Koloristički egzodus ili kako se pripremiti za jesensku eksploziju boja

Vikend je tu. Jesen je tu. Ljeto je iza nas. Magle, hladno vrijeme, kiše, tmurno nebo, sve su to ljepote koje nas čekaju i ove jeseni.

Vikend je tu. Jesen je tu. Ljeto je iza nas. Magle, hladno vrijeme, kiše, tmurno nebo, sve su to ljepote koje nas čekaju i ove jeseni. Loš televizijski program, osim trojke hatevea, doslovno nas tjera van na zrak i hvala im na tome.

Naime, eksplozija boja koja nas čeka narednih mjesec dana doista je nešto što svake jeseni treba zabilježiti. Nazovimo to jednogodišnje čišćenje senzora, i našeg u glavi i onog u tijelu fotoaparata, kolorističkim preopterećenjem. Znamo onu staru, ali još uvijek aktualnu automehaničarsku – ako vam auto kašljuca, nabijte gas do daske da smeće prođe kroz sustav”. Tako je i s fotićima, ali i našim mozgovima – trebamo ih jednom godišnje ‘storirati’ do kraja i pripremiti ih za minimalističku zimu i snijeg.

Ništa novog i revolucionarnog nećete naučiti u ovom postu, vjerojatno sve već znate, ali ponavljanje je, kako vele onu kojima treba duže vremena za shvatiti, majka mudrosti.

želimo skrenuti pažnju da je jesen jedno od fotografski najljepših godišnjih doba i kao takvu je trebamo slaviti. Bilo to kestenima, kuhanim vinom i nakrivljenim fotografijama ili višesatnim čučanjem u magli vaša je stvar, ali svakako – odite, kliknite.

Evo nekoliko savjeta o fotografiranju jeseni.

Što se jeseni tiče, fotošop je vaš prijatelj, pod pojmom fotošop mislim da uvriježeni naziv za neki od grafički alata za digitalnu obradu slika. Dakle, tko vam god rekao da niste fotograf ako koristite digitalnu obradu fotografije, nasmijte se, po mogućnost cinično, potapšajte ga po ramenu i odgovorite – Sve ok, kužim te. Ali pritom imajte na umu da ipak ne pretjerate i da doista rečenica kako niste fotograf ne bude istina.

Vrlo često ćete biti razočarani fotografijom što vidite na ekranu i onom koja vam je ispred fotića odnosno one za koju mislite da ste fotografirali. Istina nije daleko, ono što će prikazati vaš fotoaparat, ponajviše ako se radi o, uvjetno govoreći “jeftinije” modelu, doista bude samo dijelić onoga što se prikazalo pred vama te onoga što ste si vi tog trenutka zamislili u svojoj glavi.

1. Koristite polarizator

Da bi si malo približili snimljenu fotografiju onoj u vašoj glavi preporučam da na objektiv našarafite filter i to – cirkularni polarizator, ima drugih vrsta polarizatora, ali ovaj preporučam upravo zbog pojma cirkularni. Ono što će vam taj filter učiniti s fotografije je doista fantastično. Ne pretjerujem. Osim što će nebo biti plavo, filter će eliminirati tu nekakvu izmaglicu, sivi sloj te će time dodatno dignuti boje na fotografiji.

2. Zlatni sat

Ne mislim da stavite zlatni sat na ruku. Bez obzira što je Sunce slabije nego ljeti ili što temperature nisu velike preporučamo i dalje držanje onog nepisanog pravila snimanja za vrijeme Zlatnog sata, dakle izlasci i zalasci Sunca, te neposredno iza te ispred toga dobitna su kombinacija.

3. Oblačno vrijeme

“Joj, ne ide mi se nikud, kiša bude padala.” Nakon te rečenice slobodno stavite vašu fotografsku opremu na prodaju. Milan Sijerković vaš je najbolji prijatelj. Naime, oblačno vrijeme, gdje je nebo prikriveno oblacima je savršeno za fotografiranje jeseni. Oblaci djeluju kao prirodni ogromni difuzor izvora svijetla – Sunca. Što tmurnije to veselije :) Fotografije će vam biti dodatno obogaćene bojama, toplinom. Iznenaditi ćete se.

4. Kontrastne situacije

Da bi naglasili boju na svojoj jesenskoj fotografiji bitno je tražiti kontraste situacije, crveni list na zelenoj travi, recimo. Dakle, kako su vaše fotografije već same po sebi bogate bojama, što zbog jeseni, što zbog polarizatora dosta je bitno da ne postanu monotone, stoga situacije tipa jutarnji puteljak uz šumicu u laganoj maglici je uvijek dobitna situacije. Voda, refleksije, kadrovi usmjereni prema nebu sve su to provjereni recepti za dobivanje kontrastnih situacija u kadru.

5. Izbjegavajte Sunce

Ovo nije savjet samo za jesenske dane, već općenito. Sunce možete zamisliti kao veliki izvor direktnog svijetla koje eliminira onu mekoću i punoću boje. Kad između Sunca i nas stavimo veliki difuzor, recimo oblake onda fotografija dobiva jedan sasvim drugi dojam. Naravno, to ne znači da ne smijemo fotografirati po Suncu, ali ako to i radimo, neka ono bude svakako iza nas, ali imajmo onda na umu da u cijelu priču moramo ukomponirati i sjene – što ponekad može biti dodatni začin našoj fotki.

6. Balans bijele

Pravila su tu da se krše – tako nekako ide poslovica. Stoga, pokušajte se malo igrati temperaturom boja, tko veli da fotografija treba odražavati realnu situaciju boje kad snimamo jesenski pejzaž? Naprotiv. Dočarajte gledatelju onu sliku u glavi. Jedan od trikova ja da bez obzira ne vremenske uvjete, balans bijele stavite na Oblačno (Cloudy) tako će boje na vašim fotografijama biti izraženije.

7. Lagano podeksponirajte fotografije

Ako ste se usudili uči u svijet ručnih postavki, svakako pokušajte i ovaj trik – podeksponiranje fotografija. Neka budu za koju blendu, ali ne više, tamnije. Naime, boje će biti jače, a kasnije uz mrvicu obrade u fotošopu možete dignuti svjetlinu fotografije, ali uz zadržavanje intenziteta boja.

8. Snimajte u RAW-u

Namjerno sam ostavio najbitniji savjet za kraj. Ako vaš fotoaparat ima mogućnost spremanja u RAW formatu onda to i radite. Količina informacija u ovom obliku daleko je veća od one u JPG obliku. Daljnja obrada tih fotografija je također nemjerljivo bolja.