Makro fotografija za entuzijaste plićeg džepa

Za savršenu makro fotografiju morate se malo pomučiti i prilikom nabavke opreme i pri samom fotografiranju. Nemojte misliti da ćete vašim novim kompaktom koji ima makro opciju biti zadovoljni, odnosno postići rezultate koje će te vrlo rado pokazivati prijateljima.

Za prave makro fotografije koje imaju lijepi bouque (fine prelaze boja i oblika u zamućenoj pozadini) najbolje je koristiti DSLR sa makro objektivom (kompaktni fotoaparati imaju mnogo veću dubinsku oštrinu, što ponekad rezultira plošnim fotografijama s ometajućom pozadinom).

Za početnike u makro fotografiji objektiv od 30mm je sasvim dovoljan, no morate imati na umu da ovim objektivom ne možete uslikati komarcu oko i pritom se diviti njegovoj lećastoj građi. Za to vam već treba najmanje 105 mm i udaljenost od svega 5 cm. Što opet iziskuje dodatne sposobnosti, puno mirnih živaca, volje i puno promašaja prije idealne fotke.

Sposobnosti fotografa i savjete ovog tipa ću ostaviti za neki drugi članak, ovdje ću vam predstaviti Nikkor 60mm f/2.8 macro objektiv. Prvo da napomenem da se ovdje ne radi o novom objektivu Nikkor serije, već o staroj gardi koja je službeno u upotrebi još iz davne 1989 godine, ali svakako on je okosnica i temelj daljnjjeg razvoja Nikkor objektiva. Prvi pravi nasljednik ovog modela je izašao tek prošle 2008 godine, a radi se o Nikkor 60mm f/2.8 AF-D modelu, koji je manje više jednak prethodniku samo puno skuplji. Krenuo bih sa tehničkim specifikacijama. Kako mu i naziv govori radi se o objektivu žarišne duljine 60mm što je sasvim dovoljno za pristojne makro fotografije. Ono čime se ovo staklo može pohvaliti su izrazito oštre slike na svim dijelovima fotografije. Raspon otvora zaslona, tj. blende ide od f/2.8 pa sve do f/32 za potonji raspon vam je ipak potrebna prstenasta bljeskalica jer u protivnom zaboravite na ovaj otvor jer jednostavno u normalnim slučajevima svijetla će biti premalo. Naveo bih omjere udaljenosti i otvora zaslona, na beskonačnoj udaljenosti pa do 3m koristite f/2.8, na 1m ide na f/3.2′, 0.3m f/3.5, 0.25m f/4 te 1:1 realna veličina f/5. Minimalna udaljenost od objekta iznosi 22cm (udaljenost objekta od senzora) što je na samoj granici ugrožavanja modelove privatnosti. Objektiv je rađen za Nikon i Fujifilm fotoaparate, a formati koje podržava su standardni DX, puni format FX i 35mm film. Objektiv posjeduje AF motor koji radi prilično točno i relativno brzo. Raspon mi ide od beskonačnog do žive veličine odnosno omjera 1:1. Malo je glasniji te ukoliko vam je potrebna tišina prilikom snimanja preporučam korištenje ručnog izoštravanja. Osim makro snimaka, zbog svoje oštrine i sa 60mm žarišne duljine može poslužiti kao odličan portretni objektiv. Promjer objektiva je 62mm što je korisna informacija za nabavku dodatnih filtera.

I sam sam početnik u makro fotografiji. Prije par godina sam posjedovao Olympus E1, makro 30 mm f/3.5 i 1,5X makro prsten. Ono što mi je u ono vrijeme nedostajalo je rasvjeta, mirnih živaca i vremena za baviti se makro fotografijom. Danas je priča malo drugačija. Stariji sam, mirniji, imam Nikkor 60 mm f/2.8 i pronađem vremena. Kako sam naveo u prethodnom odlomku ova leća može se pohvaliti izrazito oštrom slikom, a pošto se radi o 60 mm žarišne duljine svakako si mogu priuštiti pristojnu udaljenost od modela/objekta ne narušavajući pritom njegov privatni prostor. Neko nepisano pravilo govori da će 90% insekata i inih kukaca biti mirno i pozirati vam ako mu ne uđete u radius od 30 cm. Da biste na toj udaljenosti dobili detalj modela i pritom si ne zaklanjali svijetlo potreban vam je objektiv žarišne duljine najmanje 105 mm. No, kako sam i sam početnik i fotograf plićeg džepa, za potrebe ovog teksta koristim većinu svoje opreme, Nikon D80, Sigma bljeskalicu i Nikkor 60mm f/2.8. Kao mjesto radnje sam odabrao šumski krajolik, a fokusirao sam se na kukce i to u ranim jutarnjim satima dok su još koliko toliko mirni te u fazi između odlaska ili dolaska u mirovanje. Ovaj puta nisam koristio stativ jer pozicije na kojima se nalaze modeli svakako iziskuju stativ sa pomičnom glavom i tzv. letvom sa finim podešavanjem. U ovom slučaju mi klasični stativ sa kugla glavom neće služiti svrsi. Za stabiliziranje aparata upotrijebio sam drvo, kamen ili neki drugi bliži statički objekt. Postavke koje sam koristio su f/11 kako bi dobio što veću dubinsku oštrinu, a opet dovoljno svijetla. Koristio sam bljeskalicu, podesio je na Manualni i najjači bljesak. Bljeskalicu nisam usmjeravao direktno u model, već ravno naprijed pritom koristeći indirektni bljesak. Evo nekoliko rezultata.

