Izložba fotografija – Ekstravagantne introverzije – Karmen Stošić

Michel

 

U organizaciji Zagrebačke zajednice tehničke kulture i Fotokluba Zagreb, u utorak, 3. srpnja, u 19 sati, u galeriji Vladimir Horvat, Zagrebačke zajednice tehničke kulture u Zagrebu, Trg žrtava fašizma 14, otvara se izložba fotografija Karmen Stošić, članice Fotokluba Zagreb, pod nazivom Introverzija-Šetnja preko okvira. Izložba je otvorena do 12. srpnja 2012. godine.

Na ovoj 6. samostalnoj izložbi u posljednje dvije godine izložene su 24 fotografije iz serije koja nastaje od 2009. koja zagrebačke motive proširuje okvirima imanentnim geometriji kadra, boje, perspektive ili kretanja i položaja likova i predmeta kako bi se promijenila ili naglasila razina gledanja i doživljaja. Izložba je inspirirana pjesmom autoričinog supruga, konceptualnog pjesnika, Josipa Stošića – Introverzija: “Kada se na stvari rupa proširi preko ruba, pojavi se svijet iznutra.”,1975. i ujedno je sjećanje na treću godišnjicu njegove smrti.

Iz teksta kataloga:

 

“…Pri tome se odstupa od onog
što je uobičajeno naglašavajući u kompoziciji fotografiju osebujnim rezom ili kadrom onaj
izmakli trenutak koji se i inače zagubi u prosijeku horizonta ili formalnosti scene, a koji ne
želi da ljudsko oko bude tek ogledalo pejzaža ili vidika. Izraženi senzibilitet tako svjedoči o
postojanju unutarnje zakonitosti po kojima se sve to zbiva, snima, odnosno prikazuje nimalo
slučajno i nikako razdvojeno od najočitije stvarnosti.”

Kada se na stvari rupa

proširi preko ruba

pojavi se svijet iznutra.

 

(Josip Pepi Stošić, 1975.)

 

Fotografije Karmen Stošić (1961.) pokazuju ono što je najočitije, a to je da bez introverzije nema ljepote. Ne radi se pri tome ni o kakvom problemu nestvarne istinitosti, dvojnim ili kompleksnim predlošcima ili mogućnostima neke odvojene stvarnosti, već o perspektivi koja nas nagovara da razmislimo o onome što je uistinu relevantno. Pri tome se odstupa od onog što je uobičajeno naglašavajući u kompoziciji fotografiju osebujnim rezom ili kadrom onaj izmakli trenutak koji se i inače zagubi u prosijeku horizonta ili formalnosti scene, a koji ne želi da ljudsko oko bude tek ogledalo pejzaža ili vidika. Izraženi senzibilitet tako svjedoči o postojanju unutarnje zakonitosti po kojima se sve to zbiva, snima, odnosno prikazuje nimalo slučajno i nikako razdvojeno od najočitije stvarnosti.

 

Pack My Suitcase


Svakako je važno uočiti čistoću kojom fotografije plijene pažnju i pri tome nas istodobno  ostavljajući nijemima, barem na trenutak. Dakako, onaj isti kojeg je autor pretpostavio i kao vlastitu šutnju u času kada je umetnuo sebi svojstven karakter u stvoreno djelo. Nazire se tu i neporeciva dvojba nalik onoj koja oduvijek postoji čak i u dječjim dušama, a tiče se dijalektike općeg rasporeda svijeta i nagađanja o prirodi moguće intimne simetrije, pa onda sivi neboderi stoje nasuprot šarenom kaosu ulice, ili pak obratno kuće žarkih boja razrezuju crno-bijele prikaze ljudskih tijela i njihovih sijena. Izmakli pogled otkriva težnju da i onaj pravilan raspored puste ulice i njenih svjetiljki ili pak dolazak vlaka u stanicu točno po voznom redu bude primljen i doživljen blisko, kao istaknuti prijedlog težnje koja se osvrće k tome da i izgubljena ili zaboravljena tama može još uvijek voljeti svijetlost, a i obratno.

 

Komplementarno jutro


Upravo zbog ovakvog izuzetnog nadahnuća ekstravagantne introverzije Karmen Stošić jedinstvena su i dojmljiva sentimentalna pripovijest koja nam otvara vidike prema prizorima čija vjerodostojnost lucidno i slikovito predstavlja estetiziranu stvarnost. Uz sve to, posebno je dragocjeno kako ove introverzije fotografske prirode postoje i izvan samog autora odnosno izvan situacija u kojima su nastale, ne samo kao svjedočanstvo, veći kao mogućnost da su u njima uvijek ponovo pogleda i vidi onaj izvorni poredak koji ih je uvjetovao. U tome je dakako još jedna dodatna ali i nikada zakašnjela dimenzija njihove estetske vrijednosti.

 

 

Marijan Grakalić

Biografija autorice:

Rođena je u Zagrebu 1961. Kao srednjoškolka sudjelovala je u osnivanju Kluba prijatelja filozofije i umjetnosti u Kulturnom centru Dubrava u kojem se okupljala grupa mladih ljudi radeći na multimedijalnom projektu ujedinjavanja svih umjetnosti.

Nakon neuspjelog upisa na ALU u Zagrebu, odsjek kiparstva, upisuje povijest umjetnosti i filozofiju na FF u Zagrebu.

Radi u knjižnici Tina Ujevića.

 

1980. Ilustracije za zbornik poezije Poznanovec 1980.

1984. Mladi – Novi, Galerija SC , 4 slike (kombinirana tehnika. tus u boji, papir, ogledala)

1985. Etida za dvije ruke/ Bilokacija, Galerija “Ivo Lola Ribar”, Rijeka

2010. Izložba digitalnih slika, Knjižnica Tina Ujevića, Zagreb

2010. Izložba fotografija  Sinhrono – Karmen i Melita, Europski dom, Zagreb

2011. Izložba digitalnih slika Knjižnica Travno, Zagreb

2011. Izložba fotografija  Žene snimaju 2011., Fotoklub Zagreb

2011. Izložba digitalnih slika, Knjižnica Sesvete, Zagreb

2011. Izlozba digitalnih slika: “Igre”, Knjižnica Savski gaj, Zagreb.

2011. Zagreb i zagrepčani, Foto klub Zagreb, Ilica 29. Zagreb

2011. Fotografija godine 2011.Foto klub Zagreb, Ilica 29. Zagreb (druga nagrada za noćnu fotografiju)

2011. Najkolekcija “2011”, Foto klub Zagreb, Ilica 29. Zagreb

2011. Minijature “2011”,Caffe bar “LP”, Račkoga 11, Zagreb

2011. Međunarodna izložba More i otoci

2011. Druga međunorodna izložba Čovjek-bicikl-čovjek, Galerija Vladimir Horvat,Zagreb

2012. Izložba fotografij u povodu  120. obljetnice Fotokluba Zagreb, Galerija Stari grad, Đurđevac

2012. Fotografkinje 2012, Galerija Principij, Rijeka

2012. New Photo Vision, Međunaronda izložba, Beograd

2012. Najfotografija  16. Cest is d’ best 2012., Galerija hrvatske pošte,  Zagreb