Rijeka – izložba fotografija: KONTRASTI ISTOKA I ZAPADA

Kontrasti Istoka i Zapada

Izložba fotografija Gordane Kvajo i Višnje Bolf

Sam pojam kontrasta podrazumijeva suprotstavljanje ma u čemu to bilo i suprotstavljanja  ma čega bilo. To jasno i nedvosmisleno razdvajanje prisutno je u kontinuitetu i u nama i u  svijetu oko nas. Neizbježno je,  a i u prirodi je čovjeka kao smislenog bića da uočava, definira, a onda i pomiruje razlike,  tj. suprotnosti.

Prijateljstvo jest stanje i odnos prožet harmonijom, sukladnošću po svim osnovama. Tako Gordana i Višnja, temeljem prijateljskih uzajamnosti,  fotografijom propituju svakodnevnu stvarnost koja ih okružuje. Na ovoj izložbi pod nazivom Kontrasti Istoka i Zapada autorice paralelnim nizovima slika predstavljaju svoje viđenje razlika  (geografskih, kulturoloških, civilizacijskih i dr. )  spomenutih destinacija. Gordana je tu u svom svakodnevnom okruženju –  grad, porodica, priroda… Višnja putuje i s oduševljenjem znatiželjnika bilježi pejzaže, ljude, urbani život  Balija, Kine, Indije, Singapura, Tajlanda. Iste teme obrađuje i Gordana,  ali u svom neposrednom okruženju. Pejzaži su Gorskog kotara ili otvoreni prizori mora i otoka, urbane scene Rijeke te portreti članova obitelji, prijatelja ili osoba iz javnog života. Portretima pristupa s posebnom pažnjom i uglavnom ih obrađuje i prezentira u crno-bijelom registru. Oslobađa ih boje kako bi interes promatrača usmjerila na psihološko-emocionalna stanja portretirane osobe.  I Višnja promatra i snima čovjeka u Aziji, na Istoku, čovjeka u njegovom ritualnom pranju na rijeci, grupnom objedu u kakvoj socijalnoj ustanovi ili  u tajnom, bezopasnom sporazumijevanju i kontaktu čovjeka i zmije.  Gordana promatra svoj grad, traži i snima scene u najpoetičnijem stanju i izrazu, a  Višnja na svojim putovanjima snima daleke gradove s predznakom ideološkoga, vjerskog ili socijalnog značenja. I jedna i druga autorica fotografijama donose humaniziranu dimenziju pejzaža.  Koliko god  su snimane scene krajolika geografski udaljene,  i jedna i druga autorica na najsuptilniji način progovaraju o suživotu čovjeka i prirode pa bilo to na Istoku ili na Zapadu. Dakle, provlači se crta univerzalnosti uz popratne pojedinosti koje definiramo kao razlike, kao kontraste.  Gordana nam naš svakodnevni prostor kojim i mi prolazimo otvara i donosi s poetikom ljepote i nježnosti s najdubljim suosjećanjem i porukom vječnosti. Isto to progovara i Višnja na najvišoj etičkoj razini snimajući ljude i krajeve kilometrima daleko od nas s krajnjom porukom: Čovjek je čovjek ma gdje bio;  uzvišen je ljepotom svoga postojanja u suodnosu s drugim bićem i okruženom prirodom.

Harmonija združuje ljude, stoga je i prijateljstvo Gordane i Višnje uvezano kapilarnim nužnostima fotografiranja. U nazivu su svoje izložbe upotrijebile poznatu paradigmu Kontrasti Istoka i Zapada, a nesvjesno su i jedna i druga progovorile o univerzalnosti života čovjeka i njegova okruženja ma gdje on bio. Na ovoj izložbi kontrasti su samo privid. Izložene fotografije duboko su prožete humanitetom prapočela: Živi i pusti drugog da živi.

Univerzum je jedan.

Borislav Božić, prof.

Rijeka, listopad 2015.

 

O autoricama:

VIŠNJA BOLF

Rođena je u 1968. godine u Delnicama. Poslije osnovne škole upisuje Grafičku školu u Zagrebu, smjer reprofotograf i kemigraf, i to će odrediti njezin budući profesionalni i privatni život. Višnja godinama radi kao reprofotograf u delničkoj tiskari. To je zanimanje koje podrazumijeva dosta tehničkoga fotografskog znanja i vještina. Višnja hoće i želi više te, kako sama kaže, u to doba nabavlja svoj prvi „pravi“aparat te improvizira mali kućni laboratorij za izradu fotografija. Taj poticaj za stvaralačkim radom nosi iz doba srednjoškolskog obrazovanja, tj. prakse koju je imala u fotoslužbi Večernjeg lista gdje je sretala vrsne fotografe i učila promatrajući njihove fotografije. Bila je član i školskog fotokluba.

Društvene i radne turbulencije na ovim prostorima nisu zaobišle ni Višnju: nisu je poštedjele te ona u borbi za život upisuje i završava studij za župnoga katehetu na Teologiji u Rijeci.  Jedno je vrijeme i radila kao župni kateheta. Prije desetak godina Višnja se ozbiljno posvetila grafičkom dizajnu i fotografiji koja je sada dominantna u njezinu profesionalnom i privatnom životu. Imala je dvije samostalne izložbe, a redovno sudjeluje i na skupnim izložbama. Fotografije objavljuje u propagandnim materijalima Gorskoga kotara te Primorsko-goranske županije. Službena je fotografkinja grada Delnica i općine Mrkopalj. Predsjednica je Amaterskog video foto kluba iz Delnica.

 

GORDANA KVAJO

Rođena je u Rijeci 1953. godine. Nakon završenog Ekonomskog fakulteta, zapošljava se u 3. maju gdje radi do umirovljenja. Tijekom cijeloga svojeg školovanja i radnog vijeka, nosi u sebi želju za interpretacijom sebe i svijeta oko sebe, ali ne pronalazi medij ni način kako to ostvariti. Odlaskom u mirovinu, Gordana je „posložila“ svoj život na nov način s naglaskom na ostvarivanju svojih unutarnjih poriva. Naravno,  i životne su okolnosti to dopustile. Djeca su odrasla i nije im više toliko potrebna dnevna roditeljska skrb, a i ne odlazi se na posao. Dakle, slobodnog je vremena skoro pa napretek.

Valja još spomenuti da je fotografija u Gordaninu životu bila prisutna u kontinuitetu, ali na razini porodičnog dokumenta ili njezina intimna doživljaja stvarnosti. Nije bilo želje da se te i takve fotografije javno pokazuju. Sve prisutnija digitalna tehnologija i već spomenute životne okolnosti utjecale su na to da i ona nabavi digitalni aparat te od tog časa „svijet fotografije“ postaje njezin dominantni prostor života. Sljedeći je presudni trenutak i sudjelovanje, na nagovor prijateljice i članice Fotokluba Rijeka, na izložbi Fotografkinje 2012. te učlanjenje u Klub.

Dobitnica je niza nagrada i priznanja. Fotografije objavljuje na fotografskim portalima i redovno sudjeluje na izložbama.