Mladen Tudor

Mladen Tudor (1935) je fotograf koji je zazirao od pomodnosti i konceptualnosti. Zanima ga život kakav je, bez iskrivljavanja zbilje. Majstor je novinske, reportažne fotografije koja je i više od toga.

Hrvatski fotograf Mladen Tudor, radeći u Vjesniku i drugdje, stvorio je više od uobičajenog pristupa fotografiji u novinama. Nije ga zanimala trka za pomodnošću ili konceptualizam, već društvena zbilja sa svojom jednostavnošću, ali i mnogoznačnošću. Skoro svaka fotografija koju je snimio prelazi okvire novinskog zadatka, u isto vrijeme je dokumentaristički pristup stvarnosti, ali i umjetnički izraz sa jasnim stavom. Kad bi tražili neke specifičnosti u njegovom radu, pronašli bi ih u vrsnoj kompoziciji, glede likovnosti, odnosno u principu kontrasta, na sadržajnoj razini. Uvijek se osjeća umjetnikovo zanimanje za čovjeka i njegovu okolinu, stanovito suosjećanje sa snimanim osobama, pri čemu se izbjegava svaka moguća patetika, ali i kritičnost. Ponekad niz njegovih fotografija, ali i pojedinačni uradci, djeluju kao eseji, kao priče.

mladen-tudor_1
Dama u fotelji koja opušteno čita novine, sve do trenutka kad uoči fotografa. Tada mu upućuje strog pogled. Vrijednost ove fotografske zabilježbe, po našem se mišljenju, krije u kontrastu između gospođina izgleda (lijepo se odjenula) i slučajno otkrivene intime (dio rublja i bedra).
mladen-tudor_2mladen-tudor_3
Gastarbajteri u skučenim prostorima vagonskih kupea, „uhvaćeni" u sretnim trenucima, snimljeni pri postojećem svjetlu, a što svjedoči o maksimalnom realizmu prikazanoga.
mladen-tudor_5
Fotografska „komičnost" postignuta je fotografskim pristupom perspektivi. Pri tom mislimo ne specifičnost „fotografskog viđenja". Naime ovdje vratovi i glave dvije guske koje se nalaze u zbilji u drugom planu (pozadini) odjednom postaju krila seljaka u prednjem planu.

mladen-tudor_6

odabrao: Krešimir Mikić