Vodeno carstvo

S vodom je sve započelo. Voda je izvor života, a može postati i izvor neutažive inspiracije. Svaki put kad ste pored vode, a osobito kraj bistrih vrela ili planinskih potoka ili naših prekrasnih (još uvijek čistih) rijeka – da ne spominjem more – uzmite fotoaparat i krenite u pustolovinu bilježenja trenutačnih impresija.  Fotografiranje vode je kao muziciranje – svaki pritisak okidača je nova radost, nova prilika za izuzetno ostvarenje…

Fotografiranje vode je vrlo privlačan zadatak koji ima nekoliko pravila:

  1. Voda je mokra i dobro je imati zaštitnu opremu koja će zaštititi vas i vašu foto-opremu. Ponesite sa sobom kabanicu, čizme (po mogučnosti one ribičke), ručnik (morat ćete češće obrisati ruke), plastične vrečice za opremu (i rezervnu odjeću ako se pošteno smočite).
  2. Dobro je imati i tronožac (stativ) jer su brzine zatvarača male, pa se fotoaparat mora osloniti na nešto, a to nešto može biti drvo, kamen ili stativ. Može pomoći i mali stativ ili gorila, koji se veže za granu ili sl. Za najdojmljivije fotografije potrebno je približiti se površini vode, a to je ponekad moguće samo ako imate tronožac i dobre čizme. Dobro je imati i UV filter za zaštitu prednje leće objektiva i ND filter koji produžuje ekspoziciju za 2x ili više.

bzz
Fotografiranje vode može biti naporno i mokro.

Fotoaparat zaštitite plastičnom vrečicom na slijedeći način:

  1. U dovoljno veliku vrečicu (npr. vrečice za zamrzavanje – veličina 5 kg) stavite fotoaparat.
  2. Flomasterom označite otvore za objektiv i za okular (Ako imate objektiv koji se prilikom izoštravanja uvlači i izvlači pripazite da bude maksimalno izvučen). Izvadite fotoaparat iz vrečice i škarama ili oštrim nožem izrežite otvore koji moraju biti nešto manji, da se folija lakše pričvrsti na objektiv i tijelo fotoaparata.
  3. Fotoaparat vratite u vrečicu (Pripazite na položaj remena) i preklopite rubove kao na slici. Zalijepite preklopljeni gornji rub za uvučeni donji rub (na dva – tri mjesta) ljepljivom trakom. Preklop mora biti što dulji kako bi se spriječilo cijeđenje vode na fotoaparat.
  4. Na objektiv preko rubova folije navrnite sjenilo ili UV filter, a na okular stavite gumeni štitnik. Ako fotoaparat nema te dodatke pričvrstite vrečicu na objektiv elastičnom trakom ili gumom, a za kadriranje koristite monitor fotoaparata (nije poželjno koristiti ljepljive trake za izravno ljepljenje na fotoaparat ili opremu jer bi nakon odvajanja na fotoaparatu i opremi mogli ostati tragovi ljepila koji se teško skidaju).

Ovakva zaštita spada pod obveznu ako fotografirate kod slane ili tvrde vode, jer se osušena sol jako teško (gotovo nemoguće) odstranjuje iz utora ili otvora za dugmad, te kontrolnih kotačića,  a objektiv koji je sam po sebi osjetljiva naprava može ozbiljno nastradati, pa ako vam je stalo da  koristite svoj fotoaparat i objektive što duže, pokrivalo od plastične folije jeftin je i učinkovit dodatak opremi.

A sada krenimo u lov …

01_s
Brzina zatvarača od jedne sekunde osigurala je mekanu sliku vodenog toka.

