Izložba: Ivan Filipin – Eksplozija prašine

U sklopu programa 55. Splitskog ljeta, u srijedu 15. srpnja u 20 h u Galeriji Fotokluba Split, Marmontova 5, otvara se posthumna retrospektivna izložba cijenjenog splitskog fotografa Ivana Filipina, autora jedne od najboljih hrvatskih fotografija svih vremena Eksplozija prašine.

Ustvrditi da je Ivan Filipin pripadnik kruga vodećih fotografa 50-tih i 60-tih godina prošlog stoljeća kada su njegovo fotografsko stvaralaštvo i izlagačka aktivnost bili u zenitu, te ga jednostavno svrstati u širi krug life fotografa može u neku ruku trivijalizirati izuzetan opus i postignuća ovog nadasve značajnog hrvatskog fotografa.

Naime svako pomnjivije iščitavanje Filipinovog opusa otkriva autora izuzetne snage i predane istraživačke sustavnosti koji u svom tek naizgled jednostavnom odabiru motiva kao i fotografskom pristupu istima, izbjegava kreativnu potrošenost i vječno ponavljanje unutar glavne žanrovske tendencije.
Odnjegovan fotografski rukopis koji se paradigmatski prepoznatljivo i suvereno provlači kroz njegove bilo maritimne motive koji ga najčešće i zaokupljaju, bilo one portretne, posebice u kontekstu života i rada čovjeka ovih prostora, koji su, poprimajući na neki način mitski značaj, ujedno i izuzetan dokument jednog vremena. Istovremeno, zahvaljujući Filipinovoj
intuiciji i fotografskom nervu,  svakodnevni događaji i radnje
koje u svojoj formi i sadržajnosti, virtuoznim kadriranjem kao i  pomnim odabirom otvora zaslona i brzine zatvarača fotografskog aparata, na njegovim fotografijama poprimaju gotovo nadnaravne značajke.
Tako nastaje 1964. godine “Eksplozija prašine? – najpoznatija i najbolja fotografija iz njegova bogatog opusa (po mnogima Filipinovo remek djelo), višestruko kod nas i u svijetu nagrađivana, a koju danas smatramo jednim od najznačajnijih djela naše fotografske baštine.
U svom fotografskom istraživačkom pohodu nerijetko eksperimentira koketirajući i sa apstraktnim formama.
Naposljetku netko kome uspijeva prenošenjem stvarnosti putem fotografskog medija ispuniti sva čula promatrača, te iznaći načina da istog uvede u narativnost svjetla svojih fotografija možemo nazvati istinskim majstorom fotografije, a to je zasigurno Ivan Filipin.

Dr. Darko Alfirević

Eksplozija_prasine

IVAN FILIPIN, fotograf 1926. – 2007.

Ivan Filipin rođen je 12.07.1926. u Vodicama. Sa 17 godina, odlazi u Zagreb i uči zanat od 1943.  do 1945. zapošljavajući se kod fotografa Drohulić Emila u Ilici. 1946. se vraća u Vodice te radi kod fotografa Frane Zafrona. 1949. i 1950. radi u foto poduzeću R.V.I. Šibenik, 1952. seli u Split, te do 1953. radi kod fotografa Marka Božića. 1953. počinje raditi u Domu JNA – Split kao visokokvalificirani fotograf, a od 1956. je rukovoditelj foto sekcije u Domu JRM, te na toj funkciji ostaje do 1979. g. kada napušta radno mjesto. U vojsci je cijelo vrijeme radio kao građanska osoba.
1956. u Splitu dobiva Diplomu zanatskog majstora fotografije i postaje fotoamater 3. klase, te se počinje intenzivnije baviti umjetničkom fotografijom u Fotoklubu Split. Bavi se life temama, najčešći motivi su ljudi i priobalje, more,  ljudi u radu, portreti, a radio je i poneke eksperimente u fotografiji. Intenzivnije izlaže do 1976., iako se i nakon toga njegove fotografije pojavljuju u raznim katalozima. Najpoznatije i najpriznatije fotografije su mu Eksplozija prašine i Čežnja. Istaknuto priznanje predstavljalo je primanje tri fotografije u Nacionalnu biblioteku u Parizu, nakon izložbe u njoj. Paralelno izlaže na grupnim izložbama i preko Fotokluba Jadran,  pri Domu JNA, gdje su većinom teme vojnik u nekoj aktivnosti, ili neki drugi zanimljiv realni motiv.  1961. god. od Foto-kino saveza Jugoslavije – Republičkog odbora za Hrvatsku, postaje fotoamater 1. klase. 1964. priređuje svoju prvu samostalnu izložbu umjetničke fotografije u Salonu Fotokluba Split, gdje izlaže 40 fotografija.
60-tih i 70-tih godina bavio se amaterski i slikarstvom i to akvarelom, gdje su motivi (kao i u fotografiji) stari dijelovi grada kao npr. Prvić ili Stari Varoš, ali i portreti. 1979. g., naslućujući neizvjesnost radnog mjesta i promjene u bivšoj državi, odlazi u privatnike, fotografe obrtnike, te otvara Foto studio Mediteran u Splitu 3. Naziv Mediteran dolazi od asocijacije na njegova česta fotoreporterska putovanja Mediteranom, kao bivšeg službenika Doma JNA. Kao fotograf – privatnik veliku pažnju posvećuje crno bijelim portretima na 6 x 9 negativima  (fotografijama za osobne iskaznice) pokušavajući u njih unijeti što više umjetničkog duha. Bio je među prvim privatnicima – fotografima u Splitu, koji su oko 1982. g. novom i skupom  tehnologijom počeli razvijati i izrađivati kolor fotografije i kolor povećanja.
U slobodno vrijeme uvijek je koristio priliku da fotografira neki zanimljiv motiv, sve više u kolor tehnici. Moglo bi se reći da je tada među fotografima – privatnicima, naravno, bila konkurencija, ali i da su uvijek bili zajedno, družili se, i da je bio među njima  “dobar štimung”. Ivan Filipin se nadao, i želio, da barem jedan od sinova nastavi njegovu fotografsku struku, ali do toga nije došlo. Fotografski obrt zatvara 1997. g., ali se  i dalje bavi fotografijom.
Ivan Filipin je bio veliki radoholičar, uvijek je tvrdio “u radu je spas”, bio je energična osoba, možda malo krut, ali ga entuzijazam, volja za životom, radom i stvaranjem nije nikada napuštala, naprotiv, pozitivno ju je prenosio na druge osobe. Na žalost, 2002. g. teško obolijeva od posljedica moždanog udara, (izgubivši moć govora i pisanja). Na takav, limitiran, otežan način, živi sve do dana svoje smrti, 07.08.2007. godine.

Živko Filipin