Rovinj – izložba fotografija: LUKA MJEDA | Hrvatski fotografi

 

U prostoru CVU-a Photo Art Gallery “Batana” u Rovinju u petak, 15. rujna 2017. godine, u 20 sati održat će se otvorenje izložbe fotoportreta “Hrvatski fotografi” poznatoga hrvatskog fotografa LUKE MJEDE.

Odabir je to portreta hrvatskih fotografa koji su tu kao zasebna tematska cjelina izdvojeni iz autorova velikoga portretnog ciklusa/projekta „Hrvatski likovni umjetnici“(„Luka i umjetnici“) te čiji su sastavni dio. Taj svoj znani projekt Luka Mjeda razvija već više od dvadeset godina portretirajući hrvatske vizualne umjetnike – i kolege fotografe – u njihovim atelijerima, studijima i radnim prostorima, približavajući umjetnike gledatelju ne samo fizionomijom nego i ambijentom u kojem stvaraju te asocijacijom na njihove karakteristične motive. Tako fotografijom, uz umjetnikov lik, donosi i zabilješku o njegovu pristupu umjetnosti.

Izložba “Hrvatski fotografi” moći će se razgledati u Centru vizualnih umjetnosti, Photo Art Gallery “Batana”, Rovinj, Trg brodogradilišta 2, do 4. listopada 2017. u radno vrijeme galerije. Ulaz je na izložbu slobodan.

Kustosica je izložbe i autorica predgovora u katalogu Višnja Slavica Gabout koja će izložbu i otvoriti.

U bogatom stvaralačkom opusu Luke Mjede portret zauzima posebno mjesto. Tretira ga kao autorski promišljenu, naizgled dokumentarnu priču, kojoj pristupa s jedne strane intimistički-blisko, a s druge analitički-konstruktivno. U cjelini, značenjski-višeslojno, jer portret pretvara u koncept, u vizualni diskurs i stvaralačku strategiju; u projekt.(…) Projekt (koji) je osmišljen 1996. godine, tijekom autorovih brojnih suradnji s hrvatskim muzejima i galerijama te kontakata s velikim brojem suvremenih hrvatskih likovnih umjetnika. Tad se rodila ideja da ih fotografira, zajedno s njihovim radovima, u radnim prostorima atelijera, tako stvarajući svoju autorski koncipiranu zbirku/dokumentaciju o umjetnicima i umjetnosti danas.(…) A kako umjetnik portretira kolege fotografe? Portretira ih najčešće u njihovom radnom prostoru – fotografskom studiju, okružene studijskom opremom; ili uz digitalnu opremu i računala – ali i uz knjige. Fotografira ih i u eksterijeru – u dijelu grada ili prirode koji asociraju na njihove karakteristične motive. Nekad ih “hvata” u krupnom planu i tako približava gledatelju, a nekad se povlači i snima ih “s distance“, uvažavajući u međusobnoj komunikaciji njihovu privatnost i svodeći bliskost na pravu mjeru. Zato neki totali imaju podrazumijevajuću udaljenost onoga koji gleda prema onome koji je gledan. I premda možda nekad očekujemo “približen pogled” i smjeli total, udaljenost se uglavnom najčešće zaustavlja negdje na pola puta, pa ono što ostaje u konačnici je – tajnovitost. Time cijeli prizor dobiva jedno novo značenje, a ponekad i novu dimenziju.(…) Mjedini portreti traže od promatrača aktivan i sveobuhvatan angažman pri njihovu sagledavanju i interpretiranju te poznavanje nove umjetničke prakse i suvremene umjetnosti. Od likovne kritike bili su zarana iščitani kao “fotografije koje pomiču granice portretnog žanra, jer ne inzistiraju na egzaktnosti ili psihološkom profiliranju, već na komunikaciji, preispitivanju i traženju“. (…).Njima nije primarno prenijeti fizički opis ili karakter osobe koju se portretira, nego portret sagledati u mnogo širem kontekstu; kao autorsku dnevničku zabilješku o umjetnosti i umjetnicima. U slučaju „Hrvatskih fotografa“, kao zabilješku o fotografiji i fotografima – ali i općenito, kao komunikaciju, interakciju i vizualnu zabilješku o vremenu i prostoru.

