Objektivi: od A od Ž – 2.dio: Vrste objektiva

lens_hero_shotU prethodnom članku o objektivima (Objektivi AdoŽ) razjasnili smo osnovne pojmove vezane uz objektive: žarišna duljina, blenda, DOF, bokeh i slično. U ovom članku želja nam je upoznati Vas sa vrstama objektiva, njihovim prednostima i manama te njihovim primjenama.

Najosnovnija podjela objektiva je prema njihovoj žarišnoj duljini. Prema tom kriteriju dijele se na: širokokutne, normalne i tele-objektive.

Širokokutni objektivi – karakteristika im je kratka žarišna duljina (35mm naniže) koja kao posljedicu ima širi kut snimanja, tj. više toga stane u kadar. Dubinska oštrina im je velika. Zbog širokih kutova snimanja na rubovima kadra često dolazi do deformacija slike. Slično se dešava, ako smo relativno blizu objektu snimanja. Minimalna udaljenost izoštravanja im je mala, tako da se objektu snimanja može prići vrlo blizu. Svejedno, objekt na slici će biti malen zbog širokog kuta snimanja. Upotrebljavaju se najviše za fotografiranje krajolika i arhitekture, no zbog iskrivljavanja slike, često se koriste za eksperimentiranje i humor.

sigma1 sigma2
Širokokutni objektivi mogu poslužiti kao neograničen izvor zabave. Na slici Grozni i Mimi ( Foto : Petar Sabol )

Normalni objektivi – žarišna duljina im je otprilike jednaka dijagonali filma odnosno senzora. Za 35mm film je to 50 mm, za 120 mm film je to 90 mm.  Kut gledanja im je oko 50-55 stupnjeva i prikazuju sliku veličine otprilike kao što je vidi ljudsko oko, s tom razlikom da ljudsko oko ima širi kut gledanja.

Tele-objektivi – žarišna duljina tih objektiva je od 70 mm naviše. Koriste se za snimanje udaljenih objekata.  Kut snimanja je uži od normalnog, a dubinska oštrina je sve manja porastom žarišne duljine. Konstrukcijski su takvi objektivi i veći i teži pa se često kod snimanja koriste monopodi ili stativi. Također, vrijedi pravilo, ako se želi snimati iz ruke bez zamućenja uslijed drhatanj ruke, brzina zatvarača mora biti barem obrnuto proporcionalna žarišnoj duljini (npr. na 200 mm brzina zatvarača mora biti barem 1/200 s ili kraća). Porastom žarišne duljine raste i minimalna udaljenost izoštravanja (npr. za objektiv 80-200 /2.8 je minimalna udaljenost otprilike metar i pol na 200 mm). Koriste se najčešće za snimanje životinja u divljini, sporta, a zbog malog deformiranja slike 70mm-135mm koriste se za portrete.

Zoom objektivi – objektivi promjenjive žarišne duljine. U počecima proizvodnje nisu bili popularni zbog slabe svjetlosne jačine (malih otvora blendi) i optičkih manjkavosti (nedostatak oštrine). Danas su ti nedostaci uklonjeni pa su postali praktični, jer nude za malu cijenu veliki raspon vidnih kutova u jednom objektivu, što smanjuje potrebu za mijenjanjem objektiva.

sigma-ultra-telephoto-zoom-lens

Ultimativni zoom objektiv : Sigma 200 – 500 f/2.8 – cijena je proporcionalna s veličinom – oko 30.000,00 $

Za razliku od zoom objektiva, postoje objektivi fiksne žarišne duljine tzv. prime objektivi. Kvaliteta slike takvih objektiva je najbolje što se može dobiti za tu žarišnu duljinu. Iako imaju fiksnu žarišnu duljinu, prednost im je u otvoru blende: kako zoom objektivi ne idu ispod otvora blende 2.8, a fiksni objektivi su često otvora 2, 1.8, 1.4 (a ponekad i više), za snimanje u slabim svjetlosnim uvjetima im nema premca. (Razlika između otvora blende 2,8 i 1,4 je 2 koraka, što će reći da pri istim svjetlosnim uvjetima sa otvorom 1.4 potrebno je četiri puta manje vremena osvjetljavanja nego sa 2,8). Također, na velikim otvorima blende dubinska oštrina je vrlo plitka, a bokeh magičan.

Posebne vrste objektiva :

Objektiv “riblje oko” (Fisheye) karakterizira ekstremno mala žarišna duljina ( ispod 12 mm) i ekstremno velik kut snimanja (čak i preko 180 stupnjeva, tj. da objektiv “vidi iza sebe”). Slika je u obliku kruga, a deformacije slike nestvarne. Koristi se za eksperimentiranje i neuobičajene efekte.

6mmview

Nikkor Fisheye 6mm / f2,8 – pokriva 220° i teži samo 5,2 kg 

Makro objektiv karakterizira jako mala minimalna udaljenost snimanja. Takvim objektivom moguće se sasvim približiti objektu snimanja što rezultira velikim povećanjima i zgodno je za istraživanje mikro svijeta. Primjer

“Tilt and shift” objektiv :  Tilt (nagib) i shift (pomak) označavaju dvije osnovne mogućnosti gibanja prednje leće tih objektiva. Tilt ili nagib je definiran kao kut koji zatvara ravnina prednje leće i ravnina senzora (filma). Time se kontrolira orijentacija fokusne ravnine, što za posljedicu ima samo dio slike oštrim. Shift ili pomak predstavlja pomak osi objektiva spram osi fotoaparata pri čemu prednji element objektiva i senzor ostaju u paralelnim ravninama. Tako se npr. pri fotografiranju visokih zgrada izbjegavaju rušeće linije tj. one ispadaju paralelne. Koriste si pri fotografiranju arhitekture, a mogu se koristiti kao trik objektivi za izradu prividnih minijatura.

20090520-tilt copy20090520-shift copy

Primjer rada Tilt & shift objektiva

Katadioptrijski ili zrcalni objektivi : takvi objektivi su izvedeni kao kombinacija zrcala i leća. Prednost te izvedbe je kompaktnost objektiva za svoju žarišnu duljinu. Na primjer, 500 mm zrcalni objektiv može se smjestiti u cijev dugačku samo 12 centimetara. Takvi objektivi imaju odlično ispravljenu aberaciju boje, a usto izoštravaju na vrlo bliske objekte. Bokeh takvih objektiva je karakterističan: ima tamnu unutrašnjost. Glavni nedostaci su ručno izoštravanje i samo jedan otvor blende, najčešće f5,8 ili f8.

mirror-tamron500-8a

Zrcalni objektiv s principom rada

c4h

Primjer portreta napravljenog zrcalnim objektivom. Karakterističan je bokeh sa tamnom sredinom, vidljiv na kružićima svjetla u pozadini.

Osim ovih uobičajenih vrsta objektiva postoje i kurioziteti.

Objektivi A do Ž – Dio 1.

Objektivi A do Ž – Dio 3.