Ljetovanje i fotografiranje

Ljetovanje, godišnji odmori, doba je koje svaki fotograf želi trajno zabilježiti, te koliko je to fotografski moguće, prikazati i drugima svoje uživanje, mjesta i osobe koje je upoznao. Kad se pak vrati kući, upravo će fotografija funkcionirati kao podsjetnik na te dane.

Ljetovanje, godišnji odmori, doba je koje svaki fotograf želi trajno zabilježiti, te koliko je to fotografski moguće, prikazati i drugima svoje uživanje, mjesta i osobe koje je upoznao. Kad se pak vrati kući, upravo će fotografija funkcionirati kao podsjetnik na te dane.

Vis

Prije polaska na put važno je osigurati dodatnu bateriju, memorijske kartice (filmove) i stativ (tronožac). Uz to treba imati i torbu u koju će se spremiti aparat, objektivi i pribor. Torba neće poslužiti samo kao „skladište“ i sredstvo transporta, već i kao sredstvo zaštite. Posebice na plaži, gdje je pijesak veliki neprijatelj, biti će od velike pomoći. Od neophodnog dodatnog pribora dobro je imati polarizacijski filtar, zbog odstranjivanja neželjenih odraza i reprodukcije intenzivnijih (zasićenijih) boja, a dobro je uzeti i dodatnu bljeskalicu koja će uvijek dobro doći u situacijama nedostatnog svijetla, koliko god je kao izvor svjetla vrlo opasna, ako se ne rabi na pravilan način.

Kod snimanja osoba na ljetovanju, uvijek je dobro da se snime neočekivane, nepripremljene situacije. Time će se postići autentičnost, istinitost.

Kad govorimo o originalnosti, nečem novom, tu svakako treba spomenuti neki zanimljivi kut snimanja. Time će se poznate stvari i osobe prikazati na nov način. To je neko novo gledanje. Pri tome je međutim nužna fotografska samodisciplina i kritičnost. Ne smije se pretjerivati, jer se može dogoditi da to postane formalna igrarija koja teži neobičnom viđenju.

I na godišnjem odmoru treba uvijek, kad je to moguće, imati uz sebe fotografski aparat, kako bi uvijek mogli reagirati u prvo vrijeme. Važno je da ste u stanju reagirati u odlučujućem trenutku, da ste sposobni predvidjeti što će se i kada dogoditi.

Opasnost od dominacije „turističkih“ fotografija vrlo je velika. Imajte uvijek na umu da su neki krajolik ili arhitekturu snimili i drugi na isti način kao i vi. Stoga neka to bude, kad god je moguće, vaše viđenje, obzirom na kut snimanja, na doba dana kad fotografirate. Izbjegavajte, primjerice podnevno svjetlo i radije fotografirajte u zoru, sumrak ili noću. Motivi će tada izgledati zanimljivije.

Eksperimentirajte sa svjetlom. Istražite kako isti motiv izgleda drugačije pod drugim kutom osvjetljavanja, rabite kombinacije prirodnog svjetla i svijetla bljeskalice, naročito kad je riječ o dosvjetljavanju.

Zanimljivi su i zalasci sunca. Ponekad djeluju kičasto, obzirom na bogatstvo boja i tople tonove, no uvijek su efektni i teško im je u nedostatku samokritičnosti odoljeti. Valja međutim znati da su kratkotrajni i da u reakcijama treba biti dovoljno brz. Treba paziti na postavke glede reprodukcije boje. Iz automatske funkcije prijeđite na postavke za snimanje pri suncu. Na taj način boje će biti zadovoljavajuće tople.

Neka od uobičajenih „pravila“ moraju se poštivati i u ovom slučaju. Važna je pozornost u odabiru kompozicije, izuzetno je bitno da linija horizonta ne bude nagnuta, kako ne bi izgledalo da će se more izliti van slike, a svemu drugom pristupamo kao kad fotografiramo bilo koji drugi fotografski motiv.

Fotografije s ljetovanja ne moraju biti banalne, „obiteljski spomenar“. I takve fotografije mogu otkriti vaše autorske sposobnosti, želju da nadilazite ono što se samo po sebi lijepo (primjerice krajobraz). Sve će biti sačuvano, onako kako izgleda, kakvo je bilo, samo što će vaše viđenje tih motiva biti originalnije, specifično, poput otiska prsta. Uspomena s ljetovanja, ali i nešto više od toga.

Svima koji će fotografirati na godišnjem odmoru, želim puno uspješnih fotografija koje neće zanimati samo vas, kao autora, već i druge, koji na tim mjestima nisu bili.

Krešimir Mikić

Split
Mljet - Malo jezero