Izložba fotografija – Čipka u nitima svjetla

Na pročelju stolne crkve u Pagu ugrađena je rozeta u obliku čipke, ali i mreža renesansnih ulica, urešenih prozora i kamenih kuća s portalima sadržava potku iz koje se paška čipka razgranala u mnogobrojnim detaljima.


Tijekom pet stoljeća čipkarice obnavljaju tu osobitu vrstu simbioze sa renesansnim gradom Jurja Dalmatinca, te geometrijskim nizanjem ponavljaju davno utvrđeni idealni omjer svjetla i sjene, hlapljivosti i čvrstoće, posolice i zapuha bure, tajnovitosti mora i gustoće epiderme otočkog kamena.

Mnogi naraštaji nosili su ovu ukrasnu čipku na košuljama i rukavima, ogrlici i otvoru na prsima, ili kao najljepši dio liturgijskog ruha za vrijeme procesija. Taj paški, geometrijski ornament, upija vjekovne jeke otočkog življenja, snaži se nitima svjetla koje prisno treperi uz kućni prag ili klizi zimskom utihom. Na fotografijama Branke Primorac bilježi se u autentičnom trenutku, kad čipkarice pokazuju pravo bogatstvo svoga umijeća izlažući rukotvorine na uskim ulicama grada. Dokumentarni, ali podjednako nostalgični i sentimentalni, akordi njenih fotobilješki zorno pokazuju kako se u vještim rukama vezilja otkriva i zapreteno kolektivno pamćenje.

Bijelo zlato, kako nazivaju ovaj osobiti čipkarski vez, odražava tajanstvenu ljepotu kamena u gradu Pagu, i kroz stoljeća zadržava omjere mikrokozmosa. U gustoj ukrasnoj mreži i ornamentu odražavaju se niti svjetla koje oblikuju: rozeta stolne crkve i svečano ruho časnih sestara benediktinki koje su u samostanu Svete Margarite i započele ovaj čudesni vez. U arabeskama čipke upletena su treperava svjetla lumina i skrušene molitve, raspršeni odjeci zvona i glasovi nabožnih pjesama. Bjelina paške čipke kao da je ogolila unutarnji krajolik otoka sve do zagonetnih dimenzija.

Branka Primorac izoštrava svoj objektiv i prema karakterističnim građevinama u gradu Pagu – trgu ispred crkve Marijinog Uznesenja, Kneževu  dvoru,  rivi ili kuli Skrivanat, jedinoj preostaloj od devet kula na negdašnjim bedemima grada –  izvlačeći iz njih tajanstveni odbljesak davnih slika. U kamenu se, kao i među nitima povijesne čipke, izmjenjuju kadrovi pod noćnim svjetlom ili u jutarnjoj bonaci, kad se magične bjeline isprepleću poput ustrajnih niti, isijavajući zagonetnu postojanost kroz stoljeća.
I dok čipkarice upliću niti svjetla u kristalnu podlogu svjetla, fotografkinja u kamenoj jezgri tka utvrdu od vjetra, sakuplja je od fluidnih  i sipkih praznina koje odjekuju davnim i već jedva čujnim glasovima. Proširivši krug interesa i na prostor grada Branka Primorac kao da propituje održivost niti svjetla koje se odmataju i klize sa vrhova kamenjara. Ili se razabiru u tišini kamenih zdanja, gdje magični trak čipke obnavlja odsjaj mora iz Paškog zaljeva, a bura taloži gustu posolicu oko kamena i ljudskih sudbina.

Andriana Škunca

O autorici

BRANKA PRIMORAC novinarka je i urednica u “Večernjem listu?, suvremena hrvatska spisateljica, autorica šest knjiga i dobitnica dviju knji?evnih nagrada. Rođena je u Zagrebu, gdje je zavr?ila Fakultet političkih znanosti i jednogodišnju Novinarsku školu (CINK). Od početka rada u novinama uz brojne tekstove objavljuje i vlastite fotografije koje ju kao medij izražavanja zanimaju od mladosti. Za studentskih dana pohađa tečaj fotografije pri Ćeškoj besedi u Zagrebu, no umjetničkom
se fotografijom ozbiljnije počinje baviti posljednjih godina, što rezultira prvom samostalniom izložbom fotografija “ogled u krošnje” u Cro Art Photo Clubu u Zagrebu u veljači 2006., te Požegi u listopadu 2006., Grazu u prosincu 2007. U Pagu 2008. i 2009. u Budimpešti javlja se s novom temom “Paške čipkarice”, a sadašnja izložba “Paški motivi” objedinjuje dvije teme: Čipkarice i motive sa otoka Paga.

Izložbu možete pogledati u galeriji Fotokluba Zagreb od 9. lipnja pa do 22. lipnja 2009. svakim radnim danom od 9-16 sti te utorkom od 19-21 sat.

BPrimorac_01

BPrimorac_02

BPrimorac_03

BPrimorac_04

BPrimorac_cipka01

BPrimorac_cipka02

BPrimorac_cipka03

BPrimorac_cipka03

BPrimorac_cipka04