Rijeka – izložba fotografija: Branimir Karanović | Too Much Photography

Branimir Karanović | Too Much Photography (Tumač fotografije)

Autor izložbe: Jelena Matić

Stasavajući početkom sedamdesetih godina XX. stoljeća, Branimir Karanović pripadao je generaciji autora koji su donijeli novi pogled na fotografski medij i svijet oko sebe. Krećući se između crno-bijele i kolor fotografije, Karanović se tokom svih ovih godina nikada nije odrekao urbane tematike u cilju istraživanja i prikazivanja paradoksalnih i ironičnih scena, situacija, stanja suvremenog društva. Ta težnja u njegovom slučaju bit će najuočljivija devedesetih, kada je u kataklizmičnoj situaciji fotografirao predmete buvljaka i deponija, polomljene ili improvizirane koševe, zakrpljene cerade na kolima, znakove, stvarajući serije slagalica upečatljivog narativa.

I ova izložba na kojoj su predstavljeni radovi starije i novije produkcije ukazuje upravo na paradokse i anomalije društva u tranziciji. Kao i predhodne poput Multiplikacije ili Patch Works i ona nudi niz pitanja, na koja se ne može dati jedan ili jednostavni odgovor. Samo ovoga puta ta pitanja se ne odnose samo na društvenu pozornicu, već i na samu fotografiju. U prvoj seriji fotografija realiziranih u crno-bijeloj tehnici uz poštovanje osnovnih načela kompozije, Karanović fotografski medij koristi za bilježenje, između ostalog predmeta sa buvlje pijace ili deponije. S druge strane jeste ciklus kolor fotografija koji se tematikom slobodno može nadovezati na zapažanje američkog kritičara i povjesničara umjetnosti Daglasa Krimpa (Douglas Crimp) ’’Dok nam se nekada činilo da slike imaju funkciju u interpretaciji realnosti sada nam se čini, da su je uzurpirali.’’ Od trenutka kada je analogna fotografija mutirala u digitalnu, postalo je očigledno da stvari neće biti iste. Kompjutor, skener, printer, digitalni fotoaparati, olakšali su ne samo produkciju već i distribuciju fotografske slike. Za umjetnike predstavljaju nova sredstva izražavanja i istraživanja. Međutim, u širem kontekstu, onom koji se odnosi na masovnu proizvodnju i potrošnju, fotografija je postala ništa drugo do jeftino, te kao takvo odlično sredstvo u cilju manipulacije i reklamiranja svega i svačega. Od prvih plakata političkih stranaka i bilborda na ulicama preko odjeće, obuće, predmeta za savakidašnju upotrebu do fotografija gigantskih dimenzija i jakog kolorita, prisutnim na gotovo svim mjestima u gradu, javnim i privatnim zgradama, trgovima, gradskom prometu dovodeći do prezasićenosti slikama i informacijama. I kao u slučaju deponija, buvljaka i njihovih predmeta ili polomljenih koševa i znakova društvo se prilagodilo i ovom, vizualnom zagađenju.

Jelena Matić
teoritčarka umjetnosti i medija

Karton city

BRANIMIR KARANOVIĆ

(Beograd, 1950.)
Diplomirao na Fakultetu primijenjenih umjetnosti 1974. u klasi prof. Božidara Džmerkovića u Beogradu. Magistrirao grafiku 1976. na Fakultetu likovnih umjetnosti u Beogradu u klasi prof. Marka Krsmanovića. Od 1978. do 1997. profesor fotografije na Akademiji umjetnosti u Novom Sadu, a od 1996. profesor fotografije na grafičkom odsjeku Fakulteta primijenjenih umjetnosti u Beogradu. Bavi se grafikom i fotografijom. Aktivno izlaže grafike i fotografije na samostalnim i grupnim izložbama i zemlji i inozemstvu od 1974. godine.
Priredio je više autorskih izložbi fotografija i grafika domaćih i stranih autora u Beogradu, Solunu, Novom Sadu i Čačku.