Rijeka – izložba sportske fotografije “Odlučujući trenutak 2012.”

Otvorenje: ponedjeljak 3. prosinca 2012. u 19 sati – Galerija Principij, Pod voltun 4, Rijeka. Izložbu možete pogledati od:3. – 8. prosinca 2012. godine u vremenu od 10 do 13 sati i od 17 do 20 sati. Na izložbi je izloženo 58 fotografija od 27autora s prikazanih 27 različitih sportova.

Organizator izložbe je Zajednica sportova Primorsko-goranske županije. Suorganizator je Fotoklub Rijeka.

Pokrovitelj Izložbe je Primorsko-goranske županija.

 

Zajednica sportova Primorsko-goranske županije

Izložba sportske fotografije
Galerija Principij, 3. – 8.12.2012.

 

ODLUČUJUĆI TRENUTAK 2012.

 

Ljudska kreativnost, originalnost u radu i sveprisutna težnja za promjenama jesu svojevrsni generatori i pokretači evolucijskog rasta i napretka. Dakle, ma koliko poznajete neko područje ili ste mu se u potpunosti posvetili, uvijek vas iznova iznenadi ljudska inovativnost. Ovdje govorimo o dva dominantno prisutna područja u našim životima, a to je sport i fotografija. Sport je imanentan ljudskom rodu i kao takav involviran je u našim životima, a fotografija je po stažu svoje javnosti neusporedivo mlađa u odnosu na sport, ali je danas život bez nje nezamisliv i stoga je ona dio „dnevnoga krvotoka“ ove civilizacije.

U ovogodišnjem natječaju za najbolju sportsku fotografiju Primorsko-goranske županije u organizaciji Zajednica sportova Primorsko-goranske županije prijavilo se 32 autora, od toga u kategoriji mladih do 21 godine 11. I o ovom, već četvrtom izdanju ove izložbe neumorno su brinuli Barbara Tunjko i Darko Ivošević, pokretač ovog vrijednog projekta. Žiri za procjenu pristiglih fotografija radio je u sastavu: mr. sc. Jasna Blažević, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i sport, Nikola Kurti, Dejan Ljubiša, Darko Ivošević i Borislav Božić, predsjednik Fotokluba Rijeka.

Prvonagrađena fotografija nije odlučujući trenutak u sportu pa niti u fotografiji, ali jeste nešto novo. Novo u smislu stava i poruke žirija. Dakle, govorim o fotografiji plivača, autora Ronija Brmalja na kojoj iščitavamo trenutak borbe plivača da dođe do zraka, a istovremeno oslobađa energiju i potisnu snagu grabeći k cilju. Snimljeni trenutak je više apstraktan nego realan u svojoj vizualnoj prepoznatljivosti i to daje novu dimenziju u poimanju sportske fotografije ili fotografije sporta. Ovo jeste originalna interpretacija jedne sportske situacije.

Arsen Miletić, prošlogodišnji pobjednik, ove godine osvojio je drugo mjesto s fotografijom Maximum. To bespoštedno bacanje igrača na pijesak kako bi dohvatio loptu jeste gornja granica prenapregnutosti ili napetosti svakog djelića tijela. Svaki mišić, svaka žilica je aktivna i napeta. Ovdje doista igrač izvlači maksimum napora što ga tijelo može dati, a to i sam naziv fotografije sugerira. Kadar je po svojoj unutrašnjoj strukturi čvrsto i jasno komponiran. Koloplet sjena upotpunjuje i sadržajno povezuje suodnos igrača i lopte. Lopta je baš na mjestu, unutar kadra gdje treba biti. Nepredvidiva je svojom okruglošću i u času može odletjeti gdje god. Ovdje je nedvojbena snaga i grč te prizemljenost igrača.

Košarka na Korzu je trećenagrađena fotografija autora Vedrana Vukoje. Fotografiju odlikuju svi elementi akcije i dinamičnosti sporta. Ova košarka se ne igra na sportskom terenu, ne na mjestu gdje je borba za prestiž, za bolji plasman, već na ulici u kontekstu urbane strukture grada. Ovdje je igra u službi promocije pozitivizma i ljepote igre. Tu je važniji društveni nego sportski okvir igre. Fotografija je rađena u crno-bijelom registru i u duhu je klasične estetske mjere. Dakle, autor Vedran Vukoja nije prepustio slučaju niti jedan plan ili element fotografske slike. Radio ju je s posvećenošću i kontrolom svih procesa svoga rada do krajnje točke.

Ana Badurina nagrađena je kao najbolja mlada autorica za crno-bijelu fotografiju koja prikazuje trening slobodnog penjanja. Fotografija je izuzetne kompozicijske čvrstoće i jasnoće. Ovu kompozicijsku dorečenost autorica je postigla pravilnom pozicijom aparata u odnosu na snimanu scenu i izvor svjetla, tako da smo dobili vrlo dinamične dijagonalne smjerove te penjača koji „šišmišovski“ visi s vrha ove umjetne konstrukcije. Autorica i te kako vodi računa o karakteru i smjeru svjetla što dodatno podcrtava kompozicijsku definiranost. Odluka autorice da fotografiju u konačnici napravi crno-bijelu je ispravna, jer upravo ovim snažnim kontrastima crno-bijeloga naglašava svu težinu i dramatiku ovoga sporta.

Za svoj rad i način interpretacije sportskog događaja pohvaljeni su sljedeći autori: Antonia Diklić, Željko Maletić, Sandro Donda, Paulo Dukić i Lorena Pataj.

Po mišljenju žirija i organizatora, ove godine najveću i najkvalitetniju zbirku fotografija raznovrsnih sportova prijavio je autor Damir Škomrlj tako da on zaslužno dobiva Autorsku nagradu.

Čestitke svim nagrađenim i pohvaljenim te autorima čije su fotografije uvrštene na izložbi.

Sutra su već neki novi sportaši, a s njima i novi snimatelji. Ova protočnost i prolaznost života jest neminovnost. Ovu prolaznost kako tko čuva i njeguje u svojoj memoriji za sebe ili za kog bliskog srodnika ili prijatelja, a fotografija tu memoriju jednog vremena čuva za sve i od općega je dobra. Dakle, vidimo se dogodine s vama dosadašnjim i nekim novim sportašima i snimateljima. To je naš skromni doprinos evoluciji koju spomenuh na početku teksta.

Studeni, 2012.

Borislav Božić, prof.