Kako kreirati zoom blur efekt

Slijedeći efekt je moguće napraviti s bilo kojim kadrom, jedino što nam je bitno da u centru fotografije imam objekt pažnje.

Slijedeći efekt je moguće napraviti s bilo kojim kadrom, jedino što nam je bitno da u centru fotografije imam objekt pažnje.

Kao što i vidimo na priloženim fotografija za primjenu zoom blur efekta sam se odlučio u različitim situacijama. Bitna je igra i bitno je da se na kraju krajeva zabavimo te da smo zadovoljni fotografijama. Napominjem, fotografije nisu manipulirane u Photoshopu, osim osnovne korekcije boje, sve je izvedeno uživo tokom snimanja, konkretno efekt je aplicirani upravo za vrijeme kada je senzor bio izložen svijetlu.

Što je zoom blur efekt? Najkraće rečeno to je promjena žarišne duljine objektiva za vrijeme ekspozicije fotografije – odnosno zumiranja. Za ovaj efekt potrebno je imati fotoaparat koji ima mogućnost ručnog zumiranja i na kojem možemo ručno odabrati željenu ekspoziciju.

Pažnju oka usmjerujemo u centar kadra/fotografije

Pri izradi fotografije sa zoom blur efektom potrebno je obratiti pažnju na slijedeće bitne stavke:

  1. Fotoaparat mora biti što mirniji – najbolje je koristiti stativ
  2. Objekt pažnje smjestimo u centar kadra kako bi ostao oštar
  3. Pripazimo da nam fotografija ne bude predugo eksponirana zbog korištenja duljih ekspozicija
S vremenom ćete dobiti taj osjećaj mirne ruke tako da vam stalak možda ni neće biti potreban, ali za početak, ali i kasnije toplo preporučamo korištenje stativa iz razloga jer tokom ekspozicije mijenjamo žarišnu duljinu objektiva – zumiramo te time otvaramo prostora za potresanje fotoaparata. Samo potresanje nam ne smeta toliko na rubnim dijelovima koji su već u nekom radijalnom motion bluru već nam je bitno da je sredina što oštrija.
Objekt, odnosno subjekt pažnje smještamo u sami centar fotografije jer tako na njega ne utječe zumiranje, odnosno utječe minimalno. Efekt zoom blura je najizraženiji na rubnim dijelovima fotografije, kao što vidite na priloženim fotografijama.
Nisam koristio stativ, stoga je centar fotografije malo neoštar.

Pravilno eksponiranje je namjerno spomenuto jer u ovom slučaju ne koristimo automatske postavke već koristimo ili prioritet zatvarača ili potpuno ručne kontrole. Naime za zoom blur efekt nam je potrebna maksimalno duga ekspozicija koju možemo dobiti u željenim uvjetima. Primjerice ako je sunčan da, i ako imamo puno svijetla, ekspozicija će biti izuzetno mala, odnosno kratka. Ono čime je možemo produljiti jest postavljanje ISO vrijednosti na minimalno, ISO 100 te zatvaranja blende maksimalno, F20 ili F3, koliko god naša aparat dopušta. Zatvaranjem blende, smanjujemo količinu/snop svijetla na senzor te time produžujemo vrijeme ekspozicije.

Ovaj efekt je najbolje raditi pri oblačnom vremenu ili korisiti neki od filtera koji zatamnjuju odnosno ND filtera.

Zoom blur efekt može proizvesti zanimljive fotografije i na noćnoj fotografiji, s time da moramo imati na umu i predvidjeti put svijetla.

Uglavnom ne postoji neki pravilan ili krivi način dobivanja zoom blur efekta, sve je stvar isprobavanja svakog kadra posebno. Negdje bolje sjedne tzv zoom in, promjena sa 18 na 135mm, negdje zoom out, 135 na 18mm. Negdje možemo zaustavljati zumiranje na dijelić sekunde pa opet nastaviti tijekom ekspozicije, uglavnom sve ovisi o vašoj kreativnosti u tom trenutku.

Zumiranje van, odnosno sa 135mm na 18mm. Vrijeme ekspozivije 30 sekundi, f/5.5, ISO 100
Koraci prilikom zumiranja s 18mm na 135mm. Ekspozicija 30 sekundi, f/5, ISO 100
Ponavljanje zumiranja. Eskpozicija 30 sekundi, f/5.6, ISO 100
Nasumično zumiranje uz različite korake. Ekspozicija 30 sekundi, f/5.6, ISO 100