Savjeti za fotografiranje koncerata

Pojedini fotografi smatraju da je fotografiranje koncerata monoton posao. Jednim se dijelom mogu složiti s njima. Minimalnim dijelom.

Pojedini fotografi smatraju da je fotografiranje koncerata monoton posao. Jednim se dijelom mogu složiti s njima. Minimalnim dijelom. Naime, u svom dosadašnjem ‘repertoaru” fotografiranja koncert još uvijek nisam doživio nijedan koji je bio jednak. Svaki je imao ono nešto što ga razlikuje. Počevši od glazbenog žanra, rasvjete, do prostora. U prvom sam dijelu pisao o problemima s kojima se možete susresti ukoliko posjedujete DSLR, a sada ću ovu temu nastaviti s konkretnim primjerima vezanim za fotografiranje koncerata.

Ukoliko za veće koncerte imate akreditacije, onda morate biti svjesni da ćete imati pravo fotografirati samo prve tri zadnje pjesme. Negdje organizatori dopuste da se snima i nekoliko zadnjih. Izuzetak je samo ukoliko fotografirate za organizatore, pa se onda može dogoditi da neometano jedino vi smijete fotografirati cijeli koncert. Pravilo je ovo koje je došlo od svjetski poznatih glazbenih zvijezda, pa ga u sve većoj mjeri primjenjuju i regionalne zvijezde.

Dobra rasvjeta ključna je za dobru fotografiju

Stoga imate petnaestak minuta da obavite posao najbolje što znate, a trebate uzeti u obzir i podatak da ćete se naguravati s 20 i više fotografa u prostoru ispred pozornice koji je predviđen za fotografe. Zato je najbolje da, prije nego što krenete na koncert, proučite malo fotografije benda na čiji koncert idete, pa ćete otprilike vidjeti što možete očekivati. Kada završi treća pjesma, jedino što možete očekivati je da će vas redari (grubo) micati iz prostora i nemojte da vam padne na pamet da i dalje fotografirate, jer si samo možete stvoriti bespotrebne probleme.

Velika je prednost fotografiranja koncerta što možete dobiti jako atraktivne fotografije benda, u kombinaciji s dobrom rasvjetom. Ne postoji pisano pravilo za fotografiranje koncerata. No, po nekakvom iskustvu mogu reći da je najbolje većim se dijelom orijentirati na najvažniju osobu benda, frontmena. Na kraju krajeva, zbog njega je i većina publike došla na koncert. Frontmena je najbolje snimiti, uz klasične ”totale”, u krupnim kadrovima, npr. s 85 mm f/2.8 objektivom. Ovdje prvenstveno mislim na kadrove u kojima on drži mikrofon i pjeva, maše rukama. Dakako da ćete loviti i šire kutove frontmena i cijelog benda. Jednako kao i ”krupnjake” drugih članova benda. Nemojte se čuditi ako netko iz benda bude u potpunom mraku. Preporuka je i da snimite nekoliko fotografija u kojima se vidi cijeli bend, to je jako važno.

Ukomponirajte i publiku

Sve što mogu savjetovati je da se igrate s rasvjetom. Ukoliko prednje svjetlo koje osvjetljava lica nije upaljeno ili ukoliko pjevač ima kapu na glavu, onda se možete usuditi, na kritiku drugih fotografa, upaliti bljeskalicu kako biste osvijetlili lice. Atraktivne fotografije možete snimiti i na način da proučite na koji se način ”ponaša” rasvjeta. Ono što osobno volim je smjestiti glavu frontmena u kadar na način da ona prekrije rasvjetu. To svjetlo koje prekriva glavu obično zna biti kružno, pa na kraju dobijete efektne fotografije, kao što možete vidjeti iz prve fotografije.

Nije na odmet da snimite i fotografije publike. Ovo je idealno raditi na početku koncerta, jer u prvim redovima uvijek ima osoba koje vrište od uzbuđenja i rade odlične grimase na licima. Jedan od načina da ukomponirate bend i publiku je taj da odete u prostor iza pozornice. Neki organizatori su dovoljno susretljivi pa će vas pustiti da se popnete na pozornicu, onda imate pogled na leđa glazbenika i publiku. Čisto zanimljiva je situacija kada fotografirate npr. Opću opasnost, a oni na majicama iza imaju ime benda, pa na taj način osobu koja gleda fotografiju šaljete poruku: Aha,  ovo je koncert Opće opasnosti! To se dakako zaključi zbog majica. Ovdje također možete biti strpljivi pa čekati da se frontmen okrene prema vama, pa ćete imati u kadru njega i publiku.

Ne zaboravite na detalje

Kao što sam rekao, važno je i znati koga točno fotografirate. Naime, svaki od bendova ima svoje zaštitne znakove. Bile to tenisice, gitare, majice, marame, kape i slično. Zato je dobro snimiti i takve fotografije, detalji su jako važni. Ne morate se striktno držati pravila i ravnih horizonata. Dajte mašti prostora.

Mišljenja sam da za kvalitetno fotografiranje koncerata ipak treba uložiti u opremu. U puno klubova s ”kit” objektivima nećete moći postići apsolutno ništa. No, ako imate tijelo koje pri visokim ISO vrijednostima ne stvara puno šuma i ako imate ”brze” objektive, onda ne bi trebali imati nikakvi problema oko fotografiranja koncerata u prostorima poput zagrebačke Tvornice, Boogalooa… Koncerte velikih glazbenih zvijezda čak možete snimati s ”kit” objektivima zbog (obično) odlične rasvjete. No, pitat ćete se zašto drugi fotografi imaju kvalitetnije fotografije od vas.

Svako malo mi se u glavi vrti misao jednog od boljih hrvatskih fotografa. On mi je rekao jednom prilikom: oprema čini 50% svega, 30% čini element sreće, a 20% otpada na znanje. Ovo je ujedno odgovor na to zašto netko ima kvalitetnije fotografije od vaših. No, kupovina kvalitetnijih objektiva i tijela fotoaparata nipošto ne znali da ćete preko noći postati boljim fotografima.

Problemi fotografiranja bendova u malim klubovima

Da se još malo vratim na dio vezan za rasvjetu. Naime, ona je najvažnija za svaki koncert. Ukoliko odlazite na koncerte raznih demo bendova – nemojte očekivati puno. Točnije, ništa nemojte očekivati. Igrom slučaja vam prijatelji sviraju takvim bendovima, a oni znaju da imate ”dobar fotoaparat”. Krajnji rezultat u ovakvim situacijama je da će ekipa iz benda biti zadovoljna fotografijama koje im pokažete, a vi ćete, ukoliko vam je imalo stalo do kvalitete, imati želučane tegobe. Naime, loše osvijetljen klub može rezultirati samo jednim – jednako lošim fotografijama.

Pojedinci u ovakvim situacijama koriste bljeskalicu, ”ubiju” atmosferu, ali ponekad je to zaista jedini način da se nešto izvuče s ovakvih koncerata. Jedan od načina da se u ovakvim situacijama ”izvučete” jest taj da fotografije konvertirate u crno-bijele. Tako ćete postati ”umjetnik”, ljudi će biti oduševljeni fotografijama. Ovako ćete prekriti sve nedostatke fotografija, od šuma koji možete izvoziti preko granice, do fulanog fokusa i krivih ekspozicija.

Fotografiranje koncerata velik je izazov i zadovoljstvo, posebno za mlade osobe. Stoga probajte doći do akreditacije, jer ćete si tako olakšati život i nećete imati nikakvih problema prilikom ulaska u klub/dvoranu.