Rovinj – izložba fotografija: LUKA MJEDA | Hrvatski fotografi

 

U prostoru CVU Photo Art Gallery “Batana” u Rovinju u petak, 15. rujna 2017. godine u 20 sati održat će se otvorenje izložbe foto-portreta “Hrvatski fotografi”, poznatog hrvatskog fotografa LUKE MJEDE.

Odabir je to portreta hrvatskih fotografa koji su tu kao zasebna tematska cjelina izdvojeni iz autorova velikog portretnog ciklusa/projekta „Hrvatski likovni umjetnici“(„Luka i umjetnici“), kojega su sastavni dio. Taj svoj znani projekt Luka Mjeda razvija već više od dvadeset godina, portretirajući hrvatske vizualne umjetnike – i kolege fotografe, u njihovim atelijerima, studijima i radnim prostorima; približavajući umjetnike gledatelju ne samo fizionomijom, nego i ambijentom u kojem stvaraju te asocijacijom na njihove karakteristične motive. Donoseći tako fotografijom uz umjetnikov lik i zabilješku o njegovu pristupu umjetnosti.

Izložba  “Hrvatski fotografi” moći će se razgledati u Centru vizualnih umjetnosti, Photo Art Gallery “Batana” Rovinj, Trg brodogradilišta 2, do 4.10.2017., u radno vrijeme galerije. Ulaz na izložbu je slobodan.

Kustosica izložbe i autorica predgovora u katalogu je Višnja Slavica Gabout, koja će izložbu i otvoriti.

U bogatom stvaralačkom opusu Luke Mjede portret zauzima posebno mjesto. Tretira ga kao autorski promišljenu, naizgled dokumentarnu priču, kojoj pristupa s jedne strane intimistički-blisko, a s druge analitički-konstruktivno. U cjelini, značenjski-višeslojno, jer portret pretvara u koncept, u vizualni diskurs i stvaralačku strategiju; u projekt.(…) Projekt (koji) je osmišljen 1996. godine, tijekom autorovih brojnih suradnji s hrvatskim muzejima i galerijama te kontakata s velikim brojem suvremenih hrvatskih likovnih umjetnika. Tad se rodila ideja da ih fotografira, zajedno s njihovim radovima, u radnim prostorima atelijera, tako stvarajući svoju autorski koncipiranu zbirku/dokumentaciju o umjetnicima i umjetnosti danas.(…) A kako umjetnik portretira kolege fotografe? Portretira ih najčešće u njihovom radnom prostoru – fotografskom studiju, okružene studijskom opremom; ili uz digitalnu opremu i računala – ali i uz knjige. Fotografira ih i u eksterijeru – u dijelu grada ili prirode koji asociraju na njihove karakteristične motive. Nekad ih “hvata” u krupnom planu i tako približava gledatelju, a nekad se povlači i snima ih “s distance“, uvažavajući u međusobnoj komunikaciji njihovu privatnost i svodeći bliskost na pravu mjeru. Zato neki totali imaju podrazumijevajuću udaljenost onoga koji gleda prema onome koji je gledan. I premda možda nekad očekujemo “približen pogled” i smjeli total, udaljenost se uglavnom najčešće zaustavlja negdje na pola puta, pa ono što ostaje u konačnici je – tajnovitost. Time cijeli prizor dobiva jedno novo značenje, a ponekad i novu dimenziju.(…) Mjedini portreti traže od promatrača aktivan i sveobuhvatan angažman pri njihovu sagledavanju i interpretiranju te poznavanje nove umjetničke prakse i suvremene umjetnosti. Od likovne kritike bili su zarana iščitani kao “fotografije koje pomiču granice portretnog žanra, jer ne inzistiraju na egzaktnosti ili psihološkom profiliranju, već na komunikaciji, preispitivanju i traženju“. (…).Njima nije primarno prenijeti fizički opis ili karakter osobe koju se portretira, nego portret sagledati u mnogo širem kontekstu; kao autorsku dnevničku zabilješku o umjetnosti i umjetnicima. U slučaju „Hrvatskih fotografa“, kao zabilješku o fotografiji i fotografima – ali i općenito, kao komunikaciju, interakciju i vizualnu zabilješku o vremenu i prostoru.