Voda je izvanredno fotogenični medij koji svojim gibanjem “piše” vrlo zanimljive krivulje i linije. Da bi to zabilježili potrebne su sporije brzine zatvarača. 1/8 sekunde do nekoliko sekundi. Želite li “razmazane” prizore, koristite dulje vrijeme eksponiranja. Kod jačeg svjetla (osobito u ovo doba godine) potrebno je koristiti ND filter (eng. neutral density – neutralni filter koji zatamnjuje sliku i ne mjenja boje prizora) koji omogućuje bolju kontrolu efekta razmazivanja ili birati zasjenjena mjesta gdje na vodi nema jakog odsjaja sunca (a tu se mogu naći i zanimljive igre svjetla i sjene). Oblačno nebo koje daje difuzno, mekano svjetlo je odlično za snimanje vode. Klasični prizori su oblaci u svitanje ili predvečerje i morski valovi. Pri tom pripazite da WB postavka (balans bijeloga) na fotoaparatu bude na  “oblačno” ili 6000 – 7000 K (A tj. AUTO postaka WB može krivo odrediti filtriranje).

03_s
Zrmanja je bogata vodom kad se topi snijeg u veljači.

Namjestite RAW+JPEG opciju kod odabira formata snimanja (ako imate kompaktni fotoaparat uzmite u obzir produženo vrijeme obrade i zapisivanja fotografije na karticu). RAW je preporučljiv jer vam daje mogućnost naknadne obrade tzv. “digitalnog negativa” i izvlačenje detalja koji se gube pri zapisivanju u JPEG formatu (to osobito vrijedi za detalje u svjetlu i sjeni koji su pri fotografiranju vode važni, a JPEG ih kod većine digitalnih fotoaparata “reže”). Istovremeno bilježenje u JPEG formatu omogućuje nam bržu provjeru nakon snimanja.

04_s
Ova dva motiva snimljena su različitim brzinama zatvarača: gornji 1/2 sekunde, a donji 1/6 sekunde.

05_s
Kamenje obraslo mahovinom čini ovaj prizor mekšim. Ovakve kontraste izvlačimo iz RAW formata.

ISO mora biti što manji i s isključenom auto-ISO postavkom, jer ćete raditi sa tronošcem, pa nije potrebno da vam fotoaparat povećava ISO jer želi ublažiti neoštrinu uzrokovanu potresanjem fotoaparata.

09_s
Predvečernje svjetlo dalo je notu ovom prizoru u Rastokama. Brzina zatvarača 1/100 sekunde “zamrznula” je slap.

Fotoaparat podesite na prioritet brzine zatvarača (S ili Tv), ili na M – manualno i namjestite početnu brzinu zatvarača na 1/2 sekunde. Snimite nekoliko fotografija različitim brzinama zatvarača. O vremenu ekspozicije (brzini zatvarača) ovisi oblik i zamućenost vodene površine, a također i svijetlina vode. Čim je ekspozicija duža voda će biti svijetlija (a tu je i mogućnost pojave sprženih dijelova prizora, poglavito na vodenoj površini obasjanoj suncem).

07_s
Pjenušac” na Uni spektakularan je prizor kad je vodostaj visok.

08_s
Tirkizno plava vode Une jedan je od najljepših prizora koje naše rijeke pružaju.

Promjenom kuta snimanja (položaja fotoaparata i žarišne duljine objektiva) mijenja se sugestivnost prizora i refleksivnost vodene površine (Fresnel efekt). Mogućnosti eksperimentiranja su mnogobrojne. Primjetite li kapljice vode na filteru ili prednjoj leći objektiva odmah ih upijte papirnim ubrusom tako da prislonite ubrus na kapljicu, bez trljanja, jer u vodi mogu biti zrnca pjeska koji bi mogao izgrebati staklo. Kapljice vode lome svjetlost i stvaraju mutne točke koje nisu poželjne.

Slijedi nekoliko fotografija s malog potoka Šumi podno planine Ivančice. Ako vam je vruće u ove ljetne dane ove fotografije će vas malko rashladiti:

10_s
Ove fotografije snimljene su za oblačnog vremena i bez bljeskalice (koju ionako nije dobro koristiti pri fotografiranju vode jer bi bljesak stvorio tisuće svijetlih točkica).

11_s

o