Split – izložba fotografija: Željko Jović “Martirij”

U utorak 5. lipnja 2012. godine u 20 sati, u Galeriji Fotokluba Split, Marmontova 5, biti će otvorena samostalna izložba fotografija autora Željka Jovića pod nazivom Martirij.

U utorak 5. lipnja 2012. godine u 20 sati, u Galeriji Fotokluba Split, Marmontova 5, biti će otvorena samostalna izložba fotografija autora Željka Jovića pod nazivom Martirij.

Na izložbi će biti 31 fotografija snimljena zadnje tri godine na splitskoj Peškariji. Izložba je nastavak postojeće serije iz vremena klasične crno-bijele fotografije koja je nastala prije 30 godina, dok je sada ponovno snimljena i obrađena u digitalnom obliku.

Na fotografijama Željka Jovića usklađene su najmanje tri pretpostavke nužne kreativnom stvaranju: autorova osobnost, obiteljsko naslijeđe i „na prvu“ zamjetno Jovićevo likovno obrazovanje stečeno u splitskim školama kod profesora čija su djela visoko pozicionirana u zbirci nacionalne likovne umjetnosti.

Nakon više desetljeća gledanja života objektivom kamere, Jović se konačno odlučio na prvu samostalnu izložbu. Kaže naš autor kako bi mu grafika kojoj su ga učili najbolji, bila prvi likovni izbor da nije snažne fascinacije fotografijom kojom je od djetinjstva očaran kao sin svoga oca Petra. Neovisan, slobodan, dokumentaran i poetičan medij tako je zarana odredio Željkov profesionalni život i slobodno vrijeme. Malo zbunjuje naziv njegova izložbenog ciklusa-prvijenca, pa ćemo „Martirij“ za početak shvatiti kao proces stvaralačkog pročišćenja i kreativnog sazrijevanja kroz koji je Jović godinama prolazio tražeći okvir za svoj portret unutar raskošne kompozicije splitske fotografske tradicije.

Zaljubljenik u rodni grad i more, Jović za prvo samostalno galerijsko predstavljanje bira srž Mediterana – peškariju u ranojutarnjim satima kada mami puninom ponude. I tu prestaje svaka sličnost s tipičnim pogledom gladnih i ribe željnih očiju. Tune, ugori, srdele, grdobine, hobotnice, kovači, švoje… Joviću su više od mrtve prirode i gastronomskog užitka. Od ulaska u ribarnicu Željko ne mjeri ribu nego svjetlo, gleda njegov odsjaj na oblicima, promatra boje i u već složenoj ponudi ribe traži najslikovitiji i najdramatičniji kadar. Ništa ne pomiče, ne intervenira u već zatečenu situaciju, tek je dokumentira kamerom ali to čini na osobit način.

Kompozicije Jović oblikuje svjetlom, a kadar prilagođava položaju mrtvih riba. Dramatičnost postiže kontrastima unutar prizora, isticanjem glatkih, sjajnih oblika i širom otvorenih očiju i usta, naglašavanjem grča riba zarobljenih u kolektivnom umiranju. Usta su okrenuta kameri, prema nama, nemoćnim i bešćutnim promatračima njihove patnje. Svakodnevicu ribarnice, mjesto trgovanja, Jović podiže do misterija onostranog, martirij bez krika postaje nam mučan i zastrašujući, provocira na razmišljanje o smrti koju negiramo prividom života i vjerom u besmrtnost.

Jovićev „Martirij“ još je zanimljiviji kako se u njega dublje ponire, fotografije i stvarni motivi postupno blijede provocirajući nas na vlastitu ranjivost. Larpulartistički doživljaj kojem smo se nadali najavljujući izložbu fotografija s motivima riba nestaje pred raskomadanim mesom, uzmiče pred krvlju iskapanom na hladnim kamenim bancima. Sve je umireno, a u pokretu, mrtvo, a kao da je živo, bez daha, a govori….

Osjećamo sućut u zajedništvu dijeljenja iste konačnice. I tu Jović sjajno obrće situaciju, opet nas u potrebi za paničnim bijegom od vlastitih sudbina, navodi na likovno gledanje fotografija. Teksture istaknute sjenama i svjetlom hrapave su i taktilne, a ugođaj slika dramatičan i ekspresivan. Boje su snažne, kontrastne, od pastelno ružičastih do hladno plavih nijansi i zagasito crvenih. Jović dobro poznaje likovni rječnik, a naknadna kompjutorska koloristička i svjetlosna obrada tek su dobrodošli alati u pojačavanju dojma prvotne fotografije. Jovićevi radovi govore istom snagom kojom ribe umiru.

Sjajan odabir kao i duboko emotivan i osoban način obrade motiva učinili su ovu izložbu vrijednim doprinosom splitskoj fotografskoj i likovnoj kulturi.

Branka Brekalo, povjesničarka umjetnosti

Željko Jović-životopis

Rođen je 19.veljače 1955. godine u Splitu. Likovno obrazovanje stekao je u Školi za primijenjenu umjetnost, odjel grafika, kod profesora Petra Jakelića i Jakova Budeše, a zatim i na Višoj pedagoškoj akademiji u klasi prof. Ante Kaštelančića. Kao vanjski suradnik-fotograf radio je u grafičko-izdavačkom poduzeću „Inventa“.

Od 1979-1981 fotoreporter je „Slobode Dalmacije“. Voditelj je Foto-laboratorija splitskog KBC-a od 1986.godine. Izlagao je na više skupnih izložbi, Jovićeve fotografije objavljivane su u knjigama, na kalendarima i turističkim publikacijama. Željko Jović dobitnik je više priznanja i nagrada za fotografski rad.

Prvi put samostalno izlaže u splitskoj galeriji fotografije Fotokluba “Split“ 2012-godine ciklus fotografija pod nazivom „Martirij“.