Photoshop – balans bijele na drugačiji način

Danas govorimo o podešavanju balansa bijele boje. U digitalnoj fotografiji, nema fotografa koji se nije susreo sa fotografijom krivog tona, odnosno reporoduciranih boja. Ovu pojavu uzrokuju dva faktora, namjerni odnosno slučajni faktor. Namjerno kažemo kada krivo podesimo balans bijele boje na aparatu. Slučajni krivi balans obično se događa zbog specifične ekspozicije, korištenja različite opreme ili kombinacije prirodnog i umjetnog svijetla.

Digitalna fotografija dobrim dijelom zahtjeva obradu i doradu. Pokazat ću vam kako kroz par koraka podesiti balans bijele boje koristeći Photoshop.

Ova metoda se malo razlikuje od uobičajenih metoda u Photoshopu. U Photoshopu obično se koristi (color sampler tool) odnosno alat za uzimanje uzorka boje. Postoje tri uzorka boje (bijela, siva, crna) , pri kojemu paralelno gledamo na R,G,B vrijednost za svaku od tri boje.

Za balans bijele boje vrijede slijedeće vrijednosti:

  1. bijela (white) “240 240 240” R,G,B
  2. siva (grey) ili bilo koja neutralna boja “128 128 128” R,G,B
  3. crna (black) “20 20 20” R,G,B

Ovdje želim naglasiti da je na nekim fotografijama jednostavno pronaći navedene vrijednosti (približno), a također ima fotografija gdje je malo teže. Upravo zbog toga koristit ćemo Photoshop kako bi točno odredili navedene vrijednosti i dobili pravilan balans.

Rezultat ove metode možete pronaći na samom dnu stranice.

Počnimo sa prvim korakom:

  • Otvorimo željenu fotografiju u Photoshopu.
  • Kreiramo novi loj (Layer) (win kratica: Ctrl+Shit+N) odnosno Layer>New layer, kada se pojavi mali prozorčić potvrdimo sa OK.

Vaš prozor treba izgledati ovako: (klikni na sliku za prikaz u punoj veličini)

 

Drugi korak:

  • Upravo kreirani novi sloj (Layer 1) ispunjavamo sa bijelom bojom. To ćemo napraviti ovako: Edit>Fill. Pojavit će se mali prozorčić na kojem odabiremo Use: Color, ostalo ostaje na zadabim vrijednostima.
  • Otvara nam se novi prozor u kojem odabiremo željenu boju ispune: u R,G,B vrijednosti upisati za svaku 240 i potvrditi sa OK.

Vaš prozor treba izgledati ovako: (klikni na sliku za prikaz u punoj velicini):

Treći korak:

  • Nakon što smo ispunili sloj 1 bijelom bojom, mjenjamo njegovo mješanje sa Normal>Difference.
  • Kreiramo  Adjustment layer: Layer>New Adjustment Layer>Threshold.
  • Kreiramo još jedan Adjustment layer: Layer>New Adjustment Layer>Curves i smještamo ga iznad Background sloja.

Vaš prozor treba izgledati ovako:


Četvrti korak:

  • U layer paleti prebacimo se na Threshold sloj (kliknemo jednom na njega, mora biti plav), pojavit će nam se histogram sa malim klizačem kojeg povučemo skroz ulijevo.
  • Krećemo sa Threshold vrijednošću “1” i povečavamo vrijednost sve dok se na potpuno bijeloj slici počnu pojavljivat crne mrlje. Prve crne mrlje koje se pojave na slici su tražena bijela boja! odnosno na našoj fotografiji ti dijelovi odovaraju rgb vrijednosti: “240”. U mom slučaju došao sam do Threshold vrijednosti “22”.
  • Sada se u layer paleti prebacite na Curves layer (jedan klik, mora biti plav). U Curves prozoru postoje 3 color samplera: crni, sivi, bijeli. Za ovu priliku uzet ćemo bijeli (kliknimo na njega i mišem odaberemo neku od crnih mrlja na fotografiji, kliknemo lijevom tipkom miša).

