Izložba fotografija: Zagreb – Neda Rački: Enigma varijacije

U Galeriji Fotokluba Zagreb, Ilica 29/III, u utorak 24. rujna s početkom u 19 sati otvara se  izložba fotografija Nede Rački, pod nazivom “Enigma varijacije”. Izložba je  priređena u znaku njenog dobivanja  međunarodnog  umjetničkog zvanja Odličnik FIAP-a Bronca-EFIAP/b (Excellence Fédération Internationale de l’Art Photographique, bronze), kojeg joj je u lipnju ove godine dodijelila Međunarodna federacija fotografske umjetnosti (FIAP) za njene uspjehe u izlagačkoj djelatnosti  na međunarodnim izložbama pod pokroviteljstvom FIAP-a, kao značajnom doprinosu razvoju i afirmaciji fotografske umjetnosti u nacionalnim okvirima i na međunarodnom planu.

Neda Rački spada u red najproduktivnijih i najuspješnijih članica Fotokluba Zagreb, a s ponosom nosi prošlogodišnji naslov i najnagrađivanije članice kluba na žiriranim izložbama u Hrvatskoj i svijetu, a posebno na međunarodnim izložbama pod pokroviteljstvom Međunarodne federacije fotografskih umjetnosti. Dobitnica je brojnih nagrada i priznanja: Grand Prix, zlatne, srebrne, brončane medalje i pohvale – ukupno 57 nagrada za 24 fotografije i 1 kolekciju. Sa ponosom ističe svoje najdraže i najtrofejnije fotografije: “Ples na stepenicama”,  “Mali svjetovi” i “Stil”.  Fotografija «Ples na stepenicama» osvojila je ukupno 17 nagrada među kojima je i Grand Prix Salona u Španjolskoj (GIPUZKOA Trophy for the best work of the Salon 2011.), a  fotografija «Mali svijetovi» osvojia je 10 nagrada među kojima je i brončana medalja na FIAP 5th CLUBS WORLD CUP u Parizu 2010.

Riječ je o autorici visoke likovne kulture i umjetničke invencije, perfekcionistici koja voli likovnu čistoću i sklad fotografije te posjeduje profinjen osjećaj za selekciju i raspored elemenata unutar kadra. Iako je njezin tematski opus širok, njezina je stvaralačka virtuoznost dobila punu zvučnost u urbanoj odnosno uličnoj fotografiji koju prezentira na ovoj izložbi.

Kod stvaranja i komponiranja, bilo pojedinačne fotografije bilo cjelokupne izložbe, Neda često inspiraciju traži u djelima majstora fotografije, slikarstvu, glazbi, filmovima ili književnosti. Za  pripremu i koncepciju najnovije izložbe inspiraciju je potražila u  glazbenom djelu Enigma varijacije engleskog kompozitora Edwarda Elgara (1857–1934). Enigma varijacije djelo je za orkestar sastavljeno od 14 varijacija na jednu posebnu (skrivenu) temu. Svaka je varijacija zapravo portret jedne osobe, pa tako kompozitor uz svaku varijaciju navodi nadimak ili inicijale osobe koju glazbeno opisuje. Ako svaka varijacija pripada konkretnoj i poznatoj osobi, postavlja se pitanje – u čemu je zapravo enigma? Možda je to skrivena tema, možda neki simbol, književni motiv ili je sve to autorova igra? Do danas to još nije nitko odgonetnuo.

Zagonetka bi tražila i odgonetku, a odgonetku bismo mogli naći u davnim Konfucijevim razmišljanjima o glazbi u kojem glazba preuzima ritam života, ulazi nam u krvotok i upravlja nam svojim ritmom. Ruski filozof i mistik Uspenski drži da likovna umjetnost samo slijedi umjetnost prirode koja nas okružuje, jer sve što čovjek likovno stvori postoji u raznim inačicama u prirodi. Možda upravo tako radi i naša Neda Rački, služeći se varijacijama na istu temu, što bi u glazbi moglo značiti preudešavanje ili aranžiranje jedne te iste melodije u nekoliko ponavljanja. Recimo kao što je Maurice Ravel učinio sa orkestralnim Bolerom, jednostavno skladbom koja se u raznim varijacijama ponavlja punih petnaest minuta.

Dakle, naslov izložbe je jasan, njen sadržaj je vezan za Grad, konkretno za uličnu fotografiju. Neda Rački se utiče uličnoj fotografiji kako bi nam predstavila svoj doživljaj grada, grada oslobođenog poznatih veduta, grada koga treba prepoznati u njegovu pokretu ili u njegovu mirovanju; kojega treba vidjeti očima stanovnika grada, jer Neda upravo na tome inzistira budući da grad promatra kao stanovnica grada kako sama objašnjava svoje fotografije i svoju enigmu grada. Koliko njene fotografije djeluju i kao zagonetka, ali i kao odgonetka, jer nam sama pomaže u prepoznavanja upravo njenog grada. Zato i tako tumači svoju umjetnost u kojoj je predmet te umjetnosti upravo Grad. Grad bilo koji i bilo gdje, jer su gradovi za nju u svojoj biti jednaki. Evo što o tome kaže autorica: “Riječ je o izložbi u kojoj je glavni lik Grad – namjerno pisano velikim slovom jer je grad za mene živo biće, osoba koja ima svoj identitet, život, svoju povijest i budućnost, baš kao i ljudi. Svaki je grad dostojan poštovanja jer predstavlja najsloženiju čovjekovu tvorevinu, najsloženiju kompoziciju oblika i volumena u prostoru. Zgrade, dvorišta, ulice, trgovi, avenije i parkovi – njegova su vanjština, a građani, stanovnici, posjetitelji, prolaznici, lutalice – njegova su duša. Za mene nema velikih i malih gradova, lijepih, znamenitih ili beznačajnih. Dok boravim u nekom gradu, nisam turist, već njegov stanovnik, dio sam grada i volim ga svim srcem, baš kao što volim svoj Zagreb. Na mojim se fotografijama ne vide poznate vizure gradova koje sam posjetila i snimila, to su zaustavljeni  trenuci života grada koji u sekundi okidanja postaju iluzija jer ih više u stvarnosti nema i postaju samo moje sjećanje. Trenuci su to gradske intime koje mi grad poklanja i čini se da su baš meni i mojem fotoaparatu namijenjeni. Upravo su ti trenuci u kojima nesvjesno tražim Zagreb postali okviri u kojima se redaju kadrovi koji nisu definirani određenim gradom i određenim vremenom. Svaka od fotografija mogla je biti snimljena u bilo kojem gradu”.

U čemu je onda enigma Nedine izložbe? Možda u naslovu, jer su i analitičari Elgarovog djela u naslovu tražili enigmu, ili je to samo autoričina igra, kao što neki smatraju za Elgarove varijacije. I Neda je postupila na sličan način kao Elgar. Fotografije koje je snimila u različitim gradovima Europe i Amerike označila je početnim slovom imena grada i godinom nastanka, a na gledatelju je da otkrije o kojem je gradu riječ, da možda riješi zagonetku! 

Na kraju valja reći, Neda Rački je ovom izložbom  predstavila zanimljiv, kreativan, samo svoj način izražavanja, inspiriran glazbenim djelom, sa željom da ispriča priču o Gradu i čovjeku, nesvakidašnjim senzibilitetom, simpatijama i glazbenom maštom. (iz kataloga izložbe, autora Vinka Šebreka)

Vinko Šebrek, EFIAP, ESFIAP,

počasni predsjednik Fotokluba Zagreb