Sisak – izložba fotografija: Ivan Posavec – “ČUVAJ SVOJU TAJNU”

Otvorenje izložbe: 31. listopada 2013. godine u 19,00 sati u izložbenom prostoru Gradske galerije Striegl, Rimska 11, Sisak.

P O Z I V

Gradska galerija Striegl Vas poziva na otvorenje izložbe:

IVAN POSAVEC

“ČUVAJ SVOJU TAJNU”

31/10/2013 – 23/11/2013

O izložbi:

Gradska galerija Striegl predstavlja samostalnu tematsku izložbu jednog od najznačajnijih predstavnika suvremene hrvatske fotografije, Ivana Posavca. Ivan Posavec po prvi put se predstavlja sisačkoj publici izložbom pod nazivom ‘’Čuvaj svoju tajnu’’ koja će predstaviti 60 fotografija koje do sada nisu bile prezentirane javnosti.

Ivan Posavec je jedan od umjetnika koji su svojim stvaralačkim opusom trajno obilježili suvremenu hrvatsku fotografiju, a upravo u taj opus velikim dijelom je upisan i identitet sisačkog kraja i okolice.

Izložbu Ivana Posavca je sufinanciralo Ministarstvo kulture Republike Hrvatske.

 

 Iz kataloga izložbe:

»‘’Fotografije nisu nevine. One utječu… i izdaju ono što je skriveno ispod kože… One ne samo da pletu linije i mreže, već tkuju zavjere i bacaju uroke… One su dojmljivi materijal koji priziva duhove.’’

— Hervé Guibert, The Ghost Image

Kada su Ivana Posavca pitali što je za njega dobra fotografija, nije dao jednoznačan i konačan odgovor. Naravno da nije. Prije je to pitanje pokrenulo druga pitanja, otvorilo moguće odgovore, izazvalo bijeg od definicija i objašnjavanja. Utočište je u svakom pokušaju odgovaranja bilo obraćanje fotografiji kroz unutrašnju neobjašnjivost, uvjetovanost, ali i razložnost fotografskog čina. Iz tog razloga još je teže upustiti se u to neizrecivo, ne dati se uvući u zamku opisa, ‘dvostrukosti jezika’, ponavljanja onog što je očito već pokazati i ukazati na potencijalno skriveno, uzvratiti pogled.

‘’Čuvaj svoju tajnu’’ čine nizovi inačica fotografskih serija dnevničkog karaktera koje načinju i otvaraju prostore osobnog, intimnog, autobiografskog i autoreferencijalnog.

Međutim, bez definiranog ispovjednog tona, intima se ne razotkriva niti ogoljuje, ona ostaje i dalje skrivena, nevidljiva oku drugih. Izostao je prepoznatljivi i možda očekujući Posavčev kritički (pseudo)dokumentaristički komentar društvene stvarnosti koja ga okružuje, a ukazao se elementaran fotografski govor predmetnog svijeta, urbanih isječaka, gotovo u potpunosti lišen ljudske figure ili kad je i prisutna ona nije središnji fokus interesa.

Za Ivana Posavca ishodište i početak nastajanja ovih fotografija kreće s osobnim iskustvom digitalne fotografije, susretom s drugačijim mogućnostima i izazovima koje postavljaju digitalni procesi u stvaranju slike. Sloboda i brzina kretanja i okidanja omogućuje drugačija formiranja viđenja i u ovom kontekstu, samo za naivnog promatrača, tek naizgled slučajne bilješke fragmenata svakodnevice, svjetlosnih senzacija i apstraktnih struktura. Pri tom, Posavec razotkriva i transformira svakodnevno ukazujući na instrumentarij uspostavljenih međuodnosa i povezanosti ljudi i predmeta razumljivim i vidljivima strukturama i uzorcima potvrđujući da se ‘’…u tajnoj topografiji naših života otkriva da su one, te slučajne stvari, s nama iz razloga koji tek kasnije mogu, ali i ne moraju, potvrditi svoju dublju zakonitost.

Slučajnosti su, čini se, privučene našim osobnim magnetskim poljem …”1

U tim fotografijama je i istina o Posavčevom bijegu od fotografske rutine, supostavljanja sebe spram društva koje očekuje i valorizira, društva koje stvara nepotrebna značenja, čitanja, estetizirajuće viškove. U njima je ambivalentnost Posavčevih eksperimenata s uvjerenjima i zabludama promatrača o fotografiji kao mediju koji prikazuje i prenosi stvarnost. Svaka od tih fotografija postaje otvoreni eksperiment s našim senzornim i mentalnim iskustvom. One nisu zatvoreni i fiksni radovi, već omogućuju nebrojene opcije tijekom procesa gledanja, kontakta, ispreplitanja vlastitog iskustva s autorovim. (…)«

_____________________________________________

1 Preuzeto iz: Ugrešić Dubravka (2002), Muzej bezuvjetne predaje, Konzor, Zagreb i Samizdat B-92, Beograd, 184.str.

Ivan Posavec

Rođen je 1951. u Dužici pokraj Siska.
Godine 1969. dolazi na studij veterine u Zagreb, koji prekida 1974. kao apsolvent, da bi se posvetio fotografiji. Diplomira 1980. filmsko snimanje u klasi prof. Nikole Tanhofera na Akademiji za kazalište, film i televiziju u Zagrebu, a 1984. magistrira fotografiju kod prof. Dragoljuba Kažića na Akademiji primenjenih umetnosti u Beogradu.