Višnja Slavica Gabout
prilagođeno iz predgovora

Biografija autora

Luka Mjeda rođen je 1952. godine u Zagrebu. Kao dijete s obitelji seli u Australiju, gdje započinje pohađati osnovnu školu u Melbourneu. Nakon povratka u Hrvatsku, Mjeda nastavlja školovanje u Zagrebu, gdje završava gimnaziju, a 1977. diplomirao je na Fakultetu strojarstva i brodogradnje. Na njegovo životno opredjeljenje utjecalo je nekoliko ključnih poznanstava: prije svega, poznanstvo s troje znanih svjetskih fotografa – Mary Ellen Mark, Michaelom O´Neilom i Jerryjem Uelsmannom koje je upoznao 1975. godine, još tijekom studija, zatim poznanstvo sa zagrebačkim fotografom Zvonimirom Atletićem s kojim je razvio dugogodišnju suradnju, kao i poznanstvo s Jozom Ćetkovićem, u čijem je atelijeru nekoliko godina radio kao asistent.

Nakon završetka studija, Mjeda se zaposlio kao inženjer u tvornici Končar-Transformatori, međutim, 1980. ljubav je prema fotografiji prevagnula i nagnala ga da joj se, kao slobodni umjetnik, u potpunosti posveti. Značajan pomak u njegovoj karijeri u tom razdoblju bilo je poznanstvo i trogodišnji rad (1983. – 1986.) s Mirkom Ilićem, ilustratorom i dizajnerom. Ta suradnja rezultirala je brojnim fotografsko-dizajnerskim rješenjima: kalendarima, plakatima, omotima nosača zvuka, oglasima za gospodarske tvrtke, naslovnim stranicama mjesečnika i časopisa pa i nagradama. 1984. studijski boravi u SAD-u, tijekom održavanja Olimpijskih igara u Los Angelesu, i tad postaje članom The Greater Los Angeles Press Cluba. Članom Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika postaje 1985. kada mu je dodijeljen status samostalnog umjetnika. Tijekom 80-ih i 90-ih godina radi kao vanjski suradnik za razne novine i magazine, domaće i inozemne (Vjesnik, Danas, Start, Studio, Banka, Bug, Playboy, Kontura, Panorama (I), L’espresso (I), Elle (I), Los Angeles Times (SAD) i drugi), na poslovima propagande u tvrtkama i institucijama te na snimanju mnogih umjetničkih djela za izradu muzejskih i galerijskih kataloga te knjiga. Pritom odlazi na mnoga studijska putovanja izvan domovine, što rezultira brojnim odličnim fotoreportažama. Uza sve to, izlagačkoj djelatnosti otpočetka posvećuje u svom stvaralaštvu veliku pozornost. Prvi put samostalno izlaže 1984. u Galeriji “Gjuro” u Zagrebu i otad do danas održao je dvadeset pet samostalnih izložbi te sudjelovao na mnogim kolektivnim izložbama u Hrvatskoj i u inozemstvu. U svom opusu tijekom devedesetih godina pa do danas oblikovao je nekoliko velikih i značajnih ciklusa od kojih su najpoznatiji “Crno-bijeli Zagreb”, “Luka i umjetnici”(“Hrvatski likovni umjetnici”), “Grad kao znak”, “Kristalno nebo”, “Blue Box”, “Teeth as Art”, “Akt” i “Talum”.
Fotografije mu se nalaze u fundusima Moderne galerije (Zagreb), Muzeja suvremene umjetnosti (Zagreb), Muzeja za umjetnost i obrt (Zagreb), Muzeja moderne i suvremene umjetnosti (Rijeka) te u brojnim privatnim zbirkama.

Nagrade

Za fotografsko stvaralaštvo Luka Mjeda nagrađen je s nekoliko uglednih nagrada, poput 1. nagrade za kolekciju na Republičkoj izložbi fotografije (1983. u Rijeci), nagrade 21. zagrebačkog salona (1986. za trogodišnje oblikovanje naslovnih stranica tjednika Danas, zajedno s Mirkom Ilićem), 1. nagrade za kolekciju Salona fotografije Vinkovci (2004.) te Nagrade Toše Dapca za 2007. godinu.

Članstvo
HFC – Hrvatski fotografski centar
osnivač i predsjednik od 2006.

ULUPUH – Hrvatska udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti
član od 1986./predsjednik Sekcije za fotografiju u trima mandatima

HZSU – Hrvatska zajednica samostalnih umjetnika
član od 1985.

Fotoklub Zagreb
član od 1975.

Više…