Samobor – izložba fotografija “Manifestacija spirale povodom Yvesa Kleina”

U nedjelju, 23. rujna u samoborskoj Foto Galeriji Lang otvara se izložba fotografija “Manifestacija spirale povodom Yvesa Kleina” nastala u koautorstvu Borisa Demura i Damjana Nenadića.

“Ako naslov jednog umjetničkog projekta počinje sa sintagmom Manifestacija spirale povodom itd., taj se bez dvojbe može pripisati »starom spiralnom slikaru« kako sebe opisuje Boris Demur, zagrebački umjetnik analitičkih preokupacija. No, da bi se jedan izrazito performativni proces mogao pojaviti na zidovima samoborske Galerije Lang za to je u konačnici nužan i fotograf. Aktivistički nastrojen, znatno mlađi od »starog majstora« za spirale, koji je u stanju u trenutku raščlaniti začudnu situaciju u stanu u Pr

eradovićevoj na broju 37. U njemu živi nekadašnji član grupe Šestorice autora, rijetko izlazi, u dobrovoljnoj je izolaciji te vodi izdašne dijaloge s uglavnom mrtvim kolegama iz prošlosti. Malevič, Knifer i na kraju Yves Klein njegovi su sugovornici, u posljednje vrijeme francuski umjetnik zbog posebnog odnosa spram plave boje, otisaka ženskih tijela na slikarskom platnu i slično. Damian Nenadić je fotograf koji bilježi svakodnevicu tog zagrebačkog slikara-analitičara. Bilježi i kadrira trenutke spontanih akcija u stanu koji je već odavno prerastao okvire građanskog, pa čak i otkvačenog slikarskog ateljea. U ambijentalnom kaosu – za koji će sam Demur tvrditi kako je riječ o determinističkom kaosu – na djelu su začudne »spiralne« seanse. One bi se, bez ikakve dvojbe, taložile u nevidljive slojeve slikareva stana da nije analitičkog oka fotografa koji strpljivo katalogizira povremenu egzaltiranost starijeg kolege. Dva su analitičara združenim snagama vodila dijalog s povijesnom figurom francuskog novog realizma – jedan od njih još uvijek piše rukom, dok je drugi dobar poznavatelj sofisticiranih alata u računalu. Rezultat je serija fotografija, poput filmskih kadrova, na kojima pažljiviji gledatelj može doznati ponešto o bizarnoj vezi između antropometrije na Kleinov način i Demurova kreveta. Nenadićeva se fotoserija fokusira na slikara u krevetu koji se odmara nakon slikanja i pisanja po vlastitim nogama. Fokusira se na njegov otkvačeni proglas o znojem natopljenoj plahti na kojoj je »stari spirali slikar živio« i novoj na kojoj će tek živjeti. Dva su niza fotografija – u prvom se zagrebački slikar ispružio po krevetu nakon komunikacije s mrtvim francuskim kolegom, u drugom je sličan slijed proširen uredno pospremljenim krevetom s novom plahtom bez slikarevih otisaka. Naime, mlađi je kolega jednu egzaltiranu situaciju u mediju fotografije preobrazio u priču o »dva« života zagrebačkog slikara. Dakako, uz njegovu suglasnost. Demurov projekt Manifestacija spirale povodom Yvesa Kleina u Nenadićevu medijskom okviru surovi je dokument o privatnoj sferi umjetnika koji je svojedobno slične ekscese izvodio na ulici. U to doba spiralna se strategija nije spominjala. Danas je ona u žiži slikareva interesa. U Nenadićevim fotoserijama spirale su manje nametljive zbog snažnog dojma »novog realizma« koji vlada u dvorišnom stanu u Preradovićevoj ulici na broju 37.” Željko Kipke