Radove su mu otkupili Muzej suvremene umjetnosti i Muzej za umjetnost
i obrt u Zagrebu te Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci. Dobitnik je nagrade «Tošo Dabac» 1992., a 2003. Nagrade grada Zagreba te još pedesetak drugih nagrada. S kolegom Mijom Vesovićem 1979. osniva grupu MO. Član je ULUPUH-a, a već trideset godina bavi se novinskom fotografijom.

 

Samostalne izložbe (izbor)

 

  • 2013. Lice obasjano mjesečinom, CVU Batana (Rovinj photodays), Rovinj
  • 2013. ”Zagreb, volim te” Tomislava Gotovca u kadru Ivana Posavca, Radnička galerija, Zagreb
  • 2012. Panorame, Galerija Academia Moderna, Zagreb
  • 2009. IVAN POSAVEC fotografije, Galerija Waldinger, Osijek
  • 2008. Portreti, Galerija Krsto Hegedušić, Petrinja
  • 2007. Panorame, Galerija Lang, Samobor
  • 2006. Radnici, Galerija Prica, Samobor
  • 2006. Pozdrav iz Dužice, Galerija Meandar medija, Zagreb
  • 2005. Ivan Posavec, Galerija Klovićevi dvori – Kula Lotršćak, Zagreb
  • 2004. Polaroidi, Galerija Miroslav Kraljević, Zagreb
  • 2003. POSAVEC fotografije, Galerija umjetnina, Split
  • 2002. POSAVEC fotografije ’71-’02, Galerija Klovićevi dvori, Zagreb
  • 1994. Izložba ratne fotografije, Sveučilište, Klagenfurt, Austrija
  • 1992. Tragovi rata – za slobodu, Galerija Nova, Zagreb
    (izložba je tijekom iste godine postavljana u Varaždinu, Poreču, Pazinu, Labinu, Rovinju, Allesandriji i

Ridlingenu)

  • 1991. Ivan Posavec, Galerija Spot, Zagreb
  • 1988. Ivan Posavec, Galerija PM, Zagreb
  • 1987. Ivan Posavec, Galerija Re, Labin
  • 1986. Ivan Posavec, Dom kulture, Novo Mesto, Slovenija
  • 1985. POSAVEC, CEFFT Galerije grada Zagreba, Zagreb
  • 1984. POSAVEC, Floating Gallery, Winnipeg, Kanada
  • 1980. Ivan Posavec, Muzej za umjetnost i obrt, Zagreb
  • 1976. Ivan Posavec, Tehnički muzej, Zagreb / Galerija Foto saveza Jugoslavije, Beograd


Grupne izložbe (izbor)

 

  • 2013. Nulta točka značenja. Nefunkcionalna, neprikazivačka, elementarna, eksperimentalna i

konceptualna fotografija u Hrvatskoj. Camera Austria, Graz

  • 2011. Nulta točka značenja. Nefunkcionalna, neprikazivačka, elementarna, eksperimentalna i

konceptualna fotografija u Hrvatskoj. Umjetnički paviljon, Zagreb

  • 2012. Muzej Normandije Caen : Suvremena hrvatska fotografija
  • 2012. MSU Istra – Galerija Antunu Motika, Pula
  • 2011. Snap shot : Grad. Klovićevi dvori, Zagreb
  • 2006. Retorika praznine na fotografijama iz zbirke MMSU, MMSU, Rijeka
  • 2006. Skriveno blago Muzeja za umjetnost i obrt, MUO, Zagreb
  • 2005. Preko 7 mora i 7 gora, Hrvatska fotografija’05, Umjetnički paviljon, Zagreb
  • 2005. Pejsaž u suvremenoj likovnoj umjetnosti i kulturi između fetiša i ideologije, 34. Splitski salon,

Split

  • 2004. The Balkans – a crossroad to the future, Arte Fiera Bologna
  • 2003. Krv i med budućnost je na Balkanu, Klosterneuburg, Sammlung Essl, Beč, Austrija
  • 1993. Hrvatska fotografija od tisuću devetsto pedesete do danas, MSU, Zagreb
  • 1992. DANAS desetljeće naslovne stranice, ULUPUH, Zagreb
  • 1989. Contemporary Yugoslav photography, Cornell University, Ithaca, SAD
  • 1988. 5. trienale jugoslovenske fotografije, Cankarjev dom, Ljubljana, Slovenia
  • 1985. Some aspects of  Yugoslav contemporary photography, Open Eye Gallery, Liverpool
  • 1983. Aspekte der zeitgenoessischen  jugoslawischen Fotografie, Fotogalerie im forum stadtpark, Graz,

Austrija