Na gornjoj fotografiji se primjećuje nedostatak dubinske oštrine, odbljesak bljeskalice i ulazak u radijus kukca gdje je on već krenuo odlaziti sa mjesta događaja.

Puževi su zbog svoje sporijih reakcija idealni za fotografiranje, no, ukoliko mu uđete u prostor i on se povuče sljedeći izlazak za kadar može potrajati.

Buba koja polagano prelazi u obrambeni položaj. Savjet približite se bubi i ostanite mirovati neko vrijeme. Tako će ona shvatiti da joj niste prijetnja i nastaviti će dalje svojim tempom i naumima.

Ova buba je veličine svega 3-4mm. Marko fotografijom možete postići zanimljive rezultate. Problem ove fotografije je odsjaj bljeskalice i neizoštreni detalji što je rezultat autorove nemirne ruke i čudnog položaja u koji je morao ući da bi dobio ovaj kadar.

Mrvi su idealni za fotografiranje. Hrabri, mudri, neustrašivi i agresivni. Vrlo često će vas smatrati neprijateljem i krenuti u napad što može rezultirati savršenim kadrovima. Pokušajte odabrati one malo veće, ovaj je jedan od manjih, nažalost jedini kojeg sam uspio pronaći u tom dijelu šume.

Pauk u svojoj rupi. Pokušao sam krenuti u bliži kadar, no očito je odlučio da sam i s ovime već pretjerao. Ideja, pokušajte pauku staviti neki bubu u mrežu i čekati njegov napad.

Makro pejzaž. Idealna zamućenja pozadine ali ipak je nedostatak što je bljeskalica uništila većinu informacija na njoj.

Fotografije objektiva preuzete s www.kenrockwell.com.

Autor ostalih fotografija: Tomislav Buza

Evo malo humora za kraj. Ostao sam fasciniran Google prevodima engleskih recenzija, pa bih opet naveo neke. Kako govore, najbolje se rastati uz smiješak.

60mm macro leće zahtijevaju da se tako blizu (2 “ili 5cm) na svoj predmet na 1:1 da bi na putu vlastite rasvjeta! To je razlog zašto ne koristite pros 60mm makro leća, osim kopiranja slajda gdje svjetlo dolazi od iza subjekt.

Ako je vaša namjera je za ozbiljne makro, ja bih jako predložiti 105mm Micro-Nikkor umjesto da daje dovoljno prostora između kamere i subjekta. Moja omiljena je moj stari 105mm AF, ali ne i na novim 105 VR. Trebali biste dobiti danas 105mm macro ako je vaša stvar. Ako pokušate jeftini ići sa 60mm, youll ‘biti kupovina 105mm u budućnosti vjetrovi koji se čak više od troška koji počinju sa 105mm. Bug i critter fotografi koristiti micro 200mm objektiv dalje stajati daleko od sićušne predmete.

55mm i 60mm macro objektivi su veliki za opće fotografije, ali ne kao malen, spretan i efikasan kao jeftiniji i brži 50mm f/1.8 i 50mm f/1.4 leće koje stoje put manje. Oni su svi kao oštra.

Ako i dalje želite 60mm makro objektiv, ja bih se starijih starije AF-D verziju dok još mogu jer ima manje izobličenja, nudi više radne inčni udaljenost na 1:1 i više autofocuses dosljedno na D3 i D300 nego ovaj novi objektiv AF-S. Starije AF-D troškove $ 100-200 manje od toga, AF-S.

Jedina prednost vidim da ovaj najnoviji 60mm f/2.8 AF-S leće je da autofocuses’s najjeftinije na Nikon D40, D40x i D60 kamera. Za prave macro streljaštvo, ja obično pucati na ručnim fokusom anyway.

Dajte zadržite Nikon NC filter 62mm ili Hoya 62mm UV Filter HMC na njega za zaštitu.