Promisljati fotografski – 5. dio

Promišljati fotografski

 

5. Osnove likovnog jezika

   Fotografijom izražavamo svoju kreativnost i maštovitost. Fotografija može biti umjetničko djelo. Da bismo razumjeli ili/i izrađivali umjetničke (lijepe) fotografije moramo se upoznati s osnovnim izražajnim sredstvima fotografije. Prizor koji je nama zanimljiv potrebno je naučiti prenijeti na fotografiju. Škljocnuti okidačem neće biti dovoljno. Tek kad u potpunosti shvatimo izražajne mogućnosti fotoaparata i fotografije – tek onda i to uz puno vježbe, kreativne snage i mašte možemo stvarati lijepu fotografiju.

 

Siniša Ludaš – zeleni cvijet

 

   Vrlo dobra vježba za savladavanje izražajnih sredstava fotografije jest analiza umjetničkih fotografija velikih majstora fotografije. Osim toga, i fotografiranje uz prethodno razmišljanje i primjenu stečenih znanja jako pomaže. Za početak ćemo se pozabaviti likovnim jezikom fotografije.

 

ŠTO ČINI LIKOVNI JEZIK FOTOGRAFIJE?

   Likovni jezik fotografije je specifičan. Velikim se dijelom poklapa s likovnim jezikom slikarstva, kiparstva i arhitekture, no fotografija zbog svoje specifične tehnike izrade slikovnog materijala ipak ima i neke vlastite pojmove likovnog jezika. Tipični likovni jezik u slikarstvu čini: točka, crta, boja, ploha, odnos svjetla i sjene, ton, kolorizam, simetrija, proporcija, ritam, prostor i perspektiva, te kompozicija. Iz područja kiparstva možemo još pridodati elemente poput volumena i teksture. Iz područja arhitekture spomenimo dva osnovna likovna elementa: prostor (eksterijer i interijer) i volumen. Za fotografiju će specifični pojmovi biti: žarište i dubinska oštrina, orijentacija slike, pokret fotoaparata ili motiva, motrište, rakurs i plan. Dakle, fotografija se (kao dio likovne umjetnosti) velikim dijelom oslanja na likovni jezik slikarstva, kiparstva pa i arhitekture, no ima i svoje vlastite likovne specifičnosti. Svi spomenuti likovni elementi spadaju u tzv. psihološke likovne elemente, dakle oni djeluju na ljudsku psihu, u njoj izazivajući različite dojmove, impresije, potiču najrazličitije emocije, tjeraju na razmišljanje, analizu, sintezu i ostale misaone procese. Poznajući likovni jezik, čovjek može i komunicirati s likovnim djelom, a ako je vješt i maštovit, može i sam stvarati umjetnička djela. Svako je umjetničko djelo na neki sebi svojstven način kodirano. Likovni je jezik ključ za dekodiranje  umjetnosti i on je skriven iza samog motiva koji prikazuje.

 

Filip Lučin – u vječnosti ostavljen

 

 

Navedeni tekst ulomak je poglavlja „5. Osnove likovnog jezika“ iz knjige „Promišljati fotografski“ autora Davora Žerjava. U 5. se poglavlju obrađuju teme: Što čini likovni jezik fotografije?, Ljepota – promjenjivi pojam i značenje, Fotografija i likovna umjetnost, Fotografija prema namjeni: A) Umjetnička fotografija, B) Dokumentarna fotografija, C) Reklamna fotografija, D) Reprodukcija, E) Eksperimentalna fotografija

Impresum, sadržaj kao i neke od stranica knjige možete pogledati ovdje.

Specifikacije:

Cijena: 150 kn
Format: 21 x 20 cm
ISBN: 978-953-56785-0-2
Broj stranica: 224, boja
Uvez: meki
Godina izdanja: 2011.
Izdavač: Fotoklub Čakovec