Voilà – upravo smo odredili ono što bi trebalo biti bijelo na fotografiji. Vaš prozor treba izgledati ovako:


Korak peti:

Odredili smo bijelu boju, sada određujemo sivu (Gray) točku (tražimo neutralnu). Ako ste pomno pratili prve korake, sve što slijedi je puno jednostavnije.

  • Prebacimo se na sloj Layer 1, koji je ispunjen bijelom bojom, sada ga ispunjavamo sa sivom bojom! To napravimo klikom na: Edit>Fill. Sve je isto kao iz drugog koraka, samo ovdje umjesto “240”, upisujemo “128” za RGB vrjiednosti. Potvrdimo s OK.
  • Prebacimo se na Threshold sloj, ponovno vratimo klizač skroz ulijevo, i vučemo ga lagano prema desno sve dok se počnu pojavljivat crne mrlje. Kada ste zadovoljni, stanite, prebacite se na sloj Curves i odaberite Grey color sampler.
  • S odabranim sampler-om kliknite na neku od crnih mrlja i siva boja je određena.

Sada bi se već trebala vidjeti jasna razlika u reprodukciji boja. To provjerite tako da isključite vidljivost slojeva za Layer1 i Threshold, te probajte naizmjence uključivati i isključivati vidljivost sloja Curves.

Ukoliko je sve dobro napravljeno, razlika mora biti jasno vidljiva. Donje slike prikazuju kako to izgleda:


Korak šesti:

Ako ste zadovoljni postignutom promjenom, možete preskočiti ovaj korak, za vas je posao završen. Podesili smo bijelu i sivu boju, ostala je još jedino crna.

Iz iskustva, ako obavite i ovaj korak sa crnom jedino dobijate veći kontrast na fotografiji. Bijela i siva su odradile ispravljanje boja.

Layer 1 ispunimo Edit>Fill crnom bojom RGB: upisujemo vrijednosti “20,20, 20” i potvrdimo sa OK.

Prebacimo se na sloj Threshold, klizač skroz ulijevo, zatim ga pomićemo udesno sve do pojave prvih crnih mrlja.

Prebacujemo se na sloj Curves, biramo crni color sampler, nakon odabira kliknemo na neku od crnih mrlja i crna boja je određena.

Vaša fotografija je gotova i vjerovatno ćete biti zadovoljni s rezultatom. Obrišite slojeve Layer 1Threshold. Ostavite samo sloj Curves, jer on nosi sve izvršene promjene. Još možete po želji podesiti i krivulju za svjetlinu i kontrast.

Moj rezultat prije i poslije podešavanja:

Zaključak:

Iako ovu metodu čini svega nekoliko koraka, namjenjena je iskusnijim korisnicima. Ja sam namjerno odabrao dvu fotografiju bogatu nijansama zelene boje (mladi češer) na kojoj nije jasno vidljivo područje bijele boje, neutralne i crne. Ta područja nismo nasumice tražili, nego smo zadali na sloju (Layer 1) ispunom boje i vrijednostima (“240,128,20”) parametre. Threshold smo koristili kao prag da nađemo područja boja na fotografiji koja odgovaraju našim vrijednostima. Curves sloj je onaj koji je zapravo izvršavao sve promjene (na tom sloju smo birali color samplere) od crnog, sivog i bijelog.

Osobno često koristim ovu metodu i reći ću da izvrsno funkcionira, promjeni boje taman onoliko koliko treba, čak i kad nisam zadovoljan rezultatom i dalje mi ostaje sloj Curves (krivulja) na kojoj mogu vrlo brzo i lako još finije dotjerati cijeli ton fotografije. Izuzetak su neke fotografije koje se inače teško ispravljaju bilo kojom drugom metodom. Stoga isprobajte ovu metodu, a volio bih čuti i vaš komentar.

Lijepi pozdrav.