Sanja Iveković – ‘Waiting for the Revolution’ u Luxembourgu

Od 2. lipnja do 16. rujna, u Mudamu, Luxembourg, organizira se samostalna izložba Sanje Iveković, pod nazivom ‘Waiting for the Revolution’, na kojoj se predstavlja panorama radova, nastalih od 1975. do danas.

Sanja Iveković izlaže u Luxembourgu deset godina nakon kontroverznog projekta Lady Rosa of Luxembourg, koji se bavio često previđenim pitanjem uloge žene u ratnim vremenima.

Sanja Iveković (rođena 1949., živi i radi u Zagrebu) jedna je od ključnih umjetnica svoje generacije aktivnih danas. Od 70-ih radi u brojnim medijima, kao što su fotografija, performans, video, instalacija i akcija. Iveković pripada umjetničkoj generaciji koja se pojavila nakon 1968. s post-objektnom, konceptualnom umjetnošću poznatom kao ‘nova umjetnička praksa’. Rad Sanje Iveković može se karakterizirati kao kritička umjetnička praksa, uložena u politiku slike i tijela te analizu konstrukcije identiteta u medijima, koristeći strategije političkog angažmana, solidarnosti i aktivizma. Na tadašnjoj jugoslavenskoj i hrvatskoj sceni, Iveković je bila prva umjetnica koja je usvojila feminističku perspektivu u svom umjetničkom i aktivističkom radu. Nakon proklitičke promjene 1989., uglavnom se bavi kolapsom socijalističkog režima i posljedicama trijumfa kapitalizma i tržišne ekonomije na uvjete života, osobito žena.

Od njene rane fotografije i performansa, do velikih suradničkih i javnih projekata posljednjih godina, Iveković je slijedila promjenu mjesta individualnih i osobnih vrijednosti te kako se one pojavljuju (ili ne pojavljuju) u javnosti. Ograničenja politike, ekonomije i roda konzistentno služe kao neizbježna pozadina njenog rada – pozicija koja preživljava promjene od 1989., promijenjena, ali netaknuta. U njenom upornom istraživanju granice između javnog i privatnog jastva, Iveković suptilnu insinuira kolektivnu odgovornost koju dijelimo za stvari koje se oko nas događaju. Takvim pristupom, bez ikakvog moralnog nagovaranja, njena nam umjetnost dozvoljava da jasnije vidimo međuovisnost stvari i sposobnost rasta naših akcija, od malih gesti do velikih narativa.

Sanja Iveković sudjelovala je na 10. međunarodnom bijenalu u Istanbulu (2007.), Documenti 12 (2007.) i Documenti 11 (2002.) u Kasselu te Manifesti 2 (1998.) u Luxembourgu. Ostale izložbe (izbor): ‘re.act.feminism – performance art of the 1960s and 70s today’, Akademie der Künste, Berlin, 2008–2009; ‘As soon as I open my eyes I see a film. Experiment in the art of Yugoslavia in the 60’s and 70’s’, Museum of Modern Art, Warsaw, 2008; ‘The Order of Things’, MuHKA, Antwerp, 2008; ‘Living Currency/La Monnaie Vivante’, Tate Modern, London, 2008; ‘Forms of Resistance – Artists and the Desire for Social Change from 1871 until the Present’, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2007; ‘WACK! Art and the Feminist Revolution’, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles, 2007; ‘Die Regierung. Paradiesische Handlungsräume’, Secession, Vienna, 2005; ‘Now What? Dreaming a better world in six parts’, BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht, 2003; i ‘After the Wall’, Moderna Museet, Stockholm, 1999–2000.