarao ljepotu, lice mi razvlači u osmjeh.

Da združim svoje metafore, svi znamo da o knjizi ne treba suditi po koricama te da ljepota dolazi iznutra. Otkrivanjem unutrašnjosti, suština moje umjetnosti je u nagađanju od čega se tvornički i prirodni svijet ustvari sastoji.

NICK VEASEY

Accordion

NICK VEASEY (1962.)

Nick Veasey, čovjek s rendgenskim vidom, stvara umjetnost koja prikazuje kako je zbilja iznutra.

Nickov rad s radiografskom opremom za snimanje podiže rendgensko zračenje na novu razinu. Svakidašnji predmeti bivaju iz običnih pretvoreni u čarobne, a slojevi i struktura predmeta iz prirode očitava se do u izvanredne detalje.

Studio Nicka Veaseya je bivša vojna promatračnica pored Londona, kompletno obložena olovom, s teškim olovnim kliznim vratima koja se moraju hermetički zatvoriti prije uključivanja rendgenskih aparata. Veasey koristi rendgensku tehnologiju za snimanje skrivenog sadržaja različitih materijala.

Ovi radovi klasičan su primjer prožimanja umjetnosti i znanosti. Rezultat takvog prožimanja nadilazi rang fotografije, budući da posjeduje ozbiljnost koja potiče i znanstvene ustanove i umjetničke galerije na kupnju ovih umjetničkih radova. Londonski muzej “Victoria and Albert” nedavno je dodao njegovo djelo britanskoj Nacionalnoj zbirci fotografija. Nick redovito izlaže u umjetničkim galerijama širom svijeta. Prozračni i očaravajući radovi donijeli su mu mnoštvo međunarodnih nagrada.

U današnjem svijetu opsjednutom “pojavnošću”, površnošću i prijetvornošću, Veasey se suprotstavlja ovim iluzornim varkama prekapanjem nutrine i otkrivanjem od čega su stvari uistinu načinjene. Metafore za pojavnost su brojne i raznolike. Njihov kontekst jako je važan u današnjem društvu u kojem prevladava kontrola i uporaba rendgenske tehnologije u svrhe sigurnosti.

Umjetnikov rad može se sagledati kao projekt koji upreže i iskorištava modernu tehnologiju kako bi pomakao granice percepcije i umjetnosti. Međutim, ono što ga izdvaja od ostalih umjetnika nije samo tehnika. Umjesto stvaranja ili preoblikovanja predmeta, on izlaže nešto što je oduvijek postojalo, predmete koje mislimo da poznajemo, ali ne poznajemo. Barem ne u potpunosti.

Stvaranje umjetnosti uz pomoć zračenja složeno je i opasno, ali rezultati Nicka neprestano navode da nastavi eksperimentirati.

Predmeti njegove pažnje su raznovrsni. Flora i fauna, plišani medvjedić, obični predmeti poput cipela, korneta sladoleda, pa čak i klasični Mini Morris. Uglavnom, sve ono što nas okružuje i što je opipljivo. Iako radi s očiglednim, on uspijeva otkriti i ono nevidljivo. Veaseyeve x-zrake prodiru kroz površinu odvodeći nas na putovanje u svijet koji bi nam inače ostao skriven i nevidljiv. Unutrašnji život predmeta i organizama biva razotkriven, površina učinjena prozirnom, unutrašnje postaje izvanjsko – ono što nastaje jest oblik, estetika oblika, unutarnja ljepota.

Njegov rad je zbunjujuća ravnoteža ekstrema, kod kojeg se smrtonosno zračenje koristi za stvaranje iznimno lirskih i ljupkih tvorevina. Veaseyeve x-zrake prodiru kroz čvrstu tvar čineći ju sablasnom i nježnom, pružajući promatračima onaj dragocjeni osjećaj da su stvarnost uspjeli doživjeti iznova, i život ugledali na dotad nepoznat način.

Umjetnik koji, baveći se svojim pozivom, pomiče granice – svijetli li u mraku? Ima li olovne gaće? Kuda ne može prodrijeti x-zrakama?