Split – izložba fotografija: Dražen Pejković “Virusi – Pixelizam”

U Galeriji Fotokluba Split u četvrtak 14. veljače 2013. godine u 19 sati bit će otvorenje izložbe (apstraktnih) fotografija splitskog arhitekte i umjetnika Dražena Pejkovića pod nazivom "Virusi – Pixelizam" 1913. – 2013. Izložba će biti otvorena do 28. veljače 2013.

U Galeriji Fotokluba Split u četvrtak 14. veljače 2013. godine u 19 sati bit će otvorenje izložbe (apstraktnih) fotografija splitskog arhitekte i umjetnika Dražena Pejkovića pod nazivom “Virusi – Pixelizam” 1913. – 2013.

Izložba će biti otvorena do 28. veljače 2013. godine.

Godine 1913. Kazimir Maljević naslikao je “Crni kvadrat na bijeloj podlozi” za kojeg je rekao da je “začetak svih mogućnosti, koji u svom razvoju dobiva strahovitu snagu. Kvadrat je rodonačelnik kocke i kugle, njegova razbijanja donose izvanrednu kulturu u slikarstvu”. Da bi se izvukao iz zadnjih ostataka predmetne umjetnosti, Maljević se, kako kaže, s crnim kvadratom “transformirao u nultu točku forme”. Tako je prije ravno sto godina počela avantura bespredmetne umjetnosti.

Godine 1953. Victor Vasarely napravio je hommage Maljeviću tako što je u osi pomaknuo njegov kvadrat, pretvorio ga u romb i dobio kinetičku iluziju u prostoru dvodimenzionalne plohe. Ponukan Maljevićem Vasarely je zakoračio prema op-artu, umjetnosti u kojoj primjena geometrije i optike daje iluziju kretanja i vibracije uzoraka.

Godine 2013. možemo reći kako je piksel već općeprihvaćena nulta točka forme – iz koje se generira naša paralelna svakodnevica na monitorima mobitela, nadzornih kamera, laptopa, TV ekrana, reklamnih displeya… Piksel je također kvadrat. Još jedan “začetak svih mogućnosti koji u svom razvoju dobiva strahovitu snagu”.

Izložba Dražena Pejkovića “Virusi – Pikselizam” u najkraćem predstavlja kreativno manipuliranje tehničkim i vizualnim svojstvima piksela s ciljem izvođenja umjetničkog djela. Ona je proizašla iz procesa mnogobrojnih transformacija koje su doživjele prvobitne ideje, pri čemu su djela koja su izložena nastala kao plod odluke autora da pojedine “mutacije” spremi i tako izdvoji iz kontinuuma vizualnog poigravanja i permutacija, time što će pritisnuti naredbu “save as”.

Izložba počinje tako što se hommage Maljeviću u digitalnom svijetu interpetira kao crni virus na bijeloj podlozi. Kvadrat se pretvara u virus, kreativnost ostaje princip, ali u kodu digitalnosti. Pejkovićevi “virusi” preciznu geometrijsku strukturu ukrštaju s profinjenom organskom podstrukturom. Po hibridnosti formi ovi radovi asociraju na modus operandi pravih virusa koji prelaze granicu između organskog i anorganskog, odnosno možemo ih naći u živom stanju ili ne-živom kad se kristaliziraju.

Radovi koji su izloženi baštine iskustva umjetničkih praksi neokonstruktivizma, op-arta i rane kompjutorske umjetnosti. Tako će nas, primjerice, iluzije polusfernih obličja sigurno podsjetiti na Vasarelyja. Međutim, u ovim radovima nalazimo na sintezu dvaju principa koja ove pikselizirane “viruse” odvaja od navedenih ishodišta. S jedne strane, uočavamo strogoću centralno fokusirane glavne strukture. No, priđemo li bliže, u podtekstu otkrivamo ornamentalno “tkanje”. Ono je sačinjeno često od svjetlucajućih niti. Pažljivo odmjerenim zavođenjem tim dekorativnim arabeskama osvježava se racionalistički asketizam kakav je znao pratiti navedene umjetničke prakse na izložbama Novih tendencija.

Sandi Vidulić

O autoru:
Dražen Pejković (14.02.1968.) – arhitekt s nekoliko samostalnih i tridesetak skupnih izlaganja radova s područja arhitekture, urbanizma, slikarstva i skulpture. Uvršten u selekciju i katalog izložbe na 6. Međunarodnom MIKK-ovom fotografskom natječaju (na temu: Digitalna apstrakcija, Murska Sobota – Slovenija, 2011.) s radom – Virusi.