Kako pretvoriti filmski negativ u RAW?

_DSC5480Nedavno sam ispucao svoj prvi crno-bijeli film. Nakon razvijanja filma i početnog oduševljenja, nametnulo se pitanje: “A što sad? Kako prezentirati radove online populaciji? Da li ih ikako mogu dobiti u RAW formatu? “

 

Dakle, film je ispucan, uredno razvijen, lijepo narezan na trakice. I što sad ? Kako ga prezentirati drugima ? Logično bi bilo dati ga skenirati, ili u vlastitom aranžmanu , ili u nekom foto studiju. Međutim, kad bih išao sam to radit, ako me sjećanje služi (zadnji puta kad sam skenirao film bio je negdje 2002.)  borba s prašinom je zamorna, a ako želiš veliku kvalitetu skeniranje traje jako dugo. Ako nemaš scanner za negative, već koristiš klasični scanner sa prozirnim adapterom za negative, muke su još veće. Elegantnije rješenje je sve to prepustiti nekom foto-studiju za kojih 15 – 35 kn i gotovo. Međutim, digitalni zapis u tom slučaju je ili JPG ili TIFF. A ja hoću RAW. Srećom, u pomoć mi je uskočio Mimi, te iz arsenala svoje opreme izvukao Flash film scanner 35, adapter koji se prije, u analogna vremena, koristio za dupliciranje negativa. Jasno je da od sada Mimija zovem Q :)

_DSC5488

Olympus Flash film scanner 35mm s okvirom za 35 mm negative, dijapozitive i filterom za negative u boji

_DSC5498

Rad s adapterom je krajnje jednostavan. U okvir se uloži trakica negativa (ili dijapozitivi), okvir se ugura u adapter koji je pričvršćen preko navoja za filter na objektiv i negativi se snime pomoću digitalnog fotoaparata, naravno, koji je postavljen u RAW format snimanja.

prije-kropa

Snimanje negativa

Pri snimanju sam koristio objektiv 50 mm f/1.4 na tijelu Nikon D300 ( faktor izreza 1.5 daje ekvivalentnih 75 mm) i dobio izrez kao što je na gornjoj slici. S 12,3 megapiksela, dobio sam nakon rezanja 6 megapiksela, što je za moje potrebe zadovoljavajuća kvaliteta. Za veću rezoluciju valjalo bi uzeti objektiv s više mm žarišne duljine. Eksperimentiranjem sa zoom objektivom ustanovio sam da se na 70 mm  (ekvivalentnih 105mm) ispuni cijeli kadar sličicom. Pri snimanju, blenda je bila n f/8, kako bi se dobila maksimalna oštrina slike. ISO je bio postavljen na 200, da se izbjegne šum, a kao pozadinsko svijetlo sam koristio danje svijetlo jednostavno uperivši aparaturu u nebo. S mjerenjem  svjetla nisam se previše zamarao, jer sam gledajući prve snimke ustanovio da automatika na mjerenju centra kadra radi dobar posao, a naknadne korekcije je moguće bez problema napraviti kasnije na računalu, zahvaljujući RAW formatu. Mjerenje svjetlosti preko cijelog kadra sam odmah odbacio, jer bi se tamni rubovi okvira također uzeli u obzir i mjerenje tada ne bi bilo valjano. U roku od 15 minuta imao sam snimljenih svih 38 uspjelih snimki sa negativa, u visokoj kvaliteti u RAW formatu. U to vrijeme je uračunato i isprobavanje, tako da snimanje jednog filma ide i brže.

Naknadna obrada

Nakon snimanja, materijal sam prebacio na računalo i obrađivao pomoću Adobe Lightroom. Bez daljnjega mogući su i drugi programi za obradu, ali ja iz komocije koristim Lightroom.
Prvi korak mi je bio prebaciti iz Color moda u Grayscale. Nakon toga sam korigirao balans bijele kliknuvši na dio negativa za koji znam da nije bio osvijetljen, točnije onaj dio uz perforaciju filma na kojem stoji redni broj snimke (vidi strelicu gore). Tek nakon toga sam izrezao višak snimke.

prije-invert

Snimljeni negativ nakon izrezivanja

Slijedeći korak je inverzija tonova, to jest pretvaranje negativa u pozitiv. Kako Lightroom za razliku od Photoshopa nema ugrađenu naredbu Invert, nakon traženja, konzultacije s Help-om i Google-om našao sam automatizirane akcije koje to rade automatski. (Colour negative preset).

prije-blacks

Pozitiv nakon konverzije pomoću akcija

U prvi mah, nakon konverzije ostao sam zatečen, zašto je dobivena slika tako tamna. Međutim sjetih se da je sada sve inverzno pa da sukladno tome treba i klizač Blacks obrnuto podesiti, odnosno sa 0-5 na 95 -100.

prije-kontrasta

Pozitiv nakon postavljanja klizača Blacks na 100

Dobiveni rezultat je mnogo bolji. Ostalo je još samo poigrati se sa kontrastom (Contrast), i eventulano korigirati svjetlost (Brightness) ili ekspoziciju (Exposure).
alati

Naknadna obrada svodi se na 5 jednostavnih koraka:
1. prebacivanje u Grayscale, 2. podešavanje balansa bijele, 3. invertiranje negativa, 4. invertiranje klizača Blacks,
5. korekcija kontrasta, svjetlosti i ekspozicije

_DSC5397

Konačni  rezultat * + **

* na fotki je prikazan Buzz.
( Da, svjesni smo da u redakciji trebamo atraktivnije modele. U najmanju ruku modele oku ugodne. :) )

** Ovom prilikom pozivam Vas da podržite Buzzov najdraži band. :)