Koprivnica – izložba fotografija: GROBLJE PRI SVETOM DUHU

Fotografska priča

GROBLJE PRI SVETOM DUHU
Koprivnica

Nadgrobni spomenici, kako stare, sve više tonu u zemlju i nestaju baš kao i uspomene na mrtve, koje za našeg života polako odlaze u zaborav.
Orhan Pamuk

Između fotografija i gradskih groblja postoji čitav niz slojevitih veza, no ona najvažnija pitanje je sjećanja. I fotografija i nadgrobni spomenik prostori su memorije, spomenici sjećanja i način fizičkog pamćenja. Kameni spomenici prošlosti i fotografski zapisi svojevrsni su muzeji trenutaka zapisanih u prošlosti, čuvaju sjećanja na trenutke koji su zauvijek prošli i osobe kojih više nema. Ima nekog romantičarskog naboja u nadgrobnim spomenicima, baš kao i starim fotografijama koje umjesto nas pamte uspomene. Pitanje zaborava nije nešto što želimo, zaborav se događa slučajem, a fotografski zapisi i kameni spomenici način su na koji trenutke pretvaramo u uspomene. Možda je to jedan od razloga što fotografi osjećaju snažnu povezanost i vrlo često odabiru groblje kao motiv svojih fotografija.

Sedam fotografa koji žive i djeluju u Koprivnici, prema gradskom groblju Pri Svetom Duhu pristupaju različitim poetikama, no nostalgija i sjećanje svima su nit koja ih povezuje. Prisutnost emotivnog naboja nije tek stvar romantizma, već stvarnosti zato što svi na ovom, i grobljima širom svijeta imamo dragu osobu koja je tek sjećanje uklesano u kameni i zabilježeno na fotografiji. U tom kontekstu, odabir sedam suvremenih fotografa i njihovih recentnih radova dodatno pojačava emotivne naboje, sjećanja čine življima, a emocionalne veze žive. Recentne fotografije svježi su podsjetnik da u gradu živih, u tišini traje grad mrtvih, spomenik i muzej naših sjećanja.

Tina Antolić, Ivan Brkić, Matija Gudlin, Mario Kos, Bojan Koštić, Mario Periša i Boris Vargović fotografijama s motivima gradskog groblja Pri Svetom Duhu, u kontekstu vlastitih emocionalnih veza zabilježili su fotografske trenutke i pretvorili ih u uspomene. Postoji neki romantičarski i svečani naboj u ispričanim fotografskim pričama. S vremenom se taj naboj mijenja, a fotografije mijenjaju značenje, zato što je sjećanje krhko i promjenjivo iako ga se trudimo zadržati. Petrificirati. Kameni spomenici posljedica su emotivnih naboja. Fotografije koje pričaju priču o gradskom groblju Pri Svetom Duhu isto tako. Slojevitost i osobnost emocija svaku ispričanu fotografsku priču čine krajnje osobnom. Ispričana fotografska priča o gradskom groblju priča je trenutka, a izložba fotografija tek smjerokaz u različite fotografske poetike. |22.5.2018.|

Draženka Jalšić Ernečić

Više…