Julia Margaret Cameron

 

Fotografija svoje začetke ima u amaterizmu jer skoro nitko tada nije razmišljao o fotografiji kao umjetnosti. Stoga treba biti svjestan te činjenice, znati da i fotografija ima svoju povijest, a ne misliti da sve počinje od nas i od danas.
Julia Margaret Cameron (1815-1879) bila je jedna od tih amatera, žena koja se fotografijom bavila svega deset godina, a ostavila je izuzetno vrijedne portrete poznatih i nepoznatih osoba, te aranžirane fotografije, takozvane povijesno-literarne scene. S pravom se možemo pitati što je amaterizam, a što profesionalizam u fotografiji, gledajući ove uratke s druge polovice 19. stoljeća. Nešto je međutim stalno, nekad i sada – oko koje vidi, zapaža, a samo se stilovi mijenjaju.

Engleska fotografkinja koja se fotografijom počela baviti u 48. godini života. Bilo je to vrijeme snimanja na fotografske (mokre) ploče, a Julia je oduševljeno fotografirala svoje znance, ali i brojne poznate osobe.
I danas su na cijeni njezini portreti koji možda djeluju staromodno, zastarjelo, no to je činjenica kojoj fotografija nikako ne može pobjeći (kao ni film), a koja ne opterećuje primjerice likovnu umjetnost ili književnost. Već od same činjenice kako su se ljudi nekad odijevali neku ćemo fotografiju proglasiti “starom”. Kad se tome doda stupanj tehničkog razvoja, od fotografskih aparata, objektiva, osjetljivosti materijala na koji se snimalo, do s time povezanom ekspozicijom i laboratorijskom obradom, kriteriji prosudbe o pojedinoj fotografiji nužno moraju biti drugačiji i svatko tko danas govori o tim snimkama nužno mora uspostaviti vremenski otklon.

Njezini portreti, a i takozvane fotografske ilustracije (povijesna događanja, legende, ilustracije situacija iz literarnih djela), aranžirane fotografije, prava su umjetnička djela, onda, a i danas. Ponekad nam se čini da su to slike (likovna umjetnost), a ne fotografije. Tko je na koga utjecao likovno na fotografsko ili obrnuto, zaista pritom nije bitno. Mi ovdje govorimo o umjetnosti, zar ne?

cameron_02

cameron_03

Portret pri dnevnom svjetlu. Položaj lica obzirom na smjer svjetla odlično je odabran. Mekoća je rezultat tadašnjeg nesavršenog objektiva, koji doprinosi i stanovitoj blagoj neoštrini. Fotografija ima jasno izražena slikarska obilježja.

cameron_04

cameron_05

cameron_06

Fotografija iz serije ilustracija. Ponovo mekoća i vršna svjetla. Dobar raspored likova. Manja zamjerka odnosi se samo na položaj ruke koja djeluje nekako čudno, prenapadno. Zar ovo nije, današnjim rječnikom rečeno vrsna kazališna fotografija?

cameron_07

cameron_09

cameron_08

odabrao: Krešimir Mikić