Višnja Slavica Gabout
prilagođeno iz predgovora

Biografija autora

Luka Mjeda rođen je 1952. godine u Zagrebu. Kao dijete, s obitelji seli u Australiju, gdje započinje pohađati osnovnu školu u Melbourne-u. Nakon povratka u Hrvatsku Mjeda nastavlja školovanje u Zagrebu, gdje završava gimnaziju, a godine 1977. diplomira na Fakultetu strojarstva i brodogradnje. Na njegovo životno opredjeljenje utjecalo je nekoliko ključnih poznanstava: prije svega, poznanstvo s troje znanih svjetskih fotografa – Mary Ellen Mark, Michaelom O´Neilom i Jerryjem Uelsmannom, koje je upoznao još tijekom studija, 1975. godine. Zatim poznanstvo sa zagrebačkim fotografom Zvonimirom Atletićem, s kojim je razvio dugogodišnju suradnju, kao i poznanstvo s Jozom Ćetkovićem, u čijem je atelijeru nekoliko godina radio kao asistent.

Nakon završetka studija Mjeda se zaposlio kao inženjer u tvornici Končar-Transformatori, međutim 1980. ljubav prema fotografiji je prevagnula i nagnala ga da joj se, kao slobodni umjetnik, u potpunosti posveti. Značajan pomak u njegovoj karijeri u tom razdoblju bilo je poznanstvo i trogodišnji rad (1983. – 1986.) s Mirkom Ilićem, ilustratorom i dizajnerom. Ta suradnja rezultirala je brojnim fotografsko/dizajnerskim rješenjima: kalendarima, plakatima, omotima nosača zvuka, oglasima za gospodarske tvrtke, naslovnim stranicama mjesečnika i časopisa, pa i nagradama. Godine 1984. studijski boravi u SAD-u, za vrijeme održavanja Olimpijskih igara u Los Angelesu i tad postaje članom The Greater Los Angeles Press Cluba. Članom Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika postaje 1985., kada mu je dodijeljen status samostalnog umjetnika. Tijekom 80-ih i 90-ih godina radi kao vanjski suradnik za razne novine i magazine, domaće i inozemne (Vjesnik, Danas, Start, Studio, Banka, Bug, Playboy, Kontura, Panorama (I), L’espresso (I), Elle (I), Los Angeles Times (SAD) i drugi), na poslovima propagande u tvrtkama i institucijama te na snimanju mnogih umjetničkih djela za izradu muzejskih i galerijskih kataloga i knjiga. Pritom odlazi na mnoga studijska putovanja izvan domovine, što rezultira brojnim odličnim fotoreportažama. Uz sve to, izlagačkoj djelatnosti otpočetka posvećuje u svom stvaralaštvu veliku pozornost. Prvi put samostalno izlaže 1984. u Galeriji “Gjuro” u Zagrebu i od tada do danas održao je dvadeset pet samostalnih izložbi te sudjelovao na mnogim kolektivnim izložbama u Hrvatskoj i u inozemstvu. U svom opusu tijekom devedesetih godina pa do danas oblikovao je nekoliko velikih i značajnih ciklusa, od kojih su najpoznatiji “Crno-bijeli Zagreb”, “Luka i umjetnici”(“Hrvatski likovni umjetnici”), “Grad kao znak”, “Kristalno nebo”, “Blue Box”, “Teeth as Art”, “Akt” i “Talum”.
Fotografije mu se nalaze u fundusima Moderne galerije (Zagreb), Muzeja suvremene umjetnosti (Zagreb), Muzeja za umjetnost i obrt (Zagreb), Muzeja moderne i suvremene umjetnosti (Rijeka) te u brojnim privatnim zbirkama.

Nagrade

Za fotografsko stvaralaštvo Luka Mjeda nagrađen je s nekoliko uglednih nagrada, poput
1. nagrade za kolekciju na Republičkoj izložbi fotografije (1983. u Rijeci), nagrade 21. zagrebačkog salona (1986. za trogodišnje oblikovanje naslovnih stranica tjednika Danas – zajedno s Mirkom Ilićem), 1. nagrade za kolekciju Salona fotografije Vinkovci (2004.) te Nagrade Toše Dabca za 2007. godinu.

Članstvo
HFC – Hrvatski fotografski centar
osnivač i predsjednik od 2006.

ULUPUH – Hrvatska udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti
član od 1986. / predsjednik Sekcije za fotografiju u 3 mandata

HZSU – Hrvatska zajednica samostalnih umjetnika
član od 1985.

Foto-klub Zagreb
član od 1975.

Više…