Rijeka – izložba fotografija: PETRA ZAVERSKI | Island u 50 mm

U Galeriji Principij u utorak, 29. svibnja, održano je otvorenje izložbe fotografija Petre Zaverski “Island u 50 mm”.

Izložba je otvorena do 6. lipnja 2018. godine i može se posjetiti radnim danom od 10 do 13 sati i od 17 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati. Nedjeljom i praznikom Galerija je zatvorena.

Prostor meditacije

Pejzaž je kao tema u likovnom stvaralaštvu, pa tako i fotografiji, kontinuirano prisutan. Štoviše, uz portret u fotografiji u vrijeme njene konstitucije, bio je dominantna tema. Na prvoj razini čitanja slike pejzaža, vidimo sliku prirode, tj. imamo slikovnu bilješku i interpretaciju različitih i vremenskih i drugih fenomenoloških stanja prirode. Ali, ako pejzaž kao sliku prirode počnemo raslojavati, vrlo brzo uviđamo da to nije samo slika prirode. On je možda češće i više slika nas samih, našega emocionalnog statusa. Valja jasno naglasiti da se u svakoj slici prirode ne zrcali autorova osobnost, pogotovo kada pričamo o fotografskoj slici. Fotografije često nastaju po naravi i pouzdanosti automatike fotoaparata, skoro bez značajnoga ili bilo kakvog utjecaja samoga fotografa. I zato fotografije koje nastaju kao rezultat i misaonog i emocionalnog, a posebno stvaralačkog potencijala, moraju biti drugačije promatrane i nedvojbeno na vrijednosnoj ljestvici trebaju biti na vrhu.

Petra Zaverski vrlo često putuje. Ovaj put odlazi na Island i na ovo putovanje nosi samo jedan objektiv, „pedeseticu“. Ona uzima ovu vrstu objektiva koji je donedavno, u ovoj digitalnoj eri fotografije, bio rijetkost, dok je u analogno doba bio standard pri kupovini fotoaparata. S obzirom na poplavu kojekakvih zoom objektiva, snimanje ovim objektivom svojevrsno je ograničenje. To je ključ Petrinoga pogleda na fotografiju kao kreativni status. Ona izuzetno dobro razumije fotografsku tehniku i baš se zbog toga upušta u konceptualni izazov fotografiranja ovim objektivom. Dakle, u toj odluci nije ništa sporno, već se naprotiv, ovakvim odabirom, više bavimo fotografijom kao medijem i samom interpretacijom motiva, negoli bilo čim drugim. To je odluka koja je u konačnici doprinijela da ove mistične slike prirode promatramo u miru i bez uznemirujućega stalnog mijenjanja perspektive što je svojstveno autorima koji nesuvislo koriste blagodati tehnike. Samo da podsjetim, veliki Bresson, /Henri Cartier-Bresson, 1908. – 2004./ fotografska ikona dvadesetog stoljeća, većinu je svojih fotografija snimio s pedeset milimetarskim objektivom.

Petra i taj dio stvaralačkog procesa razumije i vrlo svjesno i suvislo dostupnu tehniku i tehnologiju upotrebljava i koristi u kreativnoj interpretaciji ponuđenoga motiva. U ovom slučaju to je beskrajni i mistični ambijent Islanda. Ona se odlučuje i usmjerava na „čisti“ pejzaž, jer joj je ovo svojevrsni koncept i u smislu korištenja tehnike, a i poimanja prostora kao egzistencijalne činjenice.

Izložba Island svojevrsna je opozicija izložbi Kuba koju smo imali priliku vidjeti prije nekoliko godina. Ovo su slike otvorenih prostora, slike meditativnih samoća za razliku od vrlo dinamičnih i živopisnih ulica kubanskih gradova. Ovo su pejzaži kroz koje hodamo i kontempliramo i život svoj i život ove civilizacije. One su dobronamjerni zov i odgovori na smisao bijega od dnevne urbane dinamike. Sadržajno su jednostavno komponirane. Podijeljene su ili svedene samo na tlo, vodu i nebo, elemente koji nas vrlo često egzistencijalno određuju. Ovo jest pejzaž Islanda, ovo jest ambijent gejzira, izvora tople vode, prostor zasićen finom vodenom parom koju tu i tamo prepoznajemo na pojedinim slikama, ali to nisu slike istaknute atraktivnosti nekoga egzotičnog podneblja koje imaju sjaj i blještavilo nedostižnosti. To su slike dalekoga Islanda meditativnih stanja kakva autorica proživljava dok ih živi i fotografira. Ovo su autonomni, originalni Petrini pogledi ne samo na krajolik Islanda, već prvenstveno na tajnovitu i plahu koprenu njene duše.

Serija fotografija Island u 50 mm prvenstveno je prostor Petrine meditacije,ali i nas promatrača. One su meditativna zrcala koja nužno ne moraš razumjeti, ali u kojima, svakako, možeš sebe prepoznati i osjetiti.

Borislav Božić, prof.
Svibanj, 2018.