Ivo Pervan

Fotografirati krajobraze, spomeničku baštinu i slične motive, mnogima se čini više komercijalnom, no umjetničkom fotografijom. Mnogi čak misle – mogu i oni tako, jer nažalost nisu u stanju razlikovati razgledničku od umjetničke fotografije. To je posljedica situacije u kojoj su na raspolaganju i amaterima i profesionalcima isti motivi (primjerice, otok je otok), a razlika je “samo” u fotografskom pristupu tom istom motivu. Ivo Pervan (1947) je dobar primjer, kad želimo dokazati što je ljepota sama po sebi, dar Boga, a što je fotografska nadgradnja.

portret_ivo_pervan

Za razliku od našeg prošlog majstora fotografije (Đuro Janeković), Ivo Pervan je poznat mnogima. Možda nemaju pojma da je on autor neke fotografije, ali poznaju motive koje je zabilježio upravo njegov aparat. Centralni motiv njegovog bavljenja fotografijom je Hrvatska, njezine ljepote i kulturna baština. To nikako ne znači da Pervan ne snima i druge motive, jednako uspješno. U ovom slučaju moramo spomenuti još jednu izuzetno važnu dimenziju fotografije: bilježenje vrijednosti i povijesti našega naroda, nestajanja nekih prirodnih ljepota, spomeničke i druge baštine. Kad bi se usporedila neka razglednica ili dokumentacijska fotografija s istim motivom kod Pervana, svatko onaj koji poznaje fotografiju, trebao bi uočiti razlike. Kod njega se osjeća ugođaj, boje, svjetlo, odličan kompozicijski sklad, mogli bi reći okus i miris… To je svijet estetike, ljepote. U današnje vrijeme koje je vrlo izazovno, glede digitalne tehnike koja bi mogla Pervana”zavesti”, posebice na području naknadne obrade fotografije, u smislu da”popravlja” zatečeno ispred objektiva, on kao autor to izbjegava koliko god može, želeći svojim viđenjem maksimalno poštivati odabrani motiv.

 

ivo_pervan_2

Kao neko strano tijelo, iako je riječ o poznatom motivu. Baratanje nijansama plave boje, stanovita nagnutost horizonmta obzirom na početnu zamisao, ovdje ne smetaju.

ivo_pervan_3

ivo_pervan_4

Ovo je aranžirani snimak, vjerojatno za neku turističku publikaciju, odlično “odrađen” obzirom na odabir ambijenta, kompoziciju, kolorističke vrijednosti, s time (naša mala opaska), da bi možda samo malo trebalo otkloniti dio tla.

ivo_pervan_5

ivo_pervan_6

Ugođajnost ostvarena minimumom boje (neki bi govorili, naravno pogrešno,  o crnobijeloj slici) i jednim svjetlosnim akacentom. Čovjek je nazočan onako usput (na rubu), ali ipak je tu.

ivo_pervan_7

Kad bi pomislili da je to likovno djelo, a ne fotografsko, skoro da ne bi pogriješili. Osim rasporeda elemenata u slici (kompozicija), tome doprinosi svjetlo i boja (dobro odabrano doba dana).

ivo_pervan_9

ivo_pervan_8

ivo_pervan_10

ivo_pervan_11

odabrao: Krešimir Mikić