Svijet makrofotografije

Zašto su ljudi oduševljeni makrofotografijama? Stoga što je takav svijet drugačiji od načina kako ga vidimo u svakodnevnom životu i već samo ta činjenica mnogima je dostatna da fotografije snimljene tom tehnikom proglase izuzetnim djelima.

Makrofotografija je situacija kada kod fotografiranja postižemo omjer reprodukcije od 1:1 ili veći. Za tu svrhu postoji dodatni pribor uz klasične objektive ili specijalni objektiv samo za takve namjene. Ako češće snimamo makrofotografiju, pametna je investicija, nabaviti specijalni makroobjektiv. Naime, u normalnim okolnostima standardni ili srednji objektiv omogućava reprodukciju motiva u omjeru od ca. 1:7 do 1:10. Za veće omjere rabimo makro objektiv ili sustav predleća, odnosno izvlaku za objektiv ili takozvane međuprstenove. Fotografija, u onim slučajevima kod kojih je objekt snimanja znatno povećan, spada pak u područje mikrofotografije.

Kada se za makrofotografiju koriste predleće valja imati na umu da je optička kakvoća ipak nešto niža nego kada bi tu istu fotografiju, snimili makro objektivom.

Većina zum objektiva nudi u položaju najužeg kuta funkciju „makro“, pri čemu se mijenja odnos  unutarnjih optičkih elemenata (leće) i tako omogućava snimanje iz malih udaljenosti. Tipičan omjer u takvim situacijama je 1:4 . Kakvoća slike je skoro dostatna. No, u posljednje vrijeme za maloformatne aparate proizvode se makro-zum objektivi, često raspona 70-170 mm s udaljenošću snimanja od 150 cm, a što rezultira i većom kakvoćom fotografije.

Na prvi pogled makrofotografija ne pruža velike kreativne mogućnosti. Smatra se da traži veće tehničko umijeće, a manje estetsko. Smatramo da je to samo djelomice točno. Razlog zbog kojega treba makrofotografiju smatrati ravnopravnim područjem unutar fotografske umjetnosti po našem je mišljenju, što u prvom redu, naravno ako nije riječ o fotografiranju po zadatku (takozvana tehnička fotografija), taj što se fotograf mora maksimalno koncentrirati na ono što snima, odnosno donijeti odluku što je vrijedno fotografiranja tom specifičnom tehnikom.

Znajući dakle, kako u konačnici izgleda makrofotografija (oštar prednji plan, neoštra pozadina, ili oštri samo neki dijelovi u slici, neke boje i sl.), možda ćemo se ipak odlučiti za neki drugačiji pristup.

Neki primjeri primjene makrofotografije:

Krešimir